سیب

آذربایجان غربی امسال با تولید ۱.۲ میلیون تن سیب علاوه بر رکوردشکنی تولید در مقایسه با ۱۰ سال گذشته از نظر کیفیت محصول تولیدی نیز رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داده است. کارشناسان معتقدند عرضه محصولات کشاورزی در بورس‌ کالا مکانیزمی بوده که دسترسی مستقیم کشاورز به بازار را فراهم ساخته و کشاورزان می‌توانند بدون واسطه و مواجهه با دلالان، اقدام به فروش محصولات خود در بازارهای بزرگ کنند. عرضه محصولات در بورس‌کالا برای کشاورزان دارای یک نکته بسیار مهم در خصوص نقدشوندگی دارد؛ کشاورزان پس از یک روز کاری از معامله محصول خود، می‌توانند تسویه معامله را در حساب خود مشاهده کنند و دیگر سوخت‌شدن سرمایه و دسترنج خود را تجربه نخواهند کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از یکتاپرس، ایران به دلیل آب و هوای مناسب در تولید محصولات کشاورزی همانند سیب، پرتقال، خیار و ... مورد توجه بسیاری از کشورهای اطراف بوده است. در همین میان کشورمان در ۲۰ سال گذشته توانسته در صادرات انواع مختلف محصولات کشاورزی گام بلندی بردارد.

آذربایجان غربی امسال با تولید ۱.۲ میلیون تن سیب علاوه بر رکوردشکنی تولید در مقایسه با ۱۰ سال گذشته ازنظر کیفیت محصول تولیدی نیز رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داده است در همین راستا هفته گذشته نشستی در بورس کالای ایران با حضور دو نماینده مجلس، مدیرعامل بورس کالای ایران، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران و مسوولان اقتصادی استان آذربایجان غربی با موضوع امکان سنجی ورود محصولات استان آذربایجان غربی از جمله سیب به بورس کالا برگزار شد که عرضه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن سیب موجود در سردخانه های این استان در اولویت اقدامات قرار گرفت.

البته هر ساله سورت، بسته‌بندی و نبود کامیون‌های یخچال دار به یکی از موانع بزرگ برای عرضه و فروش سیب در بازارهای جهانی و حتی بازار سنتی سیب ایران یعنی عراق تبدیل‌شده بود اما امسال به‌رغم حل بخشی از این مشکلات به دلیل پیمان‌سپاری ارزی و افزایش قیمت تمام‌شده سیب در مقایسه با نرخ سیب در بازار بازهم قطب سیب ایران با دغدغه صادرات مهم‌ترین محصول استراتژیک خود در بخش کشاورزی مواجه است. این درحالی است که هر سال از آذرماه صادرات سیب به کشورهای خارجی به‌خصوص عراق و کشورهای اوراسیا در استان از سر گرفته می‌شود.

طبق آمارها؛ تولیدات کشاورزی آذربایجان غربی، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است که شامل محصولات زراعی، باغی و دامی می شود. ۴.۷ میلیون تن از این میزان سهم محصولات زراعی بوده که عمده آن و چیزی حدود ۲ میلیون تن را چغندر قند شامل می شود. مابقی نیز شامل حبوبات، غلات، سبزی و سیفی در برمی گیرد که تولید گندم ۶۵۰ هزار تن برآورد می شود و سهم سایر محصولات کمتر است. همچنین در حوزه محصولات باغی، تولید استان یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن بوده که ۸۵ درصد آن را سیب و انگور به میزان یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شامل می شود. یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن از این میزان سهم سیب و ۲۷۰ هزار تن انگور است. در سال جاری انگور عمدتا در قالب بسته های یک کیلویی و به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد. سال گذشته هم از ۷۳۰ هزار تن سیب صادر شده کشور، ۵۴۰ هزار تن مربوط به استان آذربایجان غربی بوده است؛ ارزش این صادرات چیزی حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود.

در سال جاری مصوباتی مشکل زا در حوزه صادرات سیب ابلاغ شد و در نهایت ستاد تنظیم بازار موضوع تهاتر واردات موز در ازای صادرات سیب را مطرح کرد و درنتیجه در ازای واردات یک کیلو موز امکان صادرات ۱.۵ کیلو سیب فراهم شد.

کارشناسان معتقدند عرضه محصولات کشاورزی در بورس‌ کالا مکانیزمی بوده که دسترسی مستقیم کشاورز به بازار را فراهم ساخته و کشاورزان می‌توانند بدون واسطه و مواجهه با دلالان، اقدام به فروش محصولات خود در بازارهای بزرگ کنند و عرضه محصولات در بورس‌کالا برای کشاورزان دارای یک نکته بسیار مهم در خصوص نقدشوندگی دارد؛ کشاورزان پس از یک روز کاری از معامله محصول خود، می‌توانند تسویه معامله را در حساب خود مشاهده کنند و دیگر سوخت‌شدن سرمایه و دسترنج خود را تجربه نخواهند کرد.

همچنین تحلیلگران معتقدند کشف قیمت با تمام مولفه‌ها و پارامترهای عرضه و تقاضا، دیگر امتیازی بوده که کشاورزان با معامله در بورس‌کالا می‌توانند بدست آورند زیرا در این بستر کشف قیمت محصولات به صورت رقابتی انجام می‌شود.

گفتنی است، هنگامی که کشاورزان برای مراجعه به انبارها اقدام می‌کنند و انباردار نیز پس از آن، آزمایش و کیفیت محصولات را در دستور کار قرار داده و در صورت تایید، گواهی سپرده کالایی به کشاورزان ارائه می دهد و روی آن، نماد معاملاتی مربوطه ایجاد می شود، کشاورزان می توانند نسبت به فروش آن اقدام کنند. در طرف مقابل، خریداران نیز در بازار اقدام به خرید محصول در قالب گواهی سپرده کالایی می‌کنند و در این فضا، کشاورز بدون حضور دلال و واسطه می‌تواند محصولات خود را با قیمتی کاملا رقابتی به بازار عرضه کند.

ایران به عنوان چهارمین تولیدکننده سیب جهان با سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید محصول است و آذربایجان غربی اولین تولیدکننده سیب کشور با سالانه حدود یک‌میلیون تن سیب در ارقام مختلف است ولی سهم بسیار اندکی از بازارهای کشورهای همسایه در اختیار سیب تولیدی آذربایجان غربی است که نیازمند یک آسیب‌شناسی جدی و تدابیر مثمر ثمر برای حضور در بازارهای منطقه است. با توجه به اینکه تحریم‌های اقتصادی مانعی پیش روی صادرات محصولات کشاورزی است اما با اندکی تدبیر و برنامه‌ریزی از جمله حل بروکراسی‌های گمرکی و اداری و نیز بازاریابی مناسب می‌توان موانع پیش روی صادرات را به‌راحتی برداشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها