• ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
  • کد خبر: 49800
مس

قیمت کاتد مس در بورس فلزات لندن در ماه فوریه (از اول تا بیست و ششم این ماه) رشدی ۱۷.۲ درصدی داشت که این میزان بیشترین میزان بازده ماهانه کاتد مس پس از نوامبر ۲۰۱۶ بود. قیمت این فلز در اولین روز از معاملات هفته قبل یعنی ۲۲ فوریه از کانال ۹ هزار دلار عبور کرد؛ روند مستمر افزایش قیمت در این بازار که از هفته‌های پیش شروع شده بود در روزهای ابتدایی بازگشایی هفته جاری نیز ادامه یافت، به‌گونه‌ای‌که قیمت معامله هر تن کاتد مس در بورس فلزات لندن در روز پنج‌شنبه ۲۵ فوریه به ۹ هزار و ۶۱۴ دلار به ازای هر تن رسید که بیشترین رقم معامله این محصول پس از جولای ۲۰۱۱ بود. اما این روند افزایشی در روز پایانی معاملات هفته قبل یعنی جمعه ۲۶ فوریه ادامه پیدا نکرد و بهای این محصول در بازارهای جهانی به ۹ هزار و ۱۷۲ دلار به ازای هر تن سقوط کرد.

به گزارش «کالاخبر»؛ درحالی‌که افت موجودی انبارهای کاتد مس در دنیا در عین رشد تقاضا، عامل شتاب‌گیری بهای جهانی این محصول ظرف هفته‌های گذشته بود، افزایش شاخص دلار ایالات‌متحده آمریکا و رشد نرخ بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله این کشور و رسیدن به رقم ۱.۶ درصد که اوج یک‌سال اخیر بازدهی این اوراق بود باعث شد سرمایه‌ها از بازارهای کالایی به سمت این اوراق جذب شوند و به این ترتیب این بازار با افت تقاضای سرمایه‌گذاری و کاهش قیمت ۴.۶ درصدی ظرف یک روز روبه‌رو شود.

البته برخی تحلیلگران جهانی نیز نسبت به این موضوع هشدار داده و افزایش قیمت جهانی ایجاد شده در این بازار را متاثر از تقاضای سفته‌بازان دانسته بودند که می‌تواند به همان سرعتی که قیمت‌ها را در این بازار افزایشی کرد، آن را دچار ریزش و سقوط یکباره نیز کند. در این میان انتشار آمار اولیه از داده‌های اقتصادی چین و برآورد کاهشی شدن شاخص PMI در ماه فوریه برای سومین ماه متوالی توانست تضعیف‌کننده بازار کامودیتی‌ها باشد.

با این وجود همچنان سیگنال‌های افزایشی در این بازار به پایان نرسیده و از همین رو انتظار رشد مجدد بهای کاتد مس در روزهای آینده دور از انتظار نیست.

تصویب لایحه حمایتی ۱.۹ تریلیون دلاری دولت جو بایدن در مجلس نمایندگان این کشور یکی از مهم‌ترین سیگنال‌هایی است که می‌تواند به افزایشی شدن مجدد بهای کامودیتی‌ها بینجامد. در عین حال انتظار می‌رود که برخلاف ماه‌های اخیر روند توسعه صنعتی در چین ظرف هفته‌های آتی افزایشی شده و این موضوع با رشد تقاضا برای اغلب کامودیتی‌ها به قدرت‌گیری مجدد این بازار منجر شود.

منبع: دنیای اقتصاد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها