مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان بورس

رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: توسعه ابزارهای مالی جدید اولین برنامه سازمان است در حال حاضر ۵۰ سال از عمر بازار سرمایه ایران می گذرد و همچنان اوراق مشتقه نقش چندانی در بازار سرمایه ندارد و باید از نقطه ای این فعالیت را شروع کنیم.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، شاپور محمدی در مراسم تودیع و معارفه ریاست جدید سازمان بورس گفت: یکی از مهم ترین مسائلی که از طول مدت فعالیت ریاست پیشین سازمان بورس انجام شد کشف نرخ واقعی سود در بازار بدهی بود که سال گذشته با حمایت وزیر اقتصاد و دیگر ارکان بازار سرمایه انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه های گوناگون در سازمان بورس اقدامات مناسبی انجام شد و هر روز شاهد نوآوری و تحولات در این بازار بودیم بنابراین از زحمات محمد فطانت بسیار سپاسگذاریم.

وی در تشریح اصول کاری سازمان بورس گفت: احترام به شرع و قوانین فقهی در توسعه ابزارها اولین اصول کاری سازمان است. اگرچه کسب سود را برای سهامداران مهم می دانیم اما باید این کسب سود بر اساس قوانین شرعی باشد.

این مقام مسئول بیان کرد: ابزارهایی که تا کنون شکل گرفته است برپایه قوانین فقهی استوار بوده است بنابراین قوانین شرعی حاکم بر تمامی امور خواهد بود پس از آن مهم ترین ملاک،  قانون است و قانون باید به هر شکلی که تدوین شده باشد، ملاک عمل قرار گیرد. حتی اگر قوانین نیاز به اصلاح داشته باشد بازهم باید از قوانین پیروی کرد و این یکی از اصول مهم سازمان خواهد بود.

وی ادامه داد: یک اصل مهم توجه به نیاز فعالان بازار و سرمایه گذاران است به این نحو که حتما باید خواسته های فعالان شنیده شود و مسیر برای فعالیت آنها تصحیح شود. در این میان احترام به سرمایه گذاران و فعالان وظیقه است و دلیلی به جز خدمت به مردم وجود ندارد بنابراین باید به خواسته های آنان توجه کنیم.

رئیس جدید سازمان بورس بیان کرد: نباید به گذشته فکر کنیم و فقط باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم.

محمدی در تشریح اصول تخصصی سازمان گفت: اولین وظیفه بازارهای مالی نقدشوندگی است، دومین اصل شفافیت بازار و سومین اصل پوشش ریسک های عملیاتی است. چهارمین وظیفه تامین مالی است و باید تلاش کنیم به خوبی در خدمت اقتصاد باشیم. در این میان تامین مالی بخش خصوصی نسبت به تامین مالی دولتی در اولویت است. البته باید اوراق دولتی هم در بازار سرمایه به عنوان یک جایگزین وجود داشته باشد.

محمدی در تشریح برنامه های آتی سازمان بورس ابراز داشت: توسعه ابزارهای مالی جدید اولین برنامه سازمان است در حال حاضر ۵۰ سال از عمر بازار سرمایه ایران می گذرد و همچنان اوراق مشتقه نقش چندانی در بازار سرمایه ندارد و باید از نقطه ای این فعالیت را شروع کنیم. همچنین فروش استقراضی و خرید اعتباری جایگاه مهمی در بازار دارند و باید شروع به کار کنند.

محمدی افزایش تعاملات با بازار پول را از دیگر برنامه های مهم سازمان بورس اعلام و عنوان کرد: کیک اقتصاد ایران آنقدر بزرگ است که هم برای بازار پول و هم برای بازار سرمایه جا دارد. همچنین باید تعاملات با مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا کند به خصوص در اصلاح قوانین به ویژه قانون تجارت و ماده ۲۴۱ که اخیرا تصویب شده است با مجلس وارد مذاکره خواهیم شد.

وی ادامه داد: توسعه نهادهایی که در بازار سرمایه می توانند حضور داشته باشند از مسایل بسیار مهم است و باید انجام شود. همچنین گسترش تبادلات بین المللی و کوتاه کردن زمان پاسخ گویی نیز باید در کنار بحث تقویت سوداوری و بهره بری شرکت ها مدنظر قرار بگیرد. باید تلاش کنیم آنچه در قسمت سهام انعکاس پیدا می کند سوداوری و بهره بری از شرکت ها باشد.

رئیس جدید ستازمان در خصوص رسانه نیز گفت: در برخی از مواقع از رسانه ها تنها استفاده شده است در حالی که به رسانه ها در خصوص فرهنگ سازی تاکید شده این امر کمتر انجام شده است. نقش رسانه ها بسیار مهم است و فرهنگ سازی یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها