فولاد

قیمت فولاد و محصولات فولادی از شمش گرفته تا میلگرد در بازارهای جهانی طی یک هفته گذشته با نوساناتی همراه بوده و این نوسانات برای شمش فولاد مثبت و از نوع افزایشی بوده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایراسین، قیمت شمش فولاد در ابتدای هفته جاری در بازارهای مختلف جهان از جمله بازار ترکیه با رشد قیمتی همراه شده است. به این شکل که شمش فولاد که در هفته گذشته ۶۰۰ دلار در هر تن CFR در بازار ترکیه قیمت‌گذاری شده بود در ابتدای این هفته (۵ مارس-۱۵ اسفند) به ۶۱۵ دلار بر هرتن رسید. از طرف دیگر قیمت شمش در بازار CFR آسیا با افزایش ۵ دلاری از ۶۰۰ دلار به ۶۰۵ دلار بر هر تن رسیده و در بازار دریای سیاه و بازار داخلی چین نیز به ترتیب با رشد قیمتی ۵ دلار و ۱۳ دلار به ۵۸۵ دلار و ۶۰۷ دلار بر هر تن قیمت‌گذاری شده است.

به گفته کارشناسان و فعالان فولادی یکی از دلایل افزایش قیمت شمش فولاد در هفته جاری، روبه بهبود رفتن بازار قراضه است که منجر به افزایش قیمت فولاد نیز شده است.

نرخ میلگرد به عنوان یکی از محصولات پایین دستی در صنعت فولاد نیز طی یک هفته گذشته با روند روبه رشدی همراه شده است. به این شکل که قیمت میلگرد وارداتی حوزه خلیج فارس در ابتدای هفته جاری بالاترین رشد قیمتی را نسبت به دیگر بازارها تجربه کرده و از ۶۵۰ دلار بر هرتن به ۶۸۵ دلار رسیده است. همچنین در بازار وارداتی جنوب شرق آسیا نیز از ۶۸۵ دلار به ۷۰۰ دلار رسیده است. اما نکته جالب در خصوص یکی از بازارهای بزرگ و مهم میلگرد در منطقه یعنی ترکیه وجود دارد آن هم اینکه طی مدت یادشده قیمت میلگرد در همان ۶۵۰ دلار ثابت باقی مانده و تغییر قیمتی نداشته است. در بازار صادراتی روسیه نیز قیمت میلگرد از ۶۸۳ دلار بر هرتن به ۵۹۵ دلار رسیده و با ریزش قیمت مواجه شده است.

در خصوص مفتول نیز که یکی دیگر محصولات فولادی در صنایع پایین دستی است، قیمتها در بازارهای مختلفی همچون بازار صادراتی اوکراین با رشد اندک همراه بوده و از ۷۳۵ دلار به ۷۴۰ دلار برهرتن رسیده و یا در بازار صادراتی چین نیز با رشد ۲۵ دلاری از ۶۹۳ دلار به ۷۱۸ دلار صعود کرده و بالاترین افزایش قیمت مفتول را در بازارها به ثبت رسانده است؛ اما بازهم مشاهده می کنیک که در بازار صادراتی ترکیه همانگونه که قیمت میلگرد تغییری نداشت، بهای مفتول نیز طی یک هفته گذشته ثابت مانده و از ۷۲۵ دلار فراتر نرفته است.

به نظر می رسد روند روبه رشد قیمتی محصولات فولادی که در ماههای پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی سرعت بالایی گرفت اما بعد از مدتی به سمت ثبات قیمتی به پیش رفت، این افزایش قیمت با توجه به نیاز بازار و ادامه یافتن فعالیت های اقتصادی و صنعتی مجددا آغاز شده و آینده خوبی در انتظار تولیدکنندگان محصولات فولادی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها