محصولات کشاورزی

قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد، رخدادی که کارشناسان، مهم‌ترین دلیل آن را پاندمی کرونا می‌دانند. سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی (فائو) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که در ماه فوریه سال جاری قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی در دنیا برای نهمین ماه متوالی افزایش پیدا کرد و به بالاترین سطح از جولای سال ۲۰۱۴ تاکنون رسید. این مسئله در سالی که بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل همه‌گیری کرونا با چالش‌های اقتصادی روبرو هستند و شمار زیادی به دلیل بیکار شدن، قدرت مالی کمتری دارند به چالشی جدی تبدیل شده است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ در گزارش فائو به افزایش قیمت شکر و روغن‌های گیاهی به‌عنوان اصلی‌ترین عامل رشد قیمت مواد غذایی در ماه فوریه اشاره شده است. آمار نشان می‌دهد شاخص قیمت غذا و محصولات کشاورزی فائو که برمبنای سبدی از انواع غلات، دانه‌های خوراکی، فراورده‌های لبنی، گوشت و شکر است در ماه فوریه به ۱۱۶ رسیده است، درحالی‌که در اولین ماه سال جاری برابر با ۱۱۳.۲ واحد بود.

فائو در این گزارش همچنین به رشد ۱.۲ درصدی شاخص قیمت غلات اشاره کرد و نوشت: «در این ماه قیمت سورگوم ۱۷.۴ درصد نسبت به ماه ژانویه و ۸۲.۱ درصد نسبت به فوریه سال ۲۰۲۰ رشد کرده است که دلیل اصلی این مسئله رشد تقاضا در چین است. از طرف دیگر قیمت برنج و ذرت هم نسبت به اولین ماه سال جاری به ترتیب ۶.۹ درصد و ۷.۱ درصد رشد کرده است ولی قیمت گندم که یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین محصولات کشاورزی غذایی در دنیاست تقریباً ثابت مانده است.»

براساس این گزارش، در مورد بازار شکر شرایط متفاوت است. در ماه فوریه قیمت شکر در بازارهای جهانی ۶.۴ درصد نسبت به ماه قبل از آن و ۱۷.۹ درصد نسبت به سال قبل رشد کرد که علت این افزایش قیمت، نگرانی در مورد کاهش عرضه شکر در دنیاست. طی ماه‌های اخیر، به دلیل همه‌گیری کرونا و تغییرات جوی تولید شکر در بسیاری از کشورهای آسیایی تولیدکننده شکر کاهش یافت و انتظار می‌رود این روند ادامه یابد.

از طرف دیگر، کاهش تولید شکر در این کشورها روی میزان عرضه به بازار جهانی و میزان صادرات هم تأثیر منفی دارد که خود باعث بیشتر شدن مشکلات در بازار شکر دنیا خواهد شد.»

آمارهای ارائه‌شده توسط فائو نشان می‌دهد شاخص قیمت روغن‌های گیاهی در دنیا در ماه فوریه نسبت به ماه قبل از آن ۶.۲ درصد رشد کرده است. هم‌اکنون متوسط قیمت روغن‌های گیاهی در دنیا بالاترین سطح از آوریل سال ۲۰۱۲ تاکنون است و این نهمین ماه پیاپی است که قیمت انواع روغن‌های گیاهی در دنیا روند افزایشی داشته است.

علاوه براین، قیمت هر تن ذرت در ماه فوریه ۲۴۵.۲ دلار، قیمت هر تن برنج درجه‌یک تایلند برابر با ۵۳۱ دلار و قیمت هر تن گندم امریکا ۲۷۶.۶ دلار اعلام شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها