بورس

فدراسیون جهانی بورس ها (WFE) در گزارش اخیر خود، آمار و اطلاعات با اهمیت مربوط به نیمه نخست سال ۲۰۱۶ را منتشر کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، فدراسیون جهانی بورس ها (WFE) در گزارش اخیر خود، آمار و اطلاعات با اهمیت مربوط به نیمه نخست سال ۲۰۱۶ را منتشر کرد.

بر این اساس، بازار سهام نقد شاهد کاهش ۲۴ درصدی در ارزش معاملات و کاهش ۷ درصدی در دفعات معامله در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۵ بود. این کاهش ها بیانگر کاهش معاملات در منطقه آسیا- اقیانوسیه و به طور مشخص سرزمین اصلی چین است.

در بازار مشتقه های کالایی و ارزهای خارجی معامله شده، کلیه مشتقه های قابل معامله با رشد حدودا یک و نیم درصدی همراه بود.

بر اساس آمار فدراسیون، روندهای مهم نیمه نخست سال ۲۰۱۶ به شرح زیر است:

ارزش بازار جهانی: ارزش کل بازار های بورس نسبت به نیمه نخست سال ۲۰۱۵ با کاهش ۹ و نیم درصدی، به رقم بیش از ۶۷ هزار میلیارد دلار رسید. سهم بورس های منطقه اقیانوسیه در این کاهش ۴ هزار میلیارد بوده است که با در نظر گرفتن این کاهش، ارزش بازار بورس این کشورها به رقم ۲۳ هزار و سیصد میلیارد دلار رسید. این میزان نسبت به نیمه اول سال قبل میلادی ۱۵ درصد کاهش یافته است.

 ارزش بازار بورس های منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا با کاهش تقریبی ۱۰ درصدی، به عدد ۱۸۰۰ میلیارد دلار رسید. این کاهش در پی افت ۱۱۰۰ هزار میلیاد دلاری (تقریبا ۶.۳ درصدی) ارزش بورس ها در قاره آمریکا اتفاق افتاد. این در حالی است که ارزش بازار حوزه آمریکا در پایان ماه ژوئن ۲۰۱۶ نسبت به پایان دسامبر سال ۲۰۱۵ با رشد اندک چهار و سه دهم درصدی به رقم ۲۹ هزار و ۱۴۰ میلیارد دلار رسید.

ارزش سهام معامله شده در شش ماهه اول سال ۲۰۱۶ میلادی در جهان با کاهش ۲۴ درصد به رقمی معادل حدود ۴۵ هزار میلیارد دلار رسید. این رقم در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۹ هزار میلیارد دلار بوده است. علت عمده این کاهش، پایین آمدن معاملات در منطقه آسیا- اقیانوسیه است که در این حوزه ارزش سهام معامله شده ۴۷ درصد نسبت به مدت نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۵ افت داشت.قاره آمریکا در این بازار روندی متفاوت را تجربه کرد و ارزش سهام مورد معامله در شش ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به مدت مشابه، دو و سه دهم درصد رشد داشت.

تــعداد کل معاملات نیز کاهش حدود هفت درصد را نسبت به شــش ماهه نخست سال ۲۰۱۵ نشان می دهد. در حالی که بورس های کشور های منطقه آسیا اقیانوسیه ۶۶ درصد معاملات را در نیمه نخست سال به خود اختصاص دادند، کاهش دفعات معامله کاملا ناشی ازاین افت در منطقه مورد اشاره است.

هر دو منطقه آمریکا و نیز حوزه اروپا- خاور میانه و آفریقا، شاهد رشد دفعات معامله نسبت به شش ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۶ بودند و به ترتیب رشد ۲۳ درصدی و کمتر از ۹ درصدی را در دفعات معامله تجربه کردند.

عرضه‌های اولیه و گردش سرمایه: تعداد کل شرکت های پذیرش شده در نیمه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت نزدیک به ۴۹ درصد همراه بود. هم چنین این کاهش در مورد گردش سرمایه نیز اتفاق افتاده و شاهد کاهش تقریبی ۳۱ و نیم درصدی بود. با در نظر گرفتن عرضه های اولیه و گردش سرمایه، سرمایه جذب بازار شده توسط شرکت های تازه پذیرش شده (که فقط کمتر از ۱۰ درصد ارزش بازار را تشکیل می دهد) ۶۴   درصد کاهش داشت و ارزش شرکت های از قبل پذیرفته شده نیز با کاهش ۲۴ درصدی همراه شد.

مشتقه های قابل معامله در مدت مورد اشاره، نسبت به شش ماهه نخست سال قبل از نظر تعداد (قرارداد ها) شاهد افزایشی حدودا یک و نیم درصد بودند. مهمترین علت این افزایش، بالا رفتن تعداد معاملات مشتقه های ارزی و کالایی است که نسبت به سال پیش به ترتیب حدود ۴۷ درصد و ۲۶ درصد افزایش پیدا کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها