سلطانی نژاد

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در سال جدید در حوزه فولاد برنامه منسجمی داریم که کل زنجیره فولاد را در بورس بیاوریم؛ البته واقعی شدن ارزش معاملات زنجیره فولاد ممکن است مناسباتی که در حال حاضر وجود دارد را تحت تاثیر قرار دهد، از این جهت به دنبال این هستیم که با حداقل تضاد و تعارض، کل زنجیره فولاد وارد معاملات بورس کالا شود.

یبه گزارش «کالاخبر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حامد سلطانی‌نژاد مدیر عامل بورس کالا گفت: در سال ۱۴۰۰ در حوزه فولاد برنامه منسجمی داریم که کل زنجیره فولاد را در بورس بیاوریم که به دنبال آن، یک سری چالش‌ها نیز وجود خواهد داشت.

مدیر عامل بورس کالا در ادامه بیان کرد: واقعی شدن ارزش معاملات زنجیره فولاد ممکن است مناسباتی که در حال حاضر وجود دارد را تحت تاثیر قرار دهد، از این جهت به دنبال این هستیم که با حداقل تضاد و تعارض، کل زنجیره فولاد را به بورس کالا بیاوریم.

او افزود: ممکن است قراردادهایی را تا اطلاع ثانوی در قالب قرارداد کشف پرمیوم و در بلند مدت بین خریداران و فروشندگان منعقد کنیم، تا شرایط فعلی بازار به هم نخورد، همچنین در حوزه پایین دست سعی بر این داریم، تا با بازارهایی که تا به حال در بورس نبوده‌اند، مثل اصناف، در سال ۱۴۰۰، قراردادهایی را منعقد کنیم تا آن‌ها نیز در بورس بتوانند خرید کنند. مثلا، صنفی که در حوزه برش ورق‌های فولادی و یا در حوزه تختال یا شمش کار می‌کند نیز باید با مکانیزمی با نظر سیاست گذاران وارد بورس کالا شود.

مدیر عامل بورس کالا در رابطه با معاملات کشف پرمیوم گفت: معاملات کشف پرمیوم از جمله معاملاتی هستند که خیال مصرف کننده را بابت تامین کالا راحت می‌کند و این معاملات در حال توسعه هستند. معاملاتی که هم اکنون در وکیوم باتوم صورت می‌گیرد، روی محصولاتی مثل، پتروشیمی نیز توسعه پیدا می‌کند و دغدغه خیلی از صنایع پایین دستی با راه اندازی معاملات کشف پرمیوم برای تامین کالایشان حل خواهد شد.

سلطانی‌نژاد افزود: به نظر می‌رسد دیگر اختلافات کارشناسی که وجود داشت، رفع شده و همه به این نتیجه رسیدند که قیمت‌گذاری دستوری علاج و راه حل بازار خیلی از کالاها نیست. یعنی یا باید شاهد قیمت‌گذاری دستوری باشیم یا بر کشف قیمت مبتنی بر عرضه و تقاضا پایبند باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد: بورس کالا یک پلتفرم معاملاتی است که به سیاست گذاران و تصمیم گیران در جهت تصمیم گیری موثر و به موقع کمک می‌کند.

سلطانی نژاد در پایان بیان کرد: بورس کالا آمادگی همکاری ویژه در سال ۱۴۰۰ با نهادهای موثر در حوزه بازار کالایی را دارد، زیرا ماموریت و رسالت اصلی بورس کالا ایجاد یک بستر شفاف است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها