• ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
  • کد خبر: 50755
شاخص سهام

بیشتر شاخص‌های مهم بورسی جهان ریزش کردند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، افزایش شمار قربانیان کرونا در اروپا باعث شده است تا محدودیت های کرونا در قاره سبز ادامه یابد و این مساله می تواند هشداری از دیرتر شدن بازگشت شرایط به حالت عادی خود باشد. پس از ان که شمار قربانیان کرونا در اروپا از یک میلیون نفر هم گذشت، از آلمان خبر می رسد دولت آنگلا مرکل محدودیت های کرونایی به ویژه در زمینه فعالیت کسب و کارها و رفت و آمد را تا پایان ماه آوریل تمدید خواهد کرد. پیش از این نیز به دلیل مشابهی، دولت فرانسه از قرنطینه پاریس و نواحی شمال این کشور به دلیل افزایش شمار مبتلایان خبر داده بود. 

تنش های کشورهای غربی و چین باعث نگرانی معامله گران از تحت تاثیر قرار گرفتن مناسبات تجاری دو طرف شده است. برای نخستین بار از سال ۱۹۸۹ اتحادیه اروپا چهار فرد و یک نهاد دولتی چینی را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرد که این اقدام با پاسخ متقابل چین و تحریم ۱۰ مقام اروپایی همراه شد. در بین افراد تحریم شده توسط چین نام رینهارد بتیکفر، رییس کمیته امنیت و حقوق بشر پارلمان اروپا و همچنین مرکز مطالعات مرکاتور مستقر در آلمان دیده می شود. 

به نظر می رسد موج سوم کرونا در اروپا در حال آغاز شدن است. پس از اخلال در برنامه واکسیناسیون حالا کشورهای مختلف در قاره سبز با افزایش شمار مبتلایان مواجه و ناچار به اعمال قرنطینه در برخی از مناطق شده اند. در فرانسه که یکی از ۱۰ کانون اصلی درگیر با کرونا در اروپا محسوب می شود پایتخت و برخی از مناطق شمالی در پی مشاهده جهش جدید ویروس که به کرونای فرانسوی معروف شده است قرنطینه می شوند. در آلمان و لهستان هم شمار مبتلایان مجددا رو به افزایش است که در لهستان نیمی از مبتلایان به کرونای نوع انگلیسی دچار شده اند.  

شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا تا نیمه ماه مارس به ۷۷۰ هزار نفر رسید که این رقم بالاترین رقم هفتگی ثبت شده دو ماه اخیر  و ۷۰ هزار نفر بالاتر از انتظار قبلی فعالان بازار بوده است. با توجه به بالا باقی ماندن میزان شیوع ویروس کرونا در آمریکا کماکان بیشتر کسب و کارها در این کشور با حداکثر ظرفیت خود کار نمی کنند و همین مساله نیز برخی از کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای کوچک و متوسط را مجبور کرده است با هدف جلوگیری از ورشکستگی دست به تعدیل نیرو یا کاهش دستمزد کارکنان خود بزنند.  

متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ ماه منتهی به فوریه بدون تغییر نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۹ درصد رسید تا نرخ تورم مجددا در مسیر رسیدن به سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه قرار گیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۱.۳ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۱ درصد بیشتر شده است. با توجه به فاصله داشتن نرخ تورم از سطح دو درصدی انتظار می رود بانک مرکزی اروپا به برنامه خرید اوراق قرضه خود ادامه دهد.  

در آماری ناامیدکننده برای اقتصاد آمریکا، رشد بخش خرده فروشی در ماه فوریه منفی سه درصد بوده که این رشد ۱۰.۶ درصد کمتر از رشد ثبت شده این بخش در ماه قبل و کمترین رقم ماهانه ثبت شده از ماه آوریل سال قبل تاکنون بوده است. با توجه به نقش بالای این بخش در رشد اقتصادی آمریکا انتظار می رود این آمار روی رشد فصلی بهار تاثیر بسزایی داشته باشد.

به گفته دفتر سرشماری آمریکا، به جز بخش فروش سوخت، سایر بخش ها از جمله بخش خودرو، لوازم منزل، فروشگاه های زنجیره ای، لباس فروشی ها،  سالن های زیبایی و درمانگاه ها رشد منفی داشته اند.  

انتشار گزارش جدیدی از وضعیت وخیم بازار کار اروپا باعث افزایش نگرانی ها از طولانی تر شدن احیای رشد اقتصادی شده است. بنیاد بهبود شرایط زندگی و کاری اروپا - یورو فاوند - در گزارشی اعلام کرد تاثیر ویروس کرونا روی بازار کار کشورهای اروپایی غیرقابل انکار بوده و مابین ماه های پایانی سال ۲۰۱۹ و سال ۲۰۲۰ در مجموع ۵.۷ میلیون نفر از شمار شاغلین اروپایی کمتر شده است. در نتیجه این اتفاق هم متوسط نرخ بیکاری در سال ۲۰۲۰ در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۶.۷ درصدی رسید.

تاکنون بیش از ۱۲۴ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۸۵۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۷۴۰ هزار و ۳۸۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۵۶ هزار و ۱۳۵ نفر، برزیل با ۲۹۵ هزار و ۶۸۵ نفر، مکزیک با ۱۹۸ هزار و ۲۳۹ نفر، هند با ۱۶۰ هزار و ۴۷۵ نفر و انگلیس با ۱۲۶ هزار و ۲۸۴ نفر بوده است.

آرتور هوگان تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه نشنال سکیوریتیز کورپوریشن گفت: اکنون زمان آن رسیده است که توجه معامله گران و فعالان بازار به شاخص های بنیادی جلب شود. اخبار مربوط به ویروس امیدوارکننده تر از قبل هستند اگرچه هنوز تا خلاصی از آن فاصله زیادی داریم اما می توانیم رد پای بهبود تدریجی در بخش های مختلف را مشاهده کنیم. با توجه به حضور خوب و نیرومند سیاستگذاران پولی، بازارها کمتر نسبت به کافی نبودن سیاست های پولی و مالی برای حمایت از رشد  اقتصادی نگران اند.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص ها ریزشی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۲ هزار و ۶۳۰.۲۱ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۶ درصد ریزش تا سطح ۳۹۳۴.۱۴ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۲۸ درصد کاهش در سطح ۱۳ هزار و ۳۴۰.۶۲ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۴ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۶۹۹.۱۹ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۳ درصدی و ایستادن در سطح ۱۴ هزار و ۶۶۲.۰۲ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۳۹ درصدی در سطح ۵۹۴۵.۳۰ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۵۶ درصد بالا رفت و به ۸۳۹۰.۳۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۶۱ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۹۹۵.۹۲ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۳۴ درصد پایین رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۴۹۸.۳۷ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" ریزش ۰.۹۵ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۰۰۹.۲۵ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۱ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۷۴۵.۴۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها ریزشی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۴.۴۱ درصد کاهش به ۵۷.۹۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۴.۱۲ درصدی به ازای ۶۱.۰۴ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۶۹ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۲۷.۰۸ دلار معامله شد. هر اونس نقره با ریزش ۱.۲۱ درصدی به ازای ۲۵.۲۰ دلار مبادله شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها