کانال سوئز

کارشناسان بر این باورند که مسدود شدن کانال سوئز توسط یک کشتی بزرگ باری که از سه شنبه گذشته به گل نشسته تاثیر فوری بر عرضه فولاد و سایر فلزات در سطح دنیا نخواهد داشت. با این حال انتظارات برای افزایش هزینه کرایه حمل بالاست که فشارها بر روند صعودی اخیر قیمت ها را به ویژه در بازار فولاد و مس نیز افزایش می دهد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران، این آبراه جهت حمل فولاد و مواد اولیه فولادسازی از جمله سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی بین سی آی اس و آسیا از جمله چین به کار می رود. همچنین آلومینیوم و محصولات نیمه نهایی فولادی بین اروپا و خاور میانه و حمل مس از کشورهای غربی به چین از این طریق صورت می گیرد. در واقع نگرانی های بازار کومودیتی ها فقط مربوط به گاز و نفت نیست. محموله های زیادی از کانال سوئز برای دسترسی به بازارهای کلیدی آسیا استفاده می کنند از جمله گندم دریای سیاه و اروپا،  زغال سنگ و سنگ آهن دریای سیاه و کودهای شیمیایی حوزه دریای بالتیک. حتی زغال سنگ و کک پتروشیمی آسیا از طریق این کانال به بازار هند راه پیدا می کنند.

در این راستا برنامه های حمل کشتی ها نیز هم اکنون تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته و تاخیر در حرکت کشتی ها نگرانی کمبود کشتی را نیز بیشتر کرده است. قیمت نفت و طلا پس از مسدود شدن این کانال بالا رفته است. بیش از ۱۵۰ کشتی در صف عبور از کانال هستند و ابهامات در بازار کومودیتی ها با این اوضاع بیشتر شده است چرا که کشتی ها نمی توانند از یکی از مهمترین مسیرهای کشتیرانی دنیا عبور کنند. انتظار می رود اختلالاتی در بازار مس چین نیز مشاهده شود. حتی اگر این مسدودی طی چند روز رفع شود یک تاخیر حداقل یک ماهه در حمل مس از کشورهای غربی به چین مشاهده خواهد شد چون زمان می برد تا کشتی هایی که در صف عبور هستند جابجا شوند.

در مورد بازار فولاد نیز نکته کلیدی این است که این انسداد چقدر طولانی خواهد بود. در حال حاضر پیش بینی تاثیر چشمگیر  بر صنعت فولاد اروپا دشوار به نظر می رسد. برخی معتقدند این اتفاق بیشتر یک بمب خبری بوده و اثرات آن بر بازارها کوتاه مدت و موقتی است ولی در صورت طولانی شدن بر بازارها اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها