• ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
  • کد خبر: 51015
فائو

تازه‌ترین گزارش‌ها از تداوم روند صعودی قیمت در بازار غلات جهان حکایت دارد. از سال گذشته به دلیل شیوع کرونا که بر روی تولید و مصرف غلات به‌عنوان مهم‌ترین منبع غذایی مردم جهان تأثیر گذاشت، شاخص‌های قیمتی در این بازار رو به افزایش گذاشت به‌طوری‌که سازمان‌های جهانی نسبت به آن اظهار نگرانی کردند.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ طبق تازه‌ترین پیش‌بینی سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی (فائو) در سال جاری میلادی ۷۸۰ میلیون تن گندم در دنیا تولید خواهد شد که نسبت به سال قبل بالاتر خواهد بود. در ماه فوریه سال جاری برای هشتمین ماه متوالی، دنیا شاهد افزایش تولید گندم بود. دلیل افزایش تولید گندم در دنیا سیاست‌های وضع‌شده در اروپاست که باعث شد تا تولید در این منطقه بیشتر شود و کسری ایجادشده بر اثر سرمای شدید هوا در روسیه و افت میزان تولید در این کشور را جبران کند.

 از طرف دیگر در ماه مارس شاهد افزایش قیمت غلات در بازار جهانی بودیم که رشد تقاضا در افزایش سرعت واکسیناسیون در دنیا و افزایش تقاضا در بسیاری از کشورها اتفاق افتاد. بر مبنای گزارش این سازمان شاخص قیمت غلات در ماه مارس سال جاری برابر با ۱۲۵.۷ واحد بود که ۱.۵ واحد نسبت به ماه قبل از آن بیشتر بود و نسبت به مارس سال قبل با افزایش ۲۶.۳ واحدی شاخص روبرو شده بود.

رشد قیمت ذرت

در این ماه قیمت سورگوم (ذرت خوشه‌ای) در دنیا بیش از دیگر غلات رشد کرد. متوسط قیمت این محصول در مارس سال جاری ۱۷.۴ درصد بیشتر از ماه فوریه و ۸۲.۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود و رشد تقاضای چین تأثیر زیادی در این مساله داشت. در این ماه قیمت ذرت هم با افزایش همراه بود که نسبت به فوریه امسال با افزایش ۰.۹ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۹.۸ درصدی روبرو شد.

یکی دیگر از محصولات ارزشمند غذایی در دنیا برنج است که در این ماه قیمت آن با افزایش همراه بود. رشد تقاضا برای برنج‌های با کیفیت پایین‌تر ازجمله بخشی از برنج‌های تولیدشده در کشورهای هند و ژاپن، عامل اصلی رشد قیمت برنج در بازار جهانی اعلام شد.

تجارت ۴۶۴ میلیون تن غلات در جهان

انتظار می‌رود در سال جاری تجارت غلات در دنیا ۵.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد و به مرز ۴۶۴ میلیون تن برسد. افزایش قیمت غلات در ماه‌های اخیر و پیش‌بینی تداوم این وضعیت در فصل دوم سال جاری باعث نگرانی فائو شده است، زیرا نشان می‌دهد هزینه تأمین غذا در دنیا رشد خواهد کرد و رشد نرخ فقر و گرسنگی را به همراه خواهد آورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها