مدیرعامل بورس کالا گفت: در سال ۱۴۰۰ امکان مشارکت عموم مردم در بازار مسکن با سرمایه‌های خرد، فراهم می‌شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا در پاسخ به این پرسش که، بورس کالا در سال ۱۴۰۰ چه برنامه‌هایی دارد؟ بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ برنامه‌هایی داریم، از جمله اینکه معاملات گواهی سپرده کالا بر دارایی‌هایی مثل برنج و همین طور برای محصولات دیگر مثل قیر راه اندازی خواهد شد.

مدیر عامل بورس کالا در خصوص برنامه‌های دیگری که در سال ۱۴۰۰ در بورس کالا قرار است، تحقق یابد، گفت: سلف موازی استاندارد مسکن که مدت‌ها پیش قول داده شده بود و امکان مشارکت عموم مردم در بازار مسکن را حتی با سرمایه‌های خرد، فراهم می‌کند، راه اندازی خواهیم کرد.

او در ادامه بیان کرد: بازار خرده فروشی نیز برای معاملات بعضی از کالاها، از جمله فولاد، در صورتی که تکلیف قانونی شود، راه اندازی خواهد شد.

سلطانی نژاد در خصوص راه اندازی تابلوی مناقصه گفت: همچنین تابلو مناقصه که در حال حاضر به صورت آزمایشی راه اندازی شده، در سال ۱۴۰۰ به طور رسمی راه اندازی خواهد شد و چرا که در بورس‌ کالا، سیستم معاملاتی همیشه به شکل مزایده است، یعنی عرضه کننده، قیمت پایه را می‌گذارد و خریداران با هم به رقابت می‌پردازند تا به آن قیمت برسند.

او افزود: اما در بسیاری از مواقع ممکن است، به علت حضور خریدار عمده، شرکت، خواهان تعیین قیمت باشد و یا کالا را با قیمت پایین‌تر خریداری کند و رقابت بر سر قیمت پایین‌تر باشد که به آن مناقصه می‌گویند. این یک انقلاب در بورس کالا است، زیرا ما تا به حال، سیستم معاملات به شکل مزایده داشتیم، ولی هم اکنون وارد حوزه مناقصه خواهیم شد. همچنین در حال حاضر با وزارت نیرو در حوزه خرید کنتور و ترانسفورماتور شروع به کار کردیم، این رویه در حوزه‌های دیگر هم راه اندازی خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: برنامه‌ دیگری که در سال ۱۴۰۰ تحقق پیدا می‌کند، معاملات حواله حمل و نقل ریلی است که کمک شایانی به کشف قیمت عادلانه برای معاملات حواله حمل و نقل می‌کند.

تبدیل نسیه شرکت ها به سرمایه در گردش

سلطانی نژاد در خصوص معامله خرید دین کالایی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ معامله خرید دین کالایی، راه اندازی خواهد شد، یعنی اگر فروشنده به صورت نسیه کالای خود را بفروشد، پول آن را دریافت نمی‌کند و می‌تواند طلب خود را از خریداران، مجدد در بورس کالا نقد کند و این کمک شایانی به افزایش نقدینگی فروشندگان در بورس کالا می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها