768.jpg

قیمت مس و دیگر فلزات اساسی هفته گذشته کاهش یافت و این در حالی بود که ارزش دلار در برابر یورو پایین آمد و قاعدتا باید قیمت این فلزات حمایت می شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت مس که ابتدای سال جاری میلادی در سطح ۴۳۰۰ دلار در هر تن نوسان می کرد اکنون به ۴۷۰۰ دلار رسیده است. در ماه مارس یعنی چهار ماه پیش قیمت فلز سرخ به بالای ۵۱۰۰ دلار رسید.

نخستین عامل موثر بر قیمت مس و دیگر فلزات اساسی، وضعیت اقتصاد چین است. گزارش های اخیر از اقتصاد این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات اساسی است مثبت نبوده و می توان گفت شرایط اقتصادی تا رسیدن به ثبات و رونق راهی طولانی در پیش دارد. مصرف داخلی رشد قابل ملاحظه ای نداشته و تقاضای خارجی ضعیف است در نتیجه رونق فعلا دور از دسترس است.

داده های اقتصادی تحلیلگران را به این نتیجه رسانده که تقاضای چین برای مس رشد قابل ملاحظه ای نخواهد داشت. صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود به برخی نکات درباره شرایط اقتصاد این کشور اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است، طی پنج سال آینده نرخ رشد اقتصاد چین به مرور کاهش می یابد و درسال ۲۰۲۰ این نرخ به زیر ۶ درصد خواهد رسید. امسال اقتصاد چین ۶.۶ درصد رشد می کند اما در سال های بعد تا سال ۲۰۲۱ نرخ رشد کاهش خواهد یافت. البته در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نرخ رشد ۶ درصد خواهد بود.

اقتصاد چین با دو مشکل یعنی کند شدن سرمایه گذاری خصوصی و ضعف تقاضای خارجی مواجه است. البته در بسیاری از جنبه ها پیشرفت هایی صورت گرفته است. برای مثال تاکید بر بخش تولید کارخانه ای کمتر شده و بخش خدمات رشد کرده است. همچنین تلاش شده بر مصرف داخلی افزوده شود و وابستگی رشد اقتصاد به سرمایه گذاری کمتر شود.

اما در برخی زمینه ها از جمله اصلاح ساختار شرکت های دولتی، حاکمیت مالی و مهار رشد سریع اعتباردهی ها باید اقدامات بیشتری انجام شود. از سال ۲۰۱۰ تاکنون، نرخ رشد اقتصاد چین کاهش یافته و این عامل به بازارهای مختلف لطمه وارد کرده است. البته با آنکه نرخ رشد اقتصاد چین کاهش یافته اما این نرخ نسبت به نرخ رشد اقتصادهای توسعه یافته و بسیاری از اقتصادهای نوظهور بالاتر است.

با توجه به دیدگاه هایی که صندوق بین المللی پول درباره افق اقتصاد چین مطرح کرده و گزارش هایی که اخیرا از اقتصاد این کشور منتشر شده است می توان نتیجه گرفت تقاضا برای فلزات اساسی از سوی این کشور در ماه های آینده رشد قابل ملاحظه ای نخواهد داشت.

دومین عامل موثر بر بازار فلزات اساسی، تغییرات ارزش دلار است. در هفته های اخیر ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافته اما پیش بینی شده این روند در هفته جاری، یک ماه و سه ماه آینده معکوس شود. اگر چنین شود، فشار بر قیمت فلزات اساسی بیشتر خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها