451_orig.jpg

پس از کسب مجوز صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر از سازمان بورس برای ورود به معاملات گواهی سپرده کالایی، مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان نیز از درخواست این تامین سرمایه به سازمان بورس برای راه اندازی صندوقی برپایه گواهی سپرده طلا خبر داد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، علی تیموری، مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص ورود صندوق های سرمایه گذاری به معاملات گواهی سپرده کالایی، گفت: ورود گواهی سپرده کالایی در صندوق های سرمایه گذاری به فال نیک گرفته می شود زیرا این گواهی می تواند نقش موثری در توسعه بازار سرمایه ایفا کند.

وی افزود: در حوزه مدیریت دارایی و سرمایه گذاری تاکنون ابزارهای محدود تری وجود داشته و به غیر از سهام شرکت ها برای بهره گیری از فرصت هایی که در کالاهای مختلف ایجاد می شد، ظرفیت های خوبی وجود نداشت و این موضوع گاها باعث می شد تا فرصت هایی سرمایه گذاری که در حوزه کالاها به وجود می آمد به راحتی از دست برود.

تیموری اضافه کرد: در گذشته اگر پرتفوی گردان قصد داشت ابزارهای متنوعی داشته باشد و به صورت حرفه ای آن را مدیریت کند، نمی توانست به دلیل برخی محدودیت ها، روی کالاهای مختلفی سرمایه گذاری کند اما امروز با راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا، صندوق های سرمایه گذاری می توانند برای مشتریانشان سرویس های بهتری در حوزه ابزارهایی که تکمیل کننده مدیریت ثروت هستند، ارائه کنند.

مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با بیان اینکه گواهی سپرده سکه طلا می تواند یکی اوراق های جذاب در حوزه کالاها و ورود صندوق های سرمایه گذاری باشد، گفت: سپرده کالایی طلا می تواند به شکل گیری ابزارها و صندوق های تخصصی طلا و سکه بیانجامد.

تیموری عنوان کرد: توسعه ابزارهای مالی از جمله گواهی سپرده کالایی، باعث می شود تا بخش عمده ای از بازارهایی که به صورت فیزیکی فعال هستند به بازارهای مالی جذب شوند به طوری که اگر صندوق طلا بر پایه گواهی سپرده طلا ارائه شود، به دلیل راحتی کار و امنیت بالا، می تواند بسیاری از مشتریان را جذب کند و به تبع شاهد سرازیر شدن بخشی از پس اندازها به بازارهای مالی باشیم.

تامین مالی از طریق گواهی سپرده کالایی

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان اظهار داشت: توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی در کنار ایجاد تنوع برای سرمایه گذاران، برای تولید کنندگان هم اثرات بسیار خوبی دارد زیرا این معاملات یک نوع ابزار تامین مالی بدون هزینه محسوب شده و می توان امیدوار بود که دریچه ای جدید برای تامین مالی شرکت ها ایجاد می شود.

وی در این باره توضیح داد: در صورتیکه صندوق های کالایی طلا، مس و یا فولاد ایجاد شود و این صندوق ها ابعاد بزرگی پیدا کند، عملا لزومی ندارد که همه ی تولیدات شرکت ها در بازارهای واقعی عرضه شود به طوری که می تواند در بازارهای مالی عرضه شده و از این طریق تامین مالی صورت بگیرد به خصوص در مواقعی که رکود زیاد بوده و نقدینگی در بازارهای واقعی و فیزیکی اندک است.

وی افزود: لذا با توجه به برداشتی که ممکن است تحلیل گران یا سرمایه گذاران در نهاد های مالی داشته باشند، بتوانند در ابزارهایی که پرتفوی آنها از سپرده های کالایی تشکیل شده است سرمایه گذاری کنند و به صورت غیر مستقیم پول به این شرکت ها تزریق شود که این موضوع می تواند کمک کند تا در اقتصاد واقعی تحرک ایجاد شود.

تیموری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این بستر معاملات با دارا بودن قوانین و مقررات مدون، می تواند تولید کنندگان، مصرف کنندگان کالا و سرمایه گذاران را به خود جذب کند، به عبارتی بازیگران بازار که فضای فیزیکی مناسبی برای خرید، حمل و انبار کردن محصول ندارند به این بازار وارد می شوند و کسب سود می کنند.

نقش تامین سرمایه ها

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان به نقش تامین سرمایه ها در این خصوص اشاره کرد و گفت: تامین سرمایه ها به واسطه تشکیل صندوق های کالایی که یک ابزار جدید تامین مالی برای شرکت ها به وجود می آورد، می توانند نقش مهمی ایفا کنند به شرطی که زمینه برای ایجاد صندوق های کالایی تخصصی ایجاد شود تا تامین سرمایه ها هم بتوانند به صورت تخصصی نقش آفرینی کنند.

به گفته تیموری، اگر بخواهیم بازاری منسجم و عمیقی در بخش گواهی سپرده کالایی داشته باشیم، نیاز داریم طرف تقاضا را به نحو مناسبی تقویت کنیم و این تنها با حضور بازارهای حرفه ای و تخصصی ایجاد می شود و صرف اتکا به ظرفیت های فعلی پرتفوی گردانی، انتظارات را محقق نمی کند.

صندوق تخصصی طلا در راه است

مدیر عامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان تاکید کرد: لذا قرار گرفتن اوراق مبتنی بر کالا در کنار سهام و سایر اوراق در پرتفوی سرمایه گذاران اتفاق مبارکی بوده و اگر خوب مدیریت شود قطعا می تواند جذاب باشد و مورد استقبال قرار بگیرد؛ به طوری که در مورد بعضی شرکتهایی که از وضعیت کارآمدی مطلوبی برخوردار نیستند، سپرده کالایی می تواند بهتر از سهام شرکت معامله شود.

وی با بیان اینکه تامین سرمایه لوتوس پارسیان  قرار است صندوقی برای گواهی سپرده کالایی که به صورت تخصصی روی قرارداد آتی سکه و گواهی سپرده طلا فعالیت می کند، تاسیس کند، عنوان کرد: صندوقی که از سوی تامین سرمایه لوتوس پارسیان به سازمان بورس پیشنهاد شده است در پرتفوی خود ترکیبی از قرارداد آتی سکه و گواهی سپرده طلا را قرار داده است تا سرمایه گذاران تحریک شوند به جای خریداری فیزیکی طلا ، با خرید این ابزار سود مازاد تری دریافت کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها