images.jpg

به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی، شفافیت معاملات در بورس و رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی از مزایای اصلی عرضه شکر در بورس کالای ایران است.

به گزارش« پایگاه خبری بورس کالای ایران» علیرضا حمیدی، مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر، ضمن اشاره به عقیده وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، عنوان کرد: استفاده از ظرفیت های بورس کالا برای مدیریت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی می تواند موثر باشد و وزیر جهاد کشاورزی نیز شخصا به این موضوع اعتقاد دارد.

وی با اظهار امیدواری از افزایش عرضه شماری از محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: امیدواریم طی سال های آینده حجم و شمار کالاهای کشاورزی در بورس کالا افزایش یابد تا افزون بر پیش بینی دقیق تری از آینده بازار محصولات کشاورزی، آمارهای بخش کشاورزی نیز شفاف شود.

علیرضا حمیدی با درنظر گرفتن محاسن عرضه محصولات کشاورزی، از جمله شکر در بورس کالا تصریح کرد: شفاف سازی معاملات از مهم ترین مزیت های عرضه شکر در بورس کالا است. 

وی ادامه داد: در بورس ما به مصرف واقعی می رسیم؛ روند معاملات بورس کالا به مراتب شفاف تر و نظامند تر از بازار آزاد است و این موضوع به سلامت معامله و شفافیت معاملات می انجامد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر، کوتاه شدن دست دلالان از بازار شکر را مزیت دیگر خواند و افزود: در واقع عرضه شکر در بورس کالا سبب می‌شود که شکر به دست مصرف کننده واقعی با قیمتی شفاف و منطقی برسد. به این ترتیب دست دلالان و واسطه‌ها از این بازار کوتاه می‌شود. این درحالی است که عرضه شکر خارج از مکانیسم بورس کالا باعث می‌شود این محصول به جای رسیدن به دست مصرف کننده واقعی به کسانی فروخته شود که پول بیشتری پرداخت می‌کنند و واسطه هستند.

به گفته وی عرضه شکر در بورس کالا به رونق معاملات در بورس کالا نیز انجامیده است؛ برای نمونه ما بیش از ۱۹۰ هزار تن شکر در بورس عرضه کرده ایم و این مقدار به افزایش حجم معاملات در بورس کالا منجر می شود.

حمیدی اضافه کرد: تنظیم بازار از طریق مکانیسم بورس کالا از تعیین دستوری قیمت در بازار به مراتب بهتر است و در واقع این نوع عرضه شیوه ای است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از آن استفاده می‌شود. همچنین برای خریداران شکر در بورس کالای ایران قیودی وجود دارد که مصرف کنندگان واقعی شکر شناسایی می شوند. به این ترتیب مصرف کنندگان واقعی شکر که پروانه ساخت و بهره‌برداری دارند و فعال هستند مدارک خود را به بورس کالا ارائه می‌کنند و با تایید از سوی مسوولان مربوطه، اجازه خرید شکر را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در بورس های کالایی معتبر جهان، محصولات کشاورزی در "بازار آتی" معامله می شوند، توسعه معاملات بازار آتی بورس کالا به حوزه کشاورزی نیز لازم است، گفت: نوسانات قیمت در عرضه محصولات کشاورزی بسیار زیاد است، این در حالی است که عرضه شکر در قالب معاملات سلف، امنیت معاملات را افزایش داده و در صورت راه اندازی معاملات آتی محصولات کشاورزی، ریسک نوسانات قیمت این کالاها به حداقل می رسد.

منبع: سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها