۲۲۲۲۲.jpg

در حال حاضر کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مالی از معضلات اصلی تولیدکنندگان کشور است و طراحی ابزارهای جدید برای تامین مالی در بورس کالا، می تواند جایگاه شرکت های تولیدکننده در بازار سرمایه را ارتقا دهد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، با بیان مطلب فوق اظهار داشت: انتشار اوراق سلف موازی برای شرکت های فولادی می تواند روشی کارآمد و مفید جهت تامین مالی آنها باشد؛ این رویداد به مرور زمان در رونق اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

بهادر احرامیان در خصوص چگونگی حمایت بورس کالا از روند تامین مالی صنایع از جمله فولادسازان گفت: در حال حاضر کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مالی از معضلات اصلی تولیدکنندگان کشور است و طراحی ابزارهای جدید برای تامین مالی در بورس کالا، می تواند جایگاه شرکت های تولیدکننده در بازار سرمایه را ارتقا دهد.

وی تصریح کرد: با راه اندازی ابزارهای جذاب در بورس کالا، مانند گواهی سپرده کالایی که می تواند از موجودی انبار تولیدکنندگان، نقدینگی بسازد، دست اندرکاران صنایع مختلف برای حضور در بورس از یکدیگر پیشی خواهند گرفت.

او در ادامه ضمن بیان اینکه تعریف و راه اندازی ابزارهای جدید تامین مالی در بورس کالا، مزایای زیادی برای شرکت های تولیدکننده دارد، اظهار کرد: با انتشار اوراق سلف از سوی شرکت های تولیدی در صنعت فولاد، این گروه می تواند به راحتی تامین مالی کند و این موضوع سبب می شود تا خرید و سرمایه گذاری در بازار فولاد نیز با سهولت بیشتری انجام شود.

احرامیان با اشاره به نظر برخی از فعالان صنعت فولاد مبنی بر اینکه هنوز در این صنعت، جای کار بسیار زیادی وجود دارد، گفت: هم اکنون تامین مالی که در بیشتر شرکت های فولادی صورت گرفته است، به شیوه استقراض بانکی است.

در حالی که بازار سرمایه خودش می تواند کانال بسیار خوبی برای جایگزینی استقراض بانکی باشد و ساختار تامین مالی شرکت های فولادی را می توان از این طریق عوض کرد.

وی ضمن اشاره به پیش نیازهای تغییر ساختار مالی در شرکت های فولادی، خاطر نشان کرد: مهم ترین رکن در این زمینه، آشنایی بیشتر شرکت های فولادی با بازار سرمایه است.

همچنین نیاز هست ارتباط این شرکت ها با بازار سرمایه قوی تر شود. به گفته عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، تسهیل الزامات ورود شرکت ها به بورس گام مهمی در ایجاد ارتباط قوی میان شرکت ها با بازار سرمایه است.

وی تعدیل نرخ تورم را یک عامل مهم دیگر تلقی کرد و گفت: فاکتور مهم دیگری که تنها به صنعت فولاد بر نمی گردد و به همه صنایع مربوط می شود، این است که نرخ تورم که باید تعدیل شود. اگر این امر مهم محقق شود، بتدریج می توانیم شاهد بهتر شدن نسبتP/E ها باشیم.

احرامیان ادامه داد: در صورتی که نسبتP/E ها بهتر شود، ارزش بازار شرکت ها در بازار سرمایه بهتر منعکس می شود و در نتیجه انگیزه شرکت های فعال در صنعت فولاد برای ورود به بازار سرمایه بیشتر می شود.

وی غنی بودن ایران از نظر ذخایر معدنی و طبیعی را یک پارادایم مهم در تولید فولاد تلقی کرد و گفت: منابع طبیعی برای فولاد داخلی مزیت هایی ایجاد می کند؛ اما مزیت اصلی برای تولید فولاد در هر کشور، نخست وجود بازار داخلی هست.

وی وجود بازار در داخل و خارج از کشور را عامل مهم تری نسبت به ذخایر معدنی دانست و گفت: کشورهایی مانند ژاپن، کره و چین از نظر منابع و انرژی، کشورهای غنی نیستند، اما در زمینه صنعت فولاد به سبب در اختیار گرفتن بازارهای بین المللی، کشورهای مطرح در صنعت فولاد هستند.

بهادر احرامیان در پایان تصمیم دولت مبنی بر خروج از اعلام قیمت گذاری صنعت فولاد را در رشد این صنعت موثر قلمداد کرد و گفت: این تصمیم دولت و سپردن فولاد به بازار رقابت، موقعیت های خوبی را برای سرمایه گذاری فعالان بازار سرمایه فراهم می کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد چشم انداز صنعت فولاد در کشور را مثبت در نظر گرفت و گفت: صنعت فولاد می تواند به عنوان یکی از صنایع سرمایه بر نقش مهمی در رشد و رونق بازار سرمایه داشته باشند.

منبع: سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها