عکس

مرکز پژوهش‌های مجلس رشد ارزش افزوده بخش نفت در سال ۱۳۹۵ را حدودا برابر با ۳۸.۶ درصد برآورد کرده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد ارزش افزوده بخش نفت در سال ۱۳۹۵ با توجه به پیش‌بینی‌های موجود از تولید و صادرات نفت کشور در سال جاری حاکی از آن است که رشد ارزش افزوده بخش نفت در سال ۱۳۹۵ حدودا برابر با ۳۸.۶ درصد خواهد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی تحت عنوان «تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران» منتشر کرده که در آن برآورد رشد فعالیت‌های اقتصادی در سال ۱۳۹۵ ارائه شده است. در بخش مربوط به نفت این گزارش آمده است: «بخش نفت یکی از بخش‌های مهم و کلیدی اقتصاد ایران است که طبق حساب‌های ملی بانک مرکزی، طی ۱۰ سال اخیر (۱۳۸۳-۱۳۹۳) به طور متوسط ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به این بخش بوده است. وجود این سهم بالا حاکی از اهمیت این بخش است. بخش نفت موتور محرکه سایر بخش‌های اقتصاد ایران محسوب می‌شود (هرچند خود از سایر بخش‌ها متأثر نمی‌شود) زیرا رشد مثبت این بخش باعث متأثر شدن سایر بخش‌های اقتصادی (از جمله ساختمان و خدمات عمومی) از طریق افزایش تقاضا برای آن بخش‌ها می‌شود».

در ادامه این گزارش نموداری ارائه شده که نشان دهنده رشد ارزش افزوده بخش نفت طی دوره ۱۳۹۰-۱۳۹۴ و پیش بینی سال ۱۳۹۵ است.

بر اساس تحلیل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، «آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که پس از تحریم صادرات نفت و رشد منفی این بخش در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، رشد ارزش افزوده بخش مذکور در سال ۱۳۹۳ مثبت ۴.۸ درصد شده (تعلیق تحریم‌ها) و در سال ۱۳۹۴ نیز (بنا به اعلام مرکز آمار ایران) به رقم ۳.۶ درصد رسید (عمدتا ناشی از لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام در دو ماه انتهایی سال ۱۳۹۴)».

در ادامه نیز وضعیت بخش نفت در سال ۱۳۹۵ به طور کلی «چیزی متفاوت از سال‌های قبل» توصیف شده است، «زیرا در این سال تحریم صادرات نفت ایران لغو شده و امکان گسترش تولید و صادرات نفت برای کشور فراهم شده است. با توجه به لغو تحریم صادرات نفت ایران از اواخر سال ۱۳۹۴، شواهد آماری گویای آن است که رشد ارزش افزوده بخش نفت در سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۴ و سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۵ به ترتیب برابر با ۱۶.۵ و ۵۷.۳ درصد بوده است که در قیاس با ارقام رشد بخش نفت در فصل اول تا سوم سال ۱۳۹۴ (به ترتیب برابر با ۳.۶، ۳.۴ و -۹ درصد) از تفاوت معناداری برخوردار است. برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس (مطابق نمودار) از رشد ارزش افزوده بخش نفت در سال ۱۳۹۵ با توجه به پیش‌بینی‌های موجود از تولید و صادرات نفت کشور در سال جاری حاکی از آن است که رشد ارزش افزوده بخش نفت در سال ۱۳۹۵ حدودا برابر با ۳۸.۶ درصد خواهد بود».

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها