ترکان-1.jpg

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: با عرضه محصولاتی نظیر وکیوم باتوم (ماده پایه تولید قیر) در بورس کالای ایران، انحصار از بین می رود و بر اساس شرایط برابر، رقابت انجام می شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، اکبر ترکان درباره تخلف برخی از پالایشگاه ها در تحویل وکیوم باتوم (ماده پایه تولید قیر) به کارخانه های قیرسازی و تضمین تحویل خوراک به طرح های پالایشی جدید که قرار است در مناطق آزاد کشور ساخته شود، افزود: فروشندگان باید محصول خود را در بورس عرضه کرده و خریداران نیز از بورس نیاز خود را تامین کنند.

وی اضافه کرد: از طریق عرضه محصولات در بورس، فروشندگان و تولیدکنندگان نمی توانند محصولات خود را به صورت انحصاری به یک خریدار خاص عرضه کرده و از فروش به سایر خریداران خودداری کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور یادآورشد: بدین ترتیب با عرضه محصولات در بورس کالا، فضایی رقابتی برای عرضه محصولات شکل می گیرد.

ترکان درباره اجرای طرح های نفتی و پالایشی در مناطق آزاد کشور، گفت: قرار است در مناطق آزاد مختلف، واحدهای تولیدی و پالایشی کوچک نفتی ساخته شوند که شماری از آنها به تولید قیر و بقیه به تولید حلال ها و سایر محصولات اختصاص دارند. از جمله آنها می توان به راه اندازی ۱۴ واحدی پالایشی کوچک در منطقه آزاد ارس اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در منطقه آزاد قشم نیز پنج واحد ساخته خواهد شد، گفت: در منطقه آزاد اروند نیز قرار است هشت واحد ساخته شود که چهار واحد تاکنون به بهره برداری رسیده است.

در سال های اخیر، برخی از پالایشگاه ها که باید وکیوم باتوم واحدهای قیرسازی را تامین کنند از عرضه این مواد پایه خودداری کرده اند.

در حالی که در زمان واگذاری واحدهای قیرسازی، عرضه وکیوم باتوم از تعهدات پالایشگاه ها اعلام شده بود، این پالایشگاه ها برای سودآوری بیشتر، اقدام به برنامه ریزی برای ساخت واحدهای جدید قیرسازی در زیرمجموعه خود کرده اند که می تواند تامین خوراک واحدهای قیرسازی موجود را دچار چالش کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها