کارشناسان عنوان می کنند، با توجه به اینکه هم اکنون صادرات انواع قیر، سنگ آهن، عایق رطوبتی و گوگرد از طریق بورس کالا در جریان است، در دوران پساتحریم می توانیم از مزیت‌های محصولاتی چون مواد پتروشیمی، سیمان، فولاد، زعفران و پسته برای صادرات به کشورهای منطقه و حتی اروپا استفاده کنیم.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» سوخت موتور رشد اقتصادی در کشورهای جهان سوم افزایش مبادلات تجاری به‌ویژه در بخش صادرات است. در این کشورها معمولا منابع اولیه به صورت خام و با قیمت پایین به کشورهای دیگر فروخته و معمولا درآمد حاصله نیز برای واردات کالاهای مصرفی مورد نیاز دیگر استفاده می‌شود. اقتصاددانان برای حل این مشکل و قدم نهادن در مسیر رشد و توسعه اقتصادی، تولید و صادرات بیشتر همراه با استفاده از ابزارهای کارآمد تجاری را پیشنهاد می‌کنند که در نهایت می‌تواند منجر به مزیت صادراتی آن کشور در آن کالای خاص شود.

تالار صادراتی بورس کالای ایران از ابتدای سال تا ۱۰ آبان ماه جاری، شاهد معامله ۶۸۵ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۳۶۱ دلار کالا شامل قیر، عایق رطوبتی، سنگ آهن و گوگرد بوده است اما کارشناسان عنوان می‌کنند که این رینگ ظرفیت بیشتری برای صادرات دارد.

می توان با نگاهی به آمار صادرات محصولات مختلف در سال‌های ۸۸ تا ۹۱ لقب «روزهای طلایی تالار صادراتی» به این بازار بورس کالا نسبت داد به طوریکه کالاهای بسیاری از این تالار راهی بازارهای صادراتی شد و در این میان محصولات پتروشیمی نیز جایگاه ویژه‌ای داشتند.

مدیر عملیات بازار کالایی کارگزاری باهنر در این باره گفت: کالاهایی نظیر روغن‌های پایه توسط نفت ایرانول و نفت سپاهان عرضه می‌شد و شرکت‌هایی مثل توتال، کاسترول و شل هلیکس خریدار آن بودند.

فرزین ابوالعلایی افزود: همچنین از محصولات پتروشیمی مانند متانول استقبال خوبی به خصوص توسط کشورهایی مثل هند می‌شد.

او بیان کرد: پس از جدی شدن تحریم‌ها و تحریم یکی پس از دیگری شرکت‌های کشتیرانی ایران، خرید از بورس کالا برای این شرکت‌ها به صرفه نبود. به این ترتیب بسیاری از شرکت ها مشتریان بزرگ خود را از دست دادیم. در این میان چند شرکت بزرگ هندی مانند «ریچموندگروپ» که خریدار قیر و فرآورده‌های نفتی بود نیز از بازار کنار رفت.

عضو هیئت مدیره کارگزاری باهنر یادآور شد: در این بین صادرات مطلوب قیر از سوی تولیدکنندگان داخلی به خصوص شرکت‌های نفت پاسارگاد و نفت جی از طریق بورس کالا که هم اکنون نیز به صورت مستمر انجام می شود باعث شد تا قیمت قیر ایران در بورس کالا به مرجع قیمت‌گذاری در منطقه تبدیل شود.

ابوالعلایی ادامه داد: غیر از محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی، محصولات کشاورزی مانند زعفران و در فلزاتی مانند فولاد نیز مزیت داریم و می‌توانیم جایگاه مناسبی در منطقه داشته باشیم. این کارشناس بازار کالا در پایان تاکید کرد: نباید مزیت‌های تالار صادراتی کیش را از دست بدهیم چرا که بابت راه‌اندازی آن و رسیدن به این نقطه هزینه و تلاش های زیادی صورت گرفته است.

رفع تحریم به همراه حمایت از تولید

در همین ارتباط مدیرعامل شرکت قیر پارسیان با تاکید بر نقش موثر تالار صادراتی بورس کالا، عنوان کرد: در کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه مزیت‌های بسیاری برای فروش محصولات وجود دارد و باید از ظرفیت‌های بورس کالا برای صادرات بیشتر استفاده کنیم. حبیب احمدی افزود: اگر در این دوره تاریخی که تحریم‌ها برداشته می‌شود، حمایت از تولید نیز به طور هم‌زمان افزایش پیدا کند، می‌توانیم در سایه شفافیتی که بورس کالا دارد ارزش صادرات خود را بالا ببریم. او تاکید کرد: با تقویت بورس کالا و عرضه‌های بیشتر از این کانال حتی می‌توانیم به بازارهای اروپایی نیز دست پیدا کنیم. در همین راستا خبرهایی نیز از سوی مسئولان بورس کالا مبنی بر تاسیس انبارهای این شرکت در دو کشور اروپایی اعلام شد که می‌تواند نقطه عطفی بر توسعه صادرات کشور از این کانال باشد.

این تولیدکننده فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه تحریم‌ها در چند سال گذشته راه‌های ارتباط با خریداران و سرمایه‌گذاران خارجی را بسته بود، خاطرنشان کرد: با نگاه به آینده روشن بعد از رفع قدم به قدم تحریم‌ها و همچنین رفع کاستی‌هایی که در داخل و در حوزه قوانین وجود دارد، می‌توانیم ظرف چند سال در زمینه‌های مختلف از جمله صادرات قیر و عایق رطوبتی به نقطه مطلوبی برسیم. او تصریح کرد: در این میان قوانین دست و پاگیر برای ورود سرمایه‌‌گذاران خارجی و همچنین در نظر گرفتن معافيت مالياتى براى صادرات قير می‌تواند سرعت ما در رسیدن به جایگاه مناسب در حوزه صادرات را كاهش دهد.

لزوم برندسازی برای زعفران

محصولات کشاورزی به خصوص زعفران و پسته می‌توانند در تالار صادراتی موقعیت مناسبی پیدا کنند. این نظر مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار در ارتباط با حضور محصولات کشاورزی در تالار صادراتی بورس کالاست. حسن رضایی‌پور با بیان اینکه تاکنون از مزیت‌های کشاورزی کشور برای صادرات آن از کانال بورس کالا به طور مداوم استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: برای مثال زمانی که مازاد تولید گندم داشتیم، در این تالار عرضه شد اما چون برنامه و حمایت مناسبی برای برندسازی محصولات کشاورزی که در آن مزیت داریم، وجود ندارد، هیچگاه نتوانسته‌ایم در این زمینه موفق باشیم.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به اینکه نقص قوانین برای صادرات زعفران از کانال بورس کالا وجود دارد، تصریح کرد: یکی از قوانینی که صادرات این کالا را از طریق بورس کالا با مشکل مواجه کرده، برداشته شدن معافیت مالیاتی به دلیل عرضه توسط شرکت‌های فرآوری زعفران است. شرایط این کالا به گونه‌ای است که کشاورزان محصول خود را به شرکت‌های فرآوری می‌دهند و سازمان امور مالیاتی این شرکت‌ها را معاف از مالیات نمی‌داند، کشاورز هم شرایط فرآوری این محصول را ندارد و به این ترتیب این نقص قانون مالیاتی سبب شده که صادرات این کالا از طریق بورس کالا با مشکل مواجه شود. او ادامه داد: درواقع باید قانون در این مورد اصلاح شود و کارخانه‌های فرآوری‌ باید به عنوان نماینده کشاورزان شناخته شوند.

رضایی‌پور برندسازی برای پسته را مناسب ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر پسته ایران در دنیا شناخته شده است اما در مورد زعفران با وجود اینکه بیش از ۸۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما اسپانیا محصول ما را برندسازی کرده و حدود دو برابر قیمتی که به آنها داده‌ایم، می‌فروشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها