بورس تهران

یک نگاه اجمالی از ابتدای سال جاری تا روز گذشته نشان می دهد که گروه خودرو و قطعه سازی در ۱۳۱ روز معاملاتی، ۱۰۰ روز رتبه یک را در بین تمام گروه صنعت ها در شاخص با اهمیت ارزش معاملات از آن خود کرده است و ۲۸ روز در رتبه دوم ایستاده و فقط ۳ روز کرسی سومی را از آن خود کرده است.

بین بورسی ها کمتر کسی زمستان سال گذشته را فراموش کرده است. زمستانی که بازار سرمایه به کمک موتور خودرویی ها هر روز گرم و گرمتر می شد. شتاب نمادهای این گروه از یکدیگر به گونه ای بود که خیلی از سهامداران دلشان میخواست دار و ندارشان خلاصه شود در سهم های خودرویی تا از لذت صف های خرید هر روزه کیفشان کوک شود.

اما گل خودرویی ها همچون شکوفه های سرمازده سر درختان در همان فروردین خشکیده شد. گویا دیگر قرار نبود خودرویی ها به حرکت در آیند، حرف و حدیث بین اهالی فن و سهامداران بالا گرفت. عده ای بنیادی ترین گروه برای ادامه رشد تا پایان سال را خودرویی ها می خواندند و عده ای دیگر معتقد بودند رشد شارپ این گروه به خط پایان رسیده و دیگر این گروه جانی برای راه رفتن ندارد. در نهایت چرخ خودرویی ها در بهار و تابستان آنچنان زمین گیر شد تا مهر تأییدی شود بر ادعای خط پایان.

وقتی سراشیبی سقوط قیمتی در این گروه سرعت گرفت کورسوی امید هم از بین رفت تا به زعم برخی علی الحساب فاتحه این گروه در سال جاری خوانده شود. اما یک نکته مهم در دل معاملات این گروه بود که شاید بسیاری به آن توجه نکردند! معاملات این گروه نه تنها در هیچ یک از این روزهای کم فروغ، گره نخورد تا بازی را برای بازیگرانش سخت کند بلکه به گواه اعداد و ارقام چرخ این ایام به نفع سهامدارانی چرخید که در این مدت آرام آرام و با استراتژی سبد خود را پر می کردند از سهم های این گروه.

از اواسط دی ماه ۹۴ تا روز گذشته ارزش معاملات گروه خودرویی به رقم ۱۳۹ هزار و ۵۱۱ میلیارد و ۱۸۷ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۲۸۹ ریال رسیده که این ارزش معاملات از جابه جایی بیش از ۷۵ میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۷۹۳ هزار برگه سهام در ۴ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۲۳۸ نوبت معاملاتی ناشی می شود.

اما نکته اصلی این اعداد و ارقام نیست، بلکه وقتی این اعداد در نمودار تعیین کننده "برترین گروه صنعت" قرار بگیرند معنای جدی تری از فرصت سوزی و فرصت سازی در این صنعت به دست می دهند. یک نگاه اجمالی از ابتدای سال جاری تا روز گذشته نشان می دهد که گروه خودرو و قطعه سازی در ۱۳۱ روز معاملاتی، ۱۰۰ روز رتبه یک را در بین تمام گروه صنعت ها در شاخص با اهمیت ارزش معاملات از آن خود کرده است و ۲۸ روز در رتبه دوم ایستاده و فقط ۳ روز کرسی سومی را از آن خود کرده است.

این موضوع همان نکته ای است که عده بیشماری به آن توجه نکردند تا فرصت های خرید به راحتی زیر دستهایشان بسوزد. آری! این گروه هر روز معامله می شد و زیر پوست منفی های این گروه فقط تعداد کمی حواسشان به حجم و ارزش معاملات و رتبه این گروه در این دو شاخص مهم بین سایر گروه صنعت ها بود.

این موضوع سال گذشته هم در فصل برگ ریزان خزان زمانی که هر روز از قیمت نمادهای گروه خودرویی کم می شد، اتفاق افتاد، در حالیکه عده ای سیر شده بودند از شناسایی ضرر، عده ای با اشتهایی سیری ناپذیر می خریدند و می خریدند تا بالاخره برندگان بازی سودهای چند صد درصد گروه خودرویی شوند.

قطع به یقین این دفعه نیز دفعه اول و آخر در بازار سرمایه نیست که شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود و قطعاً مختص به این گروه هم نمی شود. امروز این گروه و فردا یک گروه و یک نماد دیگر. همیشه بازار سرمایه پر بوده از فرصت هایی که با سوختن برای عده زیای تبدیل به ساختن برای عده کمی می شود.

خیلی از سهامداران هر روز قیمت ها را لحظه به لحظه چک می کنند اما از پایه و اساس بازار سرمایه که حجم و ارزش معاملات است غافل می شوند و فقط چشم می دوزند به قیمت هایی که می تواند خیلی بالاتر یا خیلی پایین تر از ارزش ذاتی سهم باشد. شاید همین یک خط، راز کسب سودهای دوستان خوش اقبالتان باشد...

منبع: سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها