انزلی.jpg

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی از افزایش ۲۷درصدی ارزش معاملات بورس کالای این منطقه در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبرداد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، وحید طالب پور با اعلام این خبر اظهار کرد:از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور افزون بر ۲۶۹ میلیارد ریال معامله در تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالای ایران در منطقه آزاد انزلی انجام شده که این مقدار درمدت مشابه سال گذشته رقمی برابر با ۲۱۲ میلیارد ریال بود.
وی افزود: در این مدت حجم معاملات صورت گرفته در منطقه آزاد انزلی ۲۲هزار و ۶۰۱ تن بوده که در مقایسه با ۱۷هزار و ۷۱۴ تن شش ماهه نخست سال گذشته بیانگر رشد ۲۶ درصدی حجم کالاهای معامله شده دراین منطقه است.
طالب پور با اشاره به افزایش تنوع کالاهای عرضه و معامله شده در بورس کالای منطقه آزاد انزلی در شش ماهه اول امسال اشاره و بیان کرد: با توجه به عرضه ۶ نوع کالا در سال گذشته ، تنها درنیمه نخست امسال ۱۳ نوع کالا از قبیل کریستال ملامین، اسید استیک، دی اتانول امین، استایرن، دی اتیلن گلایکول، جوش شیرین، کربن سدیم سبک، اوره، اسید سورفوریک، گوگرد گرانولد، ذرت، جو و سود کاستیک در بورس کالای منطقه آزاد انزلی عرضه و معامله شده است.
وی خاطرنشان کرد: تالار بورس کالای مناطق آزاد کشور، به عنوان حلقه تکمیل کننده اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در راستای بهبود و رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه و تبدیل شدن به کانون کالاهای استراتژیک و صادرات آن به کشورهای حاشیه خزر ، از تابستان سال ۹۳ در منطقه آزاد انزلی شروع به فعالیت کرده است.
طالب پور یادآور شد: شفاف بودن روند مبادلات تجاری و حذف واسطه های مرتبط با آن به منظور ایجاد یک امتیاز رقابتی با بهره گیری از مزایا و معافیت های منطقه از جمله اهداف ایجاد بورس کالا در منطقه آزاد انزلی است.
براساس این گزارش، منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است. 
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانکها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها