82130565-70829667.jpg

یک نماینده مجلس گفت: در حال حاضر بورس کالا بهترین راه برای اصلاح روش های سنتی فروش محصولات کشاورزی بوده و در این بین اجرای سیاست قیمت تضمینی از سال گذشته به جای خرید تضمینی، طرحی ارزشمند برای بخش کشاورزی به شمار می رود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حبیب الله نیکزادی با اشاره به اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: ورود و تمرکز بورس کالا در حوزه محصولات کشاورزی امری با اهمیت است که دستگاه های مختلف باید از آن حمایت کنند، چرا که اگر کالاهای کشاورزی به صورت هدفمند از طریق مکانیسم بورس به فروش برسند، قیمت ها و روند معاملات شفاف می شود و دست دلالان پر شمار از بازار کشاورزی کوتاه خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: اجرای سیاست قیمت تضمینی نسبت به خرید تضمینی مزایای زیادی دارد، به طوری که با اجرای این سیاست، کشاورزان بخش اصلی مطالبات خود را به سرعت دریافت می کنند و بقیه مطالبات نیز از سوی دولت به آنها پرداخت می شود.

نیکزادی در این خصوص توضیح داد: کشاورزان وقتی محصولی را براساس سیاست قیمت تضمینی - برپایه ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی – روی تابلوی بورس می برند، قیمت کالا در تقابل عرضه و تقاضا و به صورت واقعی کشف می شود که اگر این قیمت از نرخ تضمینی اعلامی از سوی دولت کمتر بود، کشاورز وجه معامله ثبت شده در بورس را در اسرع وقت دریافت می کند و مابه التفاوت قیمت بورس با نرخ تضمینی از سوی دولت پرداخت می شود.

به گفته این نماینده مجلس، اگر شرایطی مهیا شود تا مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس با قیمت تضمینی ظرف چند روز به کشاورزان پرداخت شود، طرح قیمت تضمینی در مدت کوتاهی به یکی از سیاست های موفق در بخش کشاورزی مبدل می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین کاهش بار مالی دولت و پرداخت سریع مطالبات کشاورزان را از مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا دانست و افزود: در حال حاضر بورس کالا بهترین راه چاره برای فروش محصولات کشاورزی بوده و بهترین شیوه فروش محصولات به خصوص محصولات کشاورزی به شمار می رود.

به گفته وی؛ اجرای طرح قیمت تضمینی جو کل کشور در سالجاری توانسته رضایت عمومی کشاورزان را جلب کند و بهتر است که این سیاست برای سایر محصولات کشاورزی نیز ادامه پیدا کند.

نیکزادی در پایان به امکان معاملات گندم در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با ادامه حمایت ها از طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا، گندم نیز به عنوان کالایی استراتژیک امکان عرضه در بورس کالا براساس سیاست قیمت تضمینی را پیدا می کند تا دیگر شاهد دیرکرد پرداخت مطالبات گندمکاران از سوی دولت نباشیم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها