سنگ آهن

با تصمیم جدید هیات وزیران و ابلاغ آن توسط معاون اول رئیس جمهوری، قرار است از این پس، مواد خام معدنی در تالار داخلی بورس کالای ایران عرضه شود و در صورت نبود تقاضا، مجوز صادراتی دریافت کند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه عرضه مواد معدنی در بورس کالا به واقعی شدن قیمت ها منجر می شود، گفت: با تصمیم جدید هیات وزیران و ابلاغ آن توسط معاون اول رئیس جمهوری، قرار است از این پس، مواد خام معدنی در تالار داخلی بورس کالای ایران عرضه شود و در صورت نبود تقاضا، مجوز صادراتی دریافت کند.

بهرام شکوری درباره عرضه مواد معدنی در بورس کالا، افزود: اگر می خواهیم صنایع تبدیلی داخل کشور به اندازه کافی رشد و توسعه داشته باشند و همه مواد معدنی را به محصول دارای ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم باید بتوانیم از فرصت هایی که در اختیارمان قرار گرفته به شیوه مطلوبی بهره مند شویم.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: رکود در بازار مواد خام معدنی و نداشتن تعرفه برای صادرات این محصولات مشکل بزرگی بود که به رکود بیشتر بازارها منجر شد، بر این اساس، با تصمیمی که بتازگی در هیات وزیران اتخاذ و از سوی معاون اول رئیس جمهوری نیز ابلاغ شده، قرار است از این پس، مواد خام معدنی در تالار داخلی بورس کالای ایران عرضه شوند و در صورت نبود تقاضا مجوز صادراتی دریافت کند.

وی وجود مشوق های صادراتی برای مواد معدنی را امری ضروری دانست و گفت: مشوق های صادراتی در مسیری کاملا شفاف همچون بورس موجب خواهد شد تا با توجه به کاهش تقاضای جهانی برای نفت و مواد معدنی، علاوه بر ایجاد فضای روانی مثبت در جامعه معدنکاری کشور، فضای مطلوبی در بازار ایجاد شده و انگیزه فعالان بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در معدن نیز افزایش یابد.

به گفته نائب رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، امروزه کشورهای پیشرفته دنیا از مزیت صادرات مواد معدنی برخوردارند و رونق نظام اقتصادی این کشورها به صادرات مواد معدنی آنها بستگی دارد؛ بر همین اساس وجود مشوق های صادراتی از مسیر مطمئن و امنی همچون بورس کالا می تواند به بهبود فضای کسب و کار کمک کند.

شکوری تاکید کرد: پیشنهاد می شود تا دولت از لغو مشوق های صادراتی و اخذ حقوق دولتی گزاف جلوگیری کند و با ارائه مشوق های دیگر همچون همکاری با بورس کالا، ما را یاری کند.

وی گفت: البته تسهیل در ورود ماشین آلات، تسهیلات سرمایه در گردش، تسهیل قوانین کار و رفاه اجتماعی و سرمایه گذاری در امور زیربنایی معدنکاری از جمله اکتشافات و زیرساخت های حمل و نقل، تلاش در کاهش هزینه های معدنکاری نیز از دیگر کمک هایی است که دولت می تواند در این مسیر انجام دهد تا معدنکاران ایرانی در فضای کاملا رقابتی با دنیا بتوانند پتانسیل های خود را بیش از پیش عرضه کنند.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران افزود: عرضه مواد معدنی از جمله سنگ آهن در بورس کالای ایران باعث شفاف سازی و واقعی شدن قیمت ها و صادرات هدفمند این محصولات به بازارهای جهانی می شود.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که با سیاست گذاری های درست در بخش معدن و حرکت در مسیری شفافی، بتوانیم استعدادهای خاموش بخش معدن کشور را شکوفا کنیم.

به گزارش ایرنا، مواد پایه صنعتی، معدنی، پتروشیمی و کشاورزی با هدف افزایش شفافیت اقتصادی و حذف دلالان از چرخه اقتصادی کشور، در بورس کالا عرضه می شود.

در صورت عرضه محصولات در بورس، مصرف کنندگان اصلی و نهایی می توانند با سهولت و اطمینان بیشتری مواد پایه مورد نیاز خود راخریداری کنند و دیگری فضایی برای فعالیت دلالان و رانت خواران وجود نخواهد داشت.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها