pile-of-one-hundred-dollar-bills.jpg

روند افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر ادامه پیدا کرده و این در شرایطی است که تحلیلگران پیش بینی کرده بودند این هفته عملکرد دلار مثبت خواهد بود و این پیش بینی تحقق یافته است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، روز گذشته گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته و نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا دو عامل موثر بر ارزش دلار و یورو بودند. در گزارش وزارت کار آمریکا آمده بود، هفته قبل تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری ۲۶۰ هزار نفر بود است. این رقم نسبت به دو هفته قبل و پیش بینی اقتصاددان ها در نظرسنجی خبرگزاری رویترز، بالاتر بود اما در بیش از یک سال اخیر رقم متقاضیان پایین تر از ۳۰۰ هزار نفر بوده و این امر نشان می دهد روند بهبود شرایط در بازار کار ادامه پیدا کرده است.

به این ترتیب با انتشار این گزارش دلار حمایت شد. ارزش دلار طی دو هفته اخیر رشد کرده و با توجه به تحولاتی که در روزهای اخیر رخ داده پیش بینی می شود این روند ادامه پیدا کند. در ماه های اخیر گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و اکنون بانک مرکزی این کشور برای بالا بردن نرخ های بهره در نشست ماه دسامبر آماده است.

خبرهای مثبت بویژه رشد نرخ تورم و بهبود شرایط بازار کار سبب می شود زمینه برای محدود شدن سیاست های حمایتی فراهم تر شود و ارزش دلار رشد کند.

بانک مرکزی آمریکا ابتدای ماه آینده میلادی یعنی ۱۰ روز دیگر و اواسط ماه دسامبر نشست سیاستگذاری خواهد داشت و پیش بینی شده در نشست ماه دسامبر نرخ های بهره را ۰.۲۵ درصد بالا ببرد.

روز گذشته نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار شد و در آن تغییری در نرخ های بهره و دیگر سیاست های حمایتی ایجاد نشد اما ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا در سخنان خود اعلام کرد برنامه خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو طبق برنامه تا ماه مارس ادامه پیدا خواهد کرد و اگر لازم باشد پس از آن نیز این خریدها انجام خواهد شد. با انتشار این سخنان ارزش یورو در برابر دلار به پایین ترین میزان در چهار ماه اخیر رسید. وی همچنین گفت ممکن است در نشست ماه دسامبر تدابیر جدید انبساطی اتخاذ شود.

بانک مرکزی اروپا برای بالا بردن نرخ تورم و کمک به رونق اقتصاد منطقه یورو، از ابزارهای مختلف از جمله نرخ های منفی بهره، خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو و اعطاء وام های بدون بهره به بانک های اروپایی استفاده کرده است.

اقتصاددان ها در نظرسنجی خبرگزاری رویترز پیش بینی کرده اند خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی اروپا پس از ماه مارس سال آینده، ۳ تا ۶ ماه تمدید خواهد شد.

تحلیلگران معتقدند عملکرد دلار در ماه های آینده مثبت خواهد بود زیرا بانک مرکزی آمریکا در مسیر محدود کردن سیاست های حمایتی خود قرار دارد و بانک های مرکزی دیگر قصد دارند برنامه های حمایتی خود را ادامه دهند. ارزش پوند به دلیل هراس از تبعات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا تحت فشار قرار دارد.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها