۱۶ دسامبر (۲۵ آذرماه) فدرال رزرو که برخلاف دوره های قبل درصد کارشناسان موافق به احتمال افزایش نرخ بهره بیشتر شده که تحقق این امر می تواند تاثیر قابل توجهی بر روند آینده بهای طلا بگذارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، به گفته تحلیل گران اقتصادی، قیمت طلا در هفته گذشته تحت تاثیر انتشار متن مذاکرات نشست اکتبر فدرال رزرو قرار گرفت و با افت نسبی روبرو شد، به طوری که بهای اونس در پایان مبادلات روز جمعه با اندکی کاهش به کمتر از ۱۰۷۷ دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش انتظارات سرمایه گذاران و کارشناسان اقتصادی برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بیشتر شده است. به نظر می رسد فدرال رزرو برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ قصد دارد نرخ بهره را افزایش دهد و این مساله موجب تقویت ارزش دلار و افت قیمت طلا شده است.

"هنری تو" تحلیلگر ارشد موسسه سی بی کاپیتال تاکید کرد: من فکر می کنم فدرال رزرو در نشست ۱۶ دسامبر خود نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش خواهد داد. به نظر من بیانیه نشست آتی فدرال رزرو می تواند تا حد زیادی مسیر نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا را مشخص کند.

البته برخی تحلیلگران اقتصادی نیز بر این باورند که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر چندان زیاد نیست. «هنری واین گارتن» تحلیلگر ارشد اقتصادی در این باره می گوید: من فکر نمی کنم احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو پیش از کریسمس چندان زیاد باشد؛ بعید می دانم چنین اقدامی در آستانه تعطیلات کریسمس به نفع بازارهای بین المللی باشد.

وی افزود: احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی بیشتر است.

مهمترین آمارهای اقتصادی آمریکا طی هفته آینده انتشار گزارش مربوط به تولید ناخالص داخلی در سه ماه سوم امسال خواهد بود. البته روز پنج شنبه نیز بازار آمریکا به دلیل عید شکرگزاری تعطیل خواهد بود.

برخی کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که قیمت طلا در روزهای آتی تثبیت خواهد شد و با نوسانات شدیدی روبرو نمی شود. در این بین روز دوشنبه آمارهای مربوط به وضعیت بخش مسکن آمریکا منتشر می شود و روز سه شنبه نیز دومین برآورد وزارت بازرگانی آمریکا از رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماه سوم اعلام می شود.

اقتصاددانان بر این باورند که رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه سوم امسال به ۱/۹ درصد رسیده است؛ این رقم پیش از این ۱/۵ درصد اعلام شده بود.

در نظرسنجی جدید کیتکو نیوز نیز از خوانندگان اکثر شرکت کنندگان به کاهش قیمت طلا در روزهای آینده رای داده اند.با همه این تفاسیر در مجموع مهمترین عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت انتشار آمارهای مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا و انتظارات سرمایه گذاران نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر خواهد بود.

منبع: رویترز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها