copper-prices-lead-fall-in-commodity-prices-on-china-worries.jpg

بانک جهانی در گزارشی مفصل اعلام کرده که مس از جمله فلزاتی به شمار می رود که آینده درخشانی برای آن ترسیم شده و با توجه به گزارش بانک جهانی «اقبال» به معادن ایران لبخند می زند.

 به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، این دسته از فلزات بهترین چشم‌انداز را در گزارش بانک جهانی به خود اختصاص داده‌اند به جز نیکل که هنوز هم دچار نوسانات قیمتی مختلف است و این موضوع در آینده هم ادامه خواهد یافت، البته دیگر فلزات رنگی نیز وضعیت مساعدی را تجربه خواهند کرد. به این صورت انتظار می‌رود که بالاخره شب تاریک این فلزات به انتها برسد و احیای آنها شروع شود. برآورد می‌شود که هر کدام از فلزات قلع، سرب و روی در  سال ۲۰۱۷ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت (مجموع) را تجربه کنند. این وضعیت برای آلومینیوم و مس مساعدتر است و قیمت هر کدام از این فلزات تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

این افزایش قیمت‌ها به دلیل حرکت جهان به سمت صنایع با فناوری پیشرفته است که نیاز بیشتری به فلزات رنگی دارند؛ فلزاتی که به‌تدریج و با افزایش دانش و فناوری بشر جایگزین فلزات پایه و اساسی می‌شوند.

دو سال اخیر برای کشورهای معدنی جهان چندان خوش‌یمن به شمار نمی‌رفت و بسیاری از آنها از کاهش رشد اقتصادی رنج بردند. آیا سال‌های آینده هم این روند ادامه خواهد یافت یا این کشورها می‌توانند امیدوار به بهبود دوباره اوضاع خود باشند؟

بانک جهانی در گزارشی مفصل، تلاش کرده که برای این پرسش، پاسخی شایسته پیدا کند. براساس این گزارش که قیمت‌های آینده بازارهای محصولات مختلف بررسی شده، فلزات گرانبها همچنان در رکود به سر خواهند برد و قیمت سنگ‌آهن و فولاد تنها اندکی بهبود را شاهد خواهد بود. با این حال، برآورد می‌شود که بیشترین بهبود قیمتی در بازار فلزات رنگی اتفاق بیفتد. آلومینیوم، مس، نیکل، قلع، سرب و روی، فلزاتی هستند که در گزارش بانک جهانی، آینده درخشانی برای آنها ترسیم شده است.

سقوط قیمت نفت که از نیمه سال ۲۰۱۴م آغاز شد و همچنان نیز همراه با نوسانات ادامه دارد، باعث شد دیگر بازارهای جهانی هم یکی پس از دیگری دچار بحران شدند. نفت ۴ سال را در اوج به سر می‌برد تا اینکه سال گذشته کاهش متوقف نشدنی آن شروع شد. این موضوع برای بازار فلزات و محصولات معدنی هم وجود داشت و پس از سال ۲۰۱۱م که رویایی‌ترین دوران فعالیت کشورهای معدنی بود، بحران گسترده فرا رسید. با این وضعیت بسیاری از شرکت‌های معدنی حتی شرکت‌های بزرگ جهان را با مشکلات اقتصادی مواجه کرد. دلیل این کاهش و افت قیمت‌ها، مازاد عرضه جهانی، چشم‌انداز ناامیدکننده رشد در کشورهای مختلف و افزایش قدرت دلار در مقابل سایر واحدهای پولی بوده است. با این حال، شرایط اندکی در حال تغییر است.

بسیاری از شرکت‌های معدنی، تولید خود را در پی سطح پایین قیمت‌های جهانی، کاهش داده‌اند. از طرفی میزان تقاضا برای برخی از فلزات (از جمله فلزات رنگی) در حال افزایش است. قدرت دلار هم دست کم در کوتاه‌مدت افزایش بیشتری نخواهد یافت. افزایش قدرت دلار و رشد اقتصادی ایالات متحده امریکا و حتی گمانه‌زنی بر سر احتمال افزایش نرخ بهره از سوی «فدرال رزرو» باعث شده که بسیاری از فلزات و محصولات معدنی (به‌ویژه طلا) در خواب زمستانی به سر ببرند. با این حال، در پی اعلام اخیر فدرال رزرو که گفته بود به دلیل کاهش ارزش یوآن چین و دامپینگ محصولات این کشور، در حال حاضر قصد ندارد که نرخ بهره را افزایش دهد، باز هم جانی تازه در روح طلا دمیده شد. بر همین اساس پیش‌بینی بانک جهانی از قیمت‌های سال آینده فلزات مختلف روشن و امیدوار کننده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها