e66bfb7a-92e5-4390-8132-74bb6c8143c0.jpg

قیمت نفت برنت و نفت آمریکا هفته قبل اندکی کاهش یافت و به ترتیب به زیر ۵۰ دلار و ۴۹ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی یک ماهی که از نشست اوپک در الجزایر گذشته، تحولاتی در بازار نفت رخ داده و اکنون تردیدهایی درباره کاهش عرضه نفت از سوی اعضاء این سازمان پدید آمده است. در نشست پایان ماه گذشته اوپک در الجزایر، شرکت کنندگان توافق کردند در نشست پایان ماه آینده این سازمان، حداکثر یک میلیون بشکه از عرضه نفت بکاهند. با انتشار این خبر قیمت نفت به سرعت رشد کرد زیرا تصور می شد با اجرای این توافق، بازار نفت سریع تر به تعادل عرضه و تقاضا خواهد رسید.

اوایل ماه جاری میلادی یعنی پس از نشست، قیمت نفت برنت به بالای ۵۳ دلار در هر بشکه افزایش یافت اما در سه هفته اخیر قیمت ها به تدریج کاهش یافته زیرا هیجان اولیه در بازار از میان رفته و نیز تردیدهایی درباره تحقق برنامه کاهش عرضه نفت پدید آمده است. البته عوامل دیگری نیز در کاهش قیمت ها موثر بوده اند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

روز جمعه نشست دو روزه کارشناسان اوپک و همتایان آنها از برخی کشورهای تولیدکننده نفت از جمله روسیه در وین پایتخت اتریش برگزار شد. موضوع نشست، یافتن راه هایی برای کاستن از تولید نفت بود اما پس از ساعت ها مذاکره، نتیجه ای از نشست حاصل نشد. اعلام بی نتیجه بودن نشست نیز در کاهش قیمت نفت موثر بود.

اعضاء کمیته عالی کارشناسان روز ۲۵ ماه آینده میلادی یعنی ۵ روز قبل از نشست اوپک، در وین بار دیگر مذاکره خواهند کرد تا سهمیه هر یک از اعضاء تعیین شود. اما عراق با تعیین سهمیه برای تولید نفت این کشور مخالف است و این مخالفت همواره از به نتیجه رسیدن مذاکرات جلوگیری کرده است. وزیر نفت عراق هفته پیش اعلام کرد نباید این کشور در سیستم سهمیه بندی قرار گیرد زیرا عراق به درآمد صادرات نفت برای مبارزه با داعش نیازمند است.

رویسیه اعلام کرده با برنامه کاهش عرضه همراهی خواهد کرد. اما تا زمانیکه جزییات کاهش عرضه مشخص نشود فشار بر قیمت نفت ادامه خواهد داشت. برخی منابع خبری اعلام کرده اند تولیدکنندگان نفت در روسیه یک هفته قبل از نشست پایان ماه آینده اوپک، گردهمایی خواهند داشت.

تحلیلگران کامرتس بانک می گویند موفقیت برنامه کاهش عرضه نفت در بالا بردن قیمت ها، به این موضوع بستگی دارد که آیا عربستان، قطر، امارات و کویت حاضر هستند بدون همکاری دیگر تولیدکنندگان نفت، از تولید خود بکاهند یا نه. اگر پاسخ منفی باشد توافقی در نشست آتی اوپک حاصل نخواهد شد و قیمت نفت به محدوده ۴۰ دلار در هر بشکه کاهش پیدا خواهد کرد.

اما اگر از عرضه نفت کاسته شود، برای مدتی قیمت ها رشد می کنند اما دو عاملی که از رشد قابل ملاحظه قیمت ها جلوگیری خواهد کرد رشد ارزش دلار و افزایش تولید نفت در آمریکاست. نکته دیگر این است که برخی تولیدکنندگان نفت از جمله عراق، ایران، نیجریه و لیبی بر تولید نفت خود خواهند افزود و مجموعه این عوامل سبب می شود افق بازار نفت در ماه های آینده خیلی امیدبخش نباشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها