بازار مالی

بازارهای مالی دنیا طی هفته گذشته جهش غیر منتظره ای را تجربه کردند. برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا و اعلام خبر غیر منتظره پیروزی "دونالد ترامپ" به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور این کشور در صدر رویدادهای هفته قرار داشته که موجب نوسان شدید بازارها شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، با سخنرانی ترامپ پس از پیروزی در انتخابات، ضمن تعدیل دوباره قیمت ها در اکثر بازار های مالی، بازارهای کالایی خصوصا مس و سنگ آهن شاهد جهش خیره کننده قیمت ها بود، در حالیکه در آنسو قیمت ها در بازار انرژی افت داشته است.

انتخابات امریکا و نوسان شدید بازارهای مالی

انتخاب "دونالد ترامپ" به عنوان رئیس جمهور امریکا یکی از غیر منتظره ترین اتفاقات هفته گذشته بود؛ به طوریکه پس از اعلام نتایج، بازارهای مالی اوضاع غیر عادی را تجربه نموده و رویکردی منفی بر بازارها حاکم گردیده بود. در همان ساعات ابتدایی، بازارهای آتی سهام امریکا به شدت افت داشته و دلار نسبت به سایر ارز های معتبر کاهش محسوسی داشته است. اما به مرور و به خصوص پس از نخستین سخنرانی ترامپ پس از پیروزی در انتخابات منطق به بازارها بازگشته و سطح ریسک کاهش داشته است. ناشناخته بودن ترامپ و برنامه های وی واکنش منفی بازارها را در پی داشته، ولی ترسیم چشم انداز جدید اقتصادی از سوی وی موجب تقویت امیدواری ها گردیده است. به نظر می رسد از آنجایی که عمده موسسات نظرسنجی شانس کمتری برای ترامپ در جهت ورود به کاخ سفید اعلام می نمودند، بازارهای مالی به تحلیل برنامه های اقتصادی وی کمترین توجه را داشته و این موضوع در ساعات ابتدایی واکنش های هیجانی سرمایه گذاران را در پی داشته است. به هر نحو، با روشن شدن این موضوع که تمرکز سیاست های آتی رئیس جمهور جدید امریکا بر توسعه زیرساخت ها و افزایش هزینه های دفاعی و از طرفی کاهش مالیات ها قرار گرفته، بازارهای مالی شاهد افزایش امیدواری ها به آینده اقتصادی بوده است.

در ساعات ابتدایی پس از اعلام رئیس جمهور جدید امریکا، تقاضا برای کالاهای امن همچون طلا به شدت افزایش یافته؛ اما با بازگشت منطق به بازارهای مالی و کاهش سطح ریسک، رشد قیمت آن تعدیل شده و در نهایت بهای هر اونس فلز زرد با افت قابل توجه ۶.۲ درصدی به ۱۲۲۳ دلار و ۹ سنت کاهش یافته که کمینه پنج ماه اخیر است. ارزش دلار امریکا نیز تحت تاثیر این رویدادها اواخر هفته تقویت شده به طوریکه شاخص دلار DXY با ۲.۱ درصد افزایش به ۹۹.۰۶ واحد رسیده که بیشترین سطح بیش از ۹ ماه اخیر محسوب می گردد.

طی روزهای پایانی هفته بازارهای کالایی با رشد محسوس قیمت ها همراه بوده که در این میان مس به عنوان پیشتاز گروه کالایی جهش قابل ملاحظه ای داشته است. بهای هر تن مس در بورس فلزات لندن با جهش ۱۲.۴ درصدی به ۵۵۹۷ دلار در هر تن رسیده که بیشترین سطح از ژوئن ۲۰۱۵ به اینسو می باشد. قیمت هر تن روی کماکان در کانال ۲۵۰۰ دلاری برای هر تن قرار دارد و آلومینیوم به کانال ۱۸۰۰ دلاری نزدیک شده است (بهای هر تن به ترتیب با ۲.۸ و ۲.۹ درصد رشد به ۲۵۱۲ و ۱۷۶۴ دلار رسیده است). تاکید ترامپ به توسعه زیرساخت ها در امریکا به معنای نیاز بیشتر به کابل های برقی تعبیر شده که بر تقاضای مس به شدت تاثیرگذار بوده است.

در سمت فلزات آهنی، افزایش قیمت ها بسیار محسوس تر بوده است. جهش قیمتی سنگ آهن و انواع محصولات فولادی در دادوستدهای روز پنج شنبه کانون توجه سرمایه گذاران قرار داشته است. بهای هر تن سنگ آهن CFR چین تحویل یک ماهه با جهش غیر منتظره ۲۵.۷ درصدی به ۷۸ دلار و ۱ سنت رسیده که بیشترین سطح از اواخر ۲۰۱۴ به اینسو می باشد. به این ترتیب بازارهای کالایی شاهد رشد ۹۴ درصدی قیمت سنگ‌ آهن نسبت به کف قیمتی در دسامبر ۲۰۱۵ میلادی می باشد. احتمال افزایش بودجه عمرانی در بخش های مختلف همچون بیمارستان و جاده ها از سوی ترامپ موجب جهش قابل ملاحظه ای فلزات اساسی شده است. در کنار این رویدادها، نشانه هایی از تحرک بخش مسکن در چین موجب افزایش تقاضا برای کالاهای اساسی شده و چشم انداز مثبتی را ترسیم نموده است. چین بزرگترین مصرف کننده مواد خام جهان می باشد و از اینرو وضعیت مصرف این کشور برای بازارهای کالایی حائز اهمیت است.

بازار انرژی علیرغم سایر بازارهای کالایی کماکان سردرگم است. بهای هر بشکه نفت خام اروپایی برنت با افت ۱.۸ درصدی به ۴۴ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسیده است. در آنسوی اقیانوس اطلس، بهای هر بشکه نفت خام سبک WTI امریکا نیز با افت ۱.۵ درصدی ۴۳ دلار و ۴۱ سنت دادوستد شده است. کاهش شانس توافق نفتی میان اعضای اوپک و افزایش میزان موجودی نفت تجاری امریکا در کنار احتمال افزایش تولیدات شیل به کمک سیاست ‌های ترامپ (حمایت از تولید داخل) کماکان عاملی برای فشار بر قیمت این کالا است. اوپک در ماه گذشته میلادی (اکتبر) با ادامه روند صعودی، میزان تولیدات خود را به ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رساند. عامل دیگری که موجب افزایش فشارها بر قیمت نفت بوده روند تغییرات ارزش دلار است که پس از سخنرانی ترامپ روند صعودی داشته است.

گزارش های جدید از دومین اقتصاد دنیا

براساس گزارش جدید اداره گمرک چین، مازاد تجاری چین از ۴۲ به ۴۹.۰۶ میلیارد دلار برای ماه اکتبر افزایش یافته که کمتر از تخمین کارشناسان بوده است. براساس این گزارش صادرات ۷.۳ درصد و واردات ۱.۴ درصد افت داشته است.

نرخ سالانه تورم مصرف کننده برای ماه اکتبر ۲.۱ درصد بوده که مطابق پیش بینی کارشناسان بوده است. اما سطح قیمت ها در سمت تولید کننده بیش از انتظار تحلیلگران رشد داشته به طوریکه نرخ سالانه تورم تولید کننده ۱.۲ درصد گزارش شده که از شتاب رشد قیمت ها حکایت دارد. ماه گذشته برای اولین بار پس از حدود پنج سال این رقم در محدوده مثبت قرار گرفت که حاکی از افزایش هزینه های تولید کارخانجات است و تداوم آن نشانه ای از عملکرد مثبت دولت چین در تحریک قیمت ها تعبیر می گردد.

دورنمای پیش رو

بازگشایی بازارهای مالی: بازارهای مالی جهان بامداد دوشنبه در حالی بازگشایی خواهند شد که کماکان تحت تاثیر جهش شاخص های کالایی قرار دارند. جهش قیمت فلزات اساسی امیدواری به افزایش سودآوری شرکت های مطرح فلزی دنیا را دو چندان می نماید به طوریکه می تواند شاخص بازارهای سهام را به سمت بالا سوق دهد. به هر نحو، رهیافت های تازه به رمزگشایی از شعارهای انتخاباتی ترامپ و گمانه زنی در خصوص سیاست های کلان وی کماکان بر بازارهای مالی سایه افکنده است. از طرفی، تقابل احتمالی بانک مرکزی امریکا موسوم به فدرال رزرو که همواره در تلاش بوده به عنوان نهادی مستقل شناخته گردد، با کاخ سفید که هم اکنون رئیس جمهور به ظاهر اقتدارگرایی را در راس خود می بیند می تواند بازارهای مالی را تحت الشعاع قرار دهد.

رویدادهای امریکا: در مهمترین گزارش های آنسوی اقیانوس اطلس، عصر چهارشنبه شاخص قیمت تولید کننده PPI و در عصر پنج شنبه شاخص قیمت مصرف کننده CPI منتشر می شوند که کانون توجه تحلیلگران قرار خواهند داشت. با توجه به دستیابی تقریبی اقتصاد امریکا به وضعیت اشتغال کامل، گزارش های مربوط به سطح عمومی قیمت ها از اهمیت مضاعفی برخوردار می گردند. وضعیت بازار کار و نرخ تورم از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر سیاست های پولی بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو) قلمداد می گردند و در وضعیت اشتغال کامل روشن است که نزدیک شدن به نرخ تورم هدف فدرال رزرو وزن بیشتری می یابد. همچنین، شاخص خرده فروشی عصر سه شنبه منتشر خواهد شد که احتمالا بدون احتساب بخش های پر نوسان نسبت به ماه قبل ۰.۵ درصد رشد داشته است. گزارش های تازه از بخش مسکن امریکا نیز عصر پنج شنبه منتشر می شود که بر فلزات اساسی تاثیر گذار است.

آمار جدید از چین: گزارش جدید از تولیدات صنعتی کارخانجات چین نیز بامداد فردا منتشر می شود که برای بازارهای کالایی حائز اهمیت خواهد بود. در اروپا، نخستین برآورد از نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه سوم ۲۰۱۶ (فصل تابستان) منتشر خواهد شد که می تواند تصویر روشنی از کارکرد واقعی سیاست های اخیر بانک مرکزی اروپا تلقی گردد.

فرزین تقی وند

مشاوره سرمایه گذاری ایده مفید

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها