دلار

ارزش دلار در برابر یورو هفته گذشته نیز افزایش یافت، البته از زمانیکه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا اعلام شده شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر به سرعت افزایش یافته و اکنون با توجه به عوامل جدیدی که بر بازارهای ارز حاکم شده است، بسیاری از تحلیلگران معتقدند روند افزایش ارزش دلار حداقل تا اوایل سال آینده میلادی ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، روز جمعه شاخص دلار به بالاترین میزان در ۱۳ سال اخیر رسید. طی دو هفته اخیر دلار بهترین عملکرد دو هفته ای را در ۱۹ ماه گذشته داشته است اما علل این رشد چشمگیر چیست و آیا می توان به تداوم یافتن آن امیدوار بود؟

برای توصیف دلایل رشد ارزش دلار باید به سه عامل مهم اشاره کرد. عامل نخست، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

متعاقب اعلام خبر پیروزی نامزد جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ابتدا بازارها در سرتاسر جهان تحت تاثیر پیش بینی های منفی، سقوط کردند اما خیلی زود توجه سرمایه گذاران به وعده های ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی جلب شد. او بارها به اجرای برنامه های حمایتی مالی، کاهش مالیات ها و حذف مقررات دست و پاگیر اقتصادی و تجاری اشاره کرده که همگی به رشد ارزش دلار کمک می کنند.

بدین ترتیب موج خرید دلار به راه افتاده و پیش بینی می شود برای مدتی این وضعیت ادامه پیدا کند. البته اساسا مشخص نیست ترامپ چه میزان از این وعده ها را می تواند عملی کند و نکته مهم این است که اگر مواضع تند او در قبال مهاجرت و تجارت تحقق یابد عملا دلار تحت فشار قرار خواهد گرفت.

دومین عامل رشد شدید ارزش دلار، سخنرانی روز پنجشنبه جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکاست. او در سخنان خود به بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا و نزدیک شدن نرخ تورم به ۲ درصد در ماه های آینده، تداوم روند بهبود شرایط بازار کار و افزایش نرخ رشد اقتصاد در فصول آینده اشاره کرد و بالا بردن نرخ های بهره در آینده نزدیک را اقدامی مناسب دانست.

خانم یلن به زمان دقیق افزایش نرخ های بهره اشاره نکرد اما محتوای سخنان او سرمایه گذاران و تحلیلگران را به این نتیجه رساند که در ماه آینده میلادی این اقدام انجام خواهد شد.

در نهایت سومین عامل رشد ارزش دلار، وجود مجموعه از ریسک های سیاسی و اقتصادی در منطقه یورو، ژاپن و انگلستان است که سبب فشار بر ارزش یورو، ین و پوند می شود. در منطقه یورو همه پرسی ماه آینده در ایتالیا و انتخابات سال آینده در فرانسه و آلمان سبب فشار بر ارزش یورو می شود. همچنین سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا عاملی برای کاهش ارزش یورو است.

همچنین در ژاپن، دولت برای اجرای برنامه های خود با موانعی مواجه است و مبادلارت تجاری با آمریکا ممکن است با اختلال مواجه شود. در انگلستان نیز موضوع جدایی این کشور از اتحادیه اروپا عامل فشار بر ارزش پوند است.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها