سنگ آهن

قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد، در روزهای اخیر پیوسته افزایش یافته و امروز به ۸۰ دلار در هر تن رسیده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی چهار روز اخیر قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد، بیش از ۱۳ درصد رشد کرده است. قیمت سنگ آهن با عیار بالاتر و پایین تر از ۶۲ درصد نیز به همین میزان افزایش یافته است.

در سال جاری میلادی تاکنون، قیمت ها ۸۲.۷ درصد رشد کرده و میزان افزایش قیمت ها از پایین ترین میزان یعنی ۳۸.۳ دلار که اواسط دسامبر سال پیش مشاهده شد ۱۰۸ درصد است.

تحلیلگران می گویند یکی از علل رشد سریع قیمت ها در روزهای اخیر، افزایش تقاضا برای سنگ آهن با عیار بالا از سوی تولیدکنندگان فولاد در چین است. عده ای از کارشناسان معتقدند تا پایان سال جاری میلادی قیمت سنگ آهن به شدت کاهش خواهد یافت و به محدوده زیر ۶۰ دلار خواهد رسید زیرا نه تنها در عرضه این ماده خام اختلالی رخ نداده بلکه احتمال افزایش مصرف در چین زیاد نیست.

روز جمعه خبرگزاری رویترز اعلام کرد، ۸۸ میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد در چین امسال کاسته شده است. این خبر به افزایش قیمت فولاد به بالاترین میزان در ۳۰ ماه اخیر منجر شد و قیمت سنگ آهن در مسیر رشد حرکت کرد. ابتدای سال قرار بود ۴۵ میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد کاسته شود.

خبر کاهش ظرفیت تولید فولاد برای تولیدکنندگان این ماده خام خبری مثبت است اما برای تولیدکنندگان سنگ آهن نباید خبری امیدبخش باشد زیرا در نهایت از تقاضا برای سنگ آهن کاسته خواهد شد با این حال سفته بازان همچنان قیمت ها را بطور مصنوعی بالا نگه داشته اند. فقدان تقاضای واقعی برای سنگ آهن به معنای افول قیمت ها در آینده است.

در کوتاه مدت ممکن است قیمت ها به بالای ۹۰ دلار در هر تن هم برسد اما هرچه میزان رشد قیمت ها بیشتر باشد میزان کاهش آنها بیشتر و سریع تر خواهد بود. در واقع هنگامیکه حباب قیمت ها بترکد، قیمت ها به شدت کاهش پیدا خواهند کرد.

قیمت سنگ آهن در سال های اخیر به دلیل افزایش عرضه و رشد کند تقاضا پایین باقی مانده اما در سال جاری میلادی وضعیت قیمت ها بهتر شده و در سه هفته اخیر شاهد رونق بازار بوده ایم.

تردیدی وجود ندارد که افزایش قیمت ها با این سرعت نمی تواند ادامه یابد. با آنکه وضعیت اقتصاد چین امسال بهتر شده اما نرخ رشد این اقتصاد در محدوده ۶.۵ درصد تا ۷ درصد خواهد بود و احتمال دارد سال آینده از نرخ رشد کاسته شود.

همچنین عرضه از سوی شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن یعنی بی اچ پی بیلیتون، ویل اس ای، ریوتینتو و فورتسکیو ادامه دارد و آنها سرمایه گذاری های عظیم برای بالا بردن ظرفیت تولید خود کرده اند. بدین ترتیب تغییر بزرگی در شاخص های بنیادی بازار سنگ آهن پدید نیامده است.

برخی معتقدند تقاضا برای فولاد و سنگ آهن در آمریکا بیشتر خواهد شد و یک عامل رشد قیمت ها همین عامل است اما باید دانست که میزان رشد به اندازه ای نیست که سبب شود قیمت ها این قدر افزایش پیدا کنند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در ۱۲ ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها