سکه

حجم معاملات آتی سکه طی ۴ روز کاری هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۲۷ هزار و ۳۷۸ قرارداد و ارزش آن به بیش از۳ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال رسید.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، معاملات سکه در بازار نقدی و آتی سکه در حالی هفته گذشته به پایان رسید که قیمت سکه تحت تاثیر نرخ ارز قرار گرفت؛ اگرچه بهای اونس نیز در اواخر هفته نوسانات مثبتی را در پیش گرفته بود، اما به عقیده کارشناسان هر نوسان یا افزایش قیمت دلار در بازار داخل بر روی قیمت طلا منتقل می شد که این موضوع موجب حرکت نوسانی و رو به بالای قیمت سکه طی یک هفته گذشته شد.

به این ترتیب در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۱۸ هزار و ۹۱۷ قرارداد به معاملات تحویل شهریور ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از۲ هزار و ۲۵۱ میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید تیر ماه سال جاری با ۴ هزار و ۹۶۳ قرارداد و ارزش بیش ۵۸۱ میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل دی ماه نیز با حجم دو هزار و ۱۷۱ قرارداد و به ارزش بیش ۲۴۳ میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آتی نیز با ۸۹۷ هزار قرارداد و ارزش ۱۰۳ میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین سکه اسفند ماه نیز با ۴۳۰ قرارداد به ارزش بیش از ۴۸ میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفت.

در آخرین روز هفته چه گذشت؟

پنج‌شنبه هفته گذشته ارزش طلای جهانی در محور صعودی پا گذاشت، این در شرایطی است که بهای سکه روند نزولی در پیش گرفت.

با وجود این که بهای اونس طی روز پنجشنبه در بازارهای جهانی مثبت شده بود، اما باز هم این روند دلار بود که به بازار آتی خط داد و موجب نزول قیمت ها شد.

طی این روز شاخص دلار با کاهش مواجه شد که دلایل مختلفی برای این کاهش وجود دارد که دو گزینه افزایش متقاضیان بیکاری در آمریکا و ضعف شاخص مدیریت خرید صنعتی مهمترین آن ها بشمار می رود.

بر این اساس در معاملات پنجشنبه اخیر بورس کالای ایران قرارداد تحویل دی با قیمت یک میلیون و ۱۲۳ هزار تومان معامله شد و افت۰/۴۱ درصدی را در این روز تجربه کرد. همچنین سکه تحویل اسفند با قیمت یک میلیون و ۱۳۷هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش۰/۴۷ درصدی نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته رو به رو شد. این در شرایطی است که سکه سررسید اردیبهشت ماه با افت ۰/۴۲ درصدی با قیمت یک میلیون و۱۵۴هزار تومان معامله شد. همچنین سکه تحویل تیر ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۷۱ هزار تومان، کاهش ۰/۴۷ درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل شهریور ماه سال آتی با قیمت یک میلیون و ۱۸۹ هزار تومانی معامله شد و ۰/۵۶ درصد افت قیمت را در این روز تجربه کرد.

بازار سینوسی سکه نقدی با نوسانات دلار

در حالی قیمت سکه در ابتدای هفته گذشته معادل یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان بود، در پایان هفته با افزایش ۱۰ هزار تومانی به یک میلیون و ۱۲۴ هزار تومان رسید، اما با قطع این روند قیمت هر عدد سکه با کاهش ۹ هزار تومانی به رقمی حدود یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان رسید.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر، با اشاره به این‌که شرایط بازار داخلی با وضعیت بازار جهانی فرق می‌کند و روابط بین دلار و سکه از بازار جهانی متمایز است، اظهار کرد: هر نوسان یا افزایش قیمت دلار در بازار داخل بر روی قیمت طلا منتقل می‌شود و ما شاهد حرکت نوسانی قیمت سکه طی یک هفته گذشته در بازار بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در مورد نوسانات قیمت ارز باید اشاره کنیم که این تغییرات به مدت سه هفته آغاز شده و به قبل از انتخابات آمریکا باز می‌گردد به گونه‌ای که دامنه نوسانات ظرف یک ماه اخیر معادل ۱۸۰ دلار بوده که طی هشت الی ۹ ماهه گذشته بی‌سابقه است.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در پایان با بیان این‌که قیمت جهانی طلا در سه هفته گذشته روند نزولی داشته، خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت فعلی طلا مشخص است و از نرخ بهره آمریکا و قیمت دلار تاثیر می‌پذیرد. علاوه بر این نشست اوپک هم باعث افزایش قیمت طلا و کاهش قیمت دلار شده به گونه‌ای که طی هفته گذشته شاهد افزایش ۲۰ دلاری قیمت طلا بوده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها