آجیل

در حال حاضر بالا بودن قیمت تعیین شده در محصولات کشاورزی باعث کاهش توان رقابتی ایران با دیگر کشورها شده است که به طور حتم عرضه خشکبار در بورس کالا باعث کاهش خطرات موجود در صادرات خشکبار و شفافیت قیمت آن می شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، علیرضا ارزانی ممقانی، رییس اتحادیه آجیل و خشکبار ایران درخصوص وضعیت عرضه کشمش در بورس کالا گفت: بحث عرضه کشمش در بورس کالا از چندی پیش مطرح بود اما طی چند روز گذشته این محصول به بورس کالا ورود پیدا کرده است.

وی به میزان عرضه کشمش در بورس کالا اشاره کرد و گفت: سالانه به میزان 150 هزار تن کشمش در کشور تولید می شود اما در حال حاضر 5 هزار تن به صورت پایلوت در بورس کالا عرضه شده تا پس از بازتاب نتیجه آن، تصمیمات جدی جهت عرضه بیشتر این محصول در بورس کالا اتخاذ شود. 

ارزانی ممقانی با بیان اینکه ایران به عنوان سومین تولیدکننده کشمش در دنیا محسوب می شود، گفت: آمریکا، اولین تولیدکننده کشمش در دنیا است که به میزان 315هزار تن تولید دارد و پس از آن ترکیه 300هزار تن تولید داشته که در حال حاضر ایران فاصله بسیار زیادی را با این 2 کشور دارد.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به اینکه میزان تولید کشمش در ترکیه و آمریکا نزدیک به یکدیگر است، گفت: ایران با 150 هزار تن تولید که تقریباً نصف تولید ترکیه است آمار خوبی را در سطح دنیا ارائه داده اما در صورت اصلاح کشاورزی کشور و ایجاد بنگاه کشاورزی، تولید کشمکش و انگور در ایران با افزایش 5 برابری همراه خواهد شد.

وی اظهار داشت: اگر ایران بتواند از روش‌های تولیداتی که آمریکا، ترکیه و چین جهت تولید کشمش به کار گرفتند استفاده کند به طور قطع علاوه بر افزایش میزان تولید و کاهش قیمت این محصول در بازار، توان رقابت ما در بازار جهانی افزایش می یابد.

به گفته ارزانی ممقانی، در حال حاضر تنها یک نوع کشمش تیزابی در بورس کالا عرضه شده است.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار ایران به مزایای عرضه کشمش در بورس کالا اشاره کرد و گفت: به طور قطع این اقدام علاوه بر اینکه باعث بهبود روند صادرات می شود با شفافیت معاملات و افزایش کیفیت محصولات همراه خواهد شد.

وی با بیان اینکه صادرات خشبار ایران اکنون در معرض خطر زیادی قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر بالا بودن قیمت تعیین شده در محصولات کشاورزی باعث کاهش توان رقابتی ایران با دیگر کشورها شده است که به طور حتم عرضه خشکبار در بورس کالا باعث کاهش خطرات موجود در صادرات خشکبار و شفافیت قیمت آن می شود.

ارزانی ممقانی با اشاره به اینکه اقدامات مناسبی جهت عرضه کشمش در بورس کالا صورت گرفته است، گفت: در صورتی که اقدامات لازم در راستای عرضه محصولات در بورس کالا به درستی اجرا شود به طور حتم با بهبود شرایط بازار داخلی و استانداردهای موردنظر مواجه می شویم. 

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار ایران به عرضه سایر محصولات خشکبار در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر عرضه 5 هزار تن کشمش در بورس کالا به صورات آزمایشی انجام شده که در صورت نتیجه مثبت آن برای عرضه پسته در بورس کالا که قیمت جهانی آن مشخص است و نیز عرضه آن مطلوب تر از کشمش است، تصمیماتی را اتخاذ می کنیم.

وی درباره عرضه پسته وخرما در بورس کالا گفت: تاکنون صحبت های زیادی در این خصوص صورت گرفته اما هنوز جمع بندی نهایی انجام نشده اما بررسی ها بیانگر آن است که عملی شدن این اقدام به نفع صنعت خشکبار خواهد بود. 

ارزانی ممقانی به موانع پیش رو جهت واردات خشکبار به ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با واردات بی رویه بادام زمینی و تخمه آفتابگردان روبرو هستیم و در مقابل با کمبود واردات بادام هندی که به عنوان محصول کمیاب در کشور عنوان می شود مواجه شدیم.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار ایران نقش بورس کالا در تنظیم بازار خشکبار را اینگونه بیان کرد: بورس کالا شفافیتی را در قیمت و معاملات ایجاد می کند که در حال حاضر این شفافیت در بازار داخلی حاکم نیست، محصولات کشاورزی با مشکل استاندارد و عدم شفافیت در بازار جهانی همراه هستند که به طور قطع بورس کالا قادر به سر و سامان دادن این امر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها