در حال حاضر بانک‌ها در قبال پرداخت وام به بنگاه‌های تولیدی سودهای کلانی را دریافت می‌کنند اما در صورتی که شرکت‌ها از طریق ابزارهای موجود در بورس کالا اقدام به تامین مالی کنند، بدون آنکه هزینه‌های بیشتری بپردازند، منابع مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از سنا، احمد بیات، مدیر معاملات کالایی کارگزاری نهایت‌نگر با اشاره به توسعه کمی و کیفی بازار سرمایه اظهار داشت: بورس کالای ایران در حال حاضر آمادگی دارد تا سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند به این بورس وارد شوند و از این طریق به تامین مالی بپردازند.

وی به ابزارهای مختلف تامین مالی اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها و بنگاه‌های داخلی با استفاده از معاملات سلف به تامین مالی می‌پردازند. به این معنا که تولیدکنندگان در زمان فعلی تولیدات خود را به فروش می‌رسانند و مبلغ مورد نظر را از خریداران دریافت می‌کنند و در آینده و در زمان تعیین شده خریدار محصولات خود را دریافت می‌کند. بنابراین سرمایه‌گذاران خارجی نیز می‌توانند از این ابزار برای تامین مالی شرکت‌های خود بهره‌مند شوند.

وی استفاده از ابزارهای موجود در بورس کالا را به نفع شرکت‌های داخلی و خارجی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر بانک‌ها در قبال پرداخت وام به بنگاه‌های تولیدی سودهای کلانی را دریافت می‌کنند اما در صورتی که شرکت‌ها از طریق ابزارهای موجود در بورس کالا اقدام به تامین مالی کنند، بدون آنکه هزینه‌های بیشتری بپردازند، منابع مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

بیات یکی از ابزارهای موجود در بورس کالا را قراردادهای آتی دانست و گفت: در این نوع قرارداد خریدار و فروشنده توافق می‌کنند تا مقدار معینی از یک کالا را با کیفیت مشخص و قیمت معلوم، در زمان و مکان مشخصی معامله کنند که این ابزار نیز می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار گیرد.

وی به مزایای قراردادهای آتی برای تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: به وسیله قراردادهای آتی فروشنده می‌تواند قیمت فروش مورد نظر خود را برای زمان آینده تثبیت کند و به این ترتیب از نوسانات مربوط به تغییر قیمت کالا در امان بماند و همچنین از ریسک مربوط به نوسانات قیمت جلوگیری کند.

بیات معاملات آتی را به نفع خریداران نیز دانست و گفت: مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند از طریق قراداد آتی از دریافت میزان کالای مورد نظر خود در زمان مشخص و با قیمت تعیین شده اطمینان حاصل کنند و در صورت فاصله گرفتن قیمت‌ها از قیمت پیشنهادی، قرارداد خود را در بورس واگذار کنند.

وی در ادامه بیان کرد: همه این موارد می‌تواند موجب جذب سرمایه‌گذاران خارجی شود و بورس کالا نیز با حضور این سرمایه‌گذاران رونق پیدا کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها