نوبخت

نشست خبری محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهور و سخنگوی دولت با موضوع لایحه بودجه سال 96 در محل سازمان برنامه و بودجه آغاز شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، معاون رییس جمهور در ابتدای این نشست درباره لایحه بودجه ۹۶ گفت: حدود ۱۰ درصد رشد برای بودجه سال ۹۶ پیش بینی می‌شود.

نوبخت در تشریح ویژگی‌های بودجه سال ۹۶ گفت: این بودجه الهام گرفته از برنامه ششم و در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به منابع بودجه عمومی گفت: این منابع به دو بخش بودجه عمومی و بودجه اختصاصی تقسیم شده که به ترتیب رشد ۸.۷ درصدی و ۲۴.۴ درصدی دارد.

محمدباقر نوبخت اظهار داشت: بودجه کل کشور ۱۰۸۵ هزار میلیارد ریال با رشد ۱۰.۹ درصدی تهیه و تدوین شد. همچنین بودجه عمومی ۳۷۱ هزار میلیارد تومان با رشد ۱۰.۱ درصد بودجه شرکت‌ها و موسسات و بانک‌ها ۷۵۷ هزار میلیارد تومان و رشد ۱۰.۸ درصدی در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: پیش‌بینی تورم سال آینده بین ۷ تا ۸ درصد است و این بودجه نه انقباضی و نه انبساطی است، مهم این بوده که با چه ساز و کاری می‌خواهیم از منابع استفاده کنیم.

به گفته سخنگوی دولت: از سال ٩٢ تا سال ٩٦ میزان منابع عمومی ٥٢ درصد رشد کرده است و منابع عمومی که در سال ۹۲ حدود ٢١٠ هزار میلیارد تومان بود، تا سال ۹۶، ۵۲ درصد رشد داشته است.

محمدباقر نوبخت از در نظر گرفتن دلار ۳۳۰۰ تومانی و نفت ۵۰ دلاری  در لایحه بودجه ۹۶ خبر داد و گفت: سیاست دولت نرخ شناور مدیریت شده برای ارز است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: از هزینه ها در سال آینده ٧٢ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان را دولت برای رفاه اجتماعی از جمله بیمه اجتماعی و کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داده است. ٤٧ هزار و ٣٠٠میلیارد تومان در حوزه آموزش و تحقیقات هزینه خواهیم کرد که تاکید مقام معظم رهبری هم هست؛ سومین محل مصرف بودجه نیز در بخش دفاع و امنیت است که ١٧ هزار و ١٥٥ میلیارد تومان را در بر می گیرد. همچنین توجه به اولویت های برنامه ششم، اولویت بخشی به محیط زیست، آب و فاضلاب، حمل و نقل ریلی و فراهم کردن ساز و کار مقابله با فساد از طریق شفاف سازی از جمله ویژگی های لایحه بودجه سال ٩٦ است.

معاون رئیس جمهور از اولویت اشتغال برای دولت خبر داد و گفت: ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای افزایش شاخص اشتغال اختصاص یافته که به شغل های دانش بنیان و جوانان تحصیلکرده اختصاص دارد. با توجه به تغییرات سنی جامعه، روش سنتی ایجاد اشتغال پاسخگو نیست.

به گفته محمدباقر نوبخت اسناد خزانه اسلامی بخشی از منابع ما است که اینها روش های مرسوم دنیا است که باید جایگزین روس سنتی شود. ٧٥٠٠ میلیارد تومان از بودجه هزینه ای سال آینده از طریق اسناد خزانه است، همچنین اجازه انتشار اوراق مشارکت و صکوک تا سقف ٢٠ هزار میلیارد تومان برای طرح های انتفاعی دارای توجیه فنی اقتصادی و مالی داده شده است.

در پایان رئیس سازمان برنامه و بودجه آثار کلان بودجه سال ۹۶ را ترسیم  کرد و گفت: سال آینده رشد اقتصادی ٧.٧ درصدی، رشد سرمایه گذاری ١٢.٣ درصدی، نرخ تورم ٧.٦ درصدی و رشد نقدینگی ١٩ درصدی پیش‌بینی شده است.

منبع: سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها