دوره آموزشی خبرنگاران

اولین دوره آموزشی خبرنگاران بازار سرمایه امروز چهارشنبه ۱۷ آذر ماه در بورس کالای ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، در این دوره آموزشی که با سرفصل " آشنایی با قراردادهای آتی سکه طلا"  و با حضور جمعی از خبرنگاران بازار سرمایه برگزار شد، علیرضا ناصرپور مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا به تشریح تاریخچه و نحوه معاملات قراردادهای آتی سکه طلا در این بورس پرداخت.

وی در این دوره آموزشی گفت:    پیمانهای آتی (Forward)،     قراردادهای آتی (Futures Contract)،    قراردادهای اختیار معامله (Options) و    قراردادهای سوآپ (Swap) از جمله معاملات مشتقه در جهان به شمار می روند.

 وی پس از تعریف پیمانهای آتی گفت: پیمان‌های آتی عمدتاً در بازارهای خارج از بورس (OTC) مورد معامله قرار می‌گیرند و دارای ریسک اعتباری و نقدشوندگی هستند.

وی سپس در خصوص تاثیر معاملات در بورس بر ریسک اعتباری گفت: اتاق پایاپای با ایجاد اعتماد در بین خریداران و فروشندگان از طریق مکانیسم اخذ وجه تضمین تا حد زیادی ریسک اعتباری قراردادها را کاهش می‌دهد و استانداردسازی راه کار حل مشکل نقدشوندگی است که هر دوی این ریسکها در قراردادهای آتی برطرف شده است.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا سپس به تشریح مشخصات قراردادهای آتی سکه طلا پرداخت و گفت: نوع دارایی پایه و استاندارد کالا، اندازه قرار داد آتی، ماه قرارداد آتی، وجه تضمین اولیه ، حد نوسان قیمت روزانه، حداکثر حجم هر سفارش، سقف مجاز موقعیتهای باز، دوره و ساعت معاملاتی و تاریخ سررسید، تحویل و مهلت گواهی آمادگی تحویل و کارمزدها و جرایم از جمله مشخصات قراردادهای آتی سکه طلا به شمار می روند.

ناصرپور در ادامه ضمن بیان پوشش ریسک نوسانات قیمت با قرارداد آتی در خصوص همگرایی قیمت‎‎های نقدی و آتی در سررسید ، مراحل جلسه معاملاتی و حداقل وجه تضمین اولیه سخنان مبسوطی را بیان کرد. تشریح موقعیت های تعهدی باز و رابطه موقعیتهای باز با حجم معاملات از دیگر مباحثی بود که در این دوره آموزشی از سوی مدرس برای حاضرین تشریح شد.

لازم به ذکر است،  جهت آشنایی هرچه بیشتر خبرنگاران بازار سرمایه با ابزاهای مالی نوین، بورس کالای ایران در حال برگزاری دوره های آموزشی با عناوینی چون؛ آشنایی با معاملات سلف موازی استاندارد، آشنایی با معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا و کالاهای کشاورزی، آشنایی با معاملات قراردادهای آتی سکه و آشنایی با صندوق های کالایی از جمله صندوق سرمایه گذاری طلا است. به خبرنگاران حاضر در این دوره های آموزشی، گواهینامه آموزشی از سوی اداره آموزش بورس کالای ایران اعطا می گردد و خبرنگارانی که تمایل به حضور در این دوره های آموزشی را دارند می توانند با روابط عمومی بورس کالای ایران تماس حاصل کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها