محمدرضا-پورابراهیمی-کمیسیون-اقتصادی-مجلس.jpg

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کمتر از یک ماه دیگر معاملات خرید و فروش پسته در بورس کالای ایران در استان کرمان راه اندازی می شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی افزود: امروز توسعه بازار سرمایه در استان کرمان مدنظر است و در این مسیر تلاش کردیم بورس کالا را در استان کرمان راه اندازی کنیم.

وی بیان کرد: برای رسیدن به این هدف از سال گذشته با اتاق بازرگانی و مدیران بورس کالای کشور جلسات ویژه ای برگزار شد و تا امروز بخش عمده این کار انجام شده است.

پور ابراهیمی گفت: از طریق کارگزارانی که مجوز معاملات کالا در استان را دارند معاملات پسته در کرمان عملیاتی می شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خرما و هر کالای دیگری که امکان استاندارد سازی را داشته باشد می تواند وارد بورس کالا شود.

وی گفت: با این کار تحول بزرگی برای محصولات استان کرمان بویژه پسته رقم می خورد و نکته قابل توجه این است که در این مسیر فقط خرید و فروش نقدی کالا نیست بلکه خرید نسیه، پیش خرید و ابزارهای متنوع دیگری نیز ایجاد می شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه مشکل نقدینگی و تامین مالی از طریق بورس کالا قابل حل است عنوان کرد: این پروسه به واسطه وجود ابزارهای مالی متنوع، تحول اساسی را در فروش کالاهای استان کرمان به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی بورس در حوزه اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است افزود: بورس باید در تصمیمات اقتصادی خانواده ها اثرگذار باشد.

وی که از موسسان راه اندازی بورس منطقه ای کرمان در سال ۱۳۸۳ است، گفت: از همان سال اول ارتباطات موثری با قشرهای مختلف جامعه ایجاد شد و موضوعی که در حال حاضر روی بورس سایه انداخته، رکود است و اثرات خود را در بازار سرمایه نشان داده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رکود باعث کاهش انگیزه برای ورود به بازار سرمایه شده است خاطرنشان کرد: در کرمان هم به تبع کشور همین وضعیت وجود دارد و برای خروج از وضعیت فعلی باید به موضوعاتی همچون تعیین تکلیف سهام عدالت توجه شود.

وی گفت: اگر سهام عدالت تعیین تکلیف شود به راحتی حدود ۴۵ میلیون نفر وارد بورس خواهند شد و در بورس می توانند سهام خود را رصد کنند و با بازار سرمایه آشنا شوند.

دستاوردهای اجلاس اوپک

پور ابراهیمی در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار کرد: با مصوبه کاهش سقف میزان فروش نفت در اوپک، موفقیت بزرگ برای ایران رقم خورد.

وی افزود: ما سالها تلاش می کردیم میزان فروش نفت اوپک به شکلی مدیریت شود که اعضا بیش از سهم خودشان نفت عرضه نکنند و متاسفانه عربستان سعودی تاکنون تلاش می کرد بتواند روسیه و ایران را در خصوص درآمدهای نفتی با چالش مواجه کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: این اتفاق در حالی رقم خورد که جمهوری اسلامی ایران سهم فروش نفت خود را در اوپک افزایش داد.

وی ادامه داد: در گذشته به دلیل وجود تحریم ها تنها ۷۰۰ هزار بشکه فروش داشتیم که این میزان با پیروزی اخیر به بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از پیگیری های وزارت نفت قدردانی و تصریح کرد: حتی این امکان برای جمهوری اسلامی وجود دارد که سهم موجود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

استان کرمان در هشت ماهه امسال ۵۰ هزار و ۵۳۳ تن پسته صادر کرده و ارزش صادرات این محصول ۴۶۶ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۵۹۶ دلار گزارش شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها