حدادی

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید با اشاره به راه اندازی معاملات آپشن در بورس کالا گفت: بنابراین با توجه به ویژگی انعطاف‌پذیری قراردادهای اختیار معامله و استقبالی که تاکنون از معاملات آتی شده، انتظار می‌رود از معاملات قراردادهای اختیار معامله نیز استقبال شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» قرارداد اختیار معامله یا آپشن در حالی طی روزهای گذشته در بورس کالای ایران راه اندازی شده است که در گام اول اختیار خرید سکه طلا اجرایی شده و می تواند مکمل خوبی برای بازار آتی سکه باشد. علاوه بر این کارشناسان و فعالان بازار بارها، نبود ابزارهای نوین مالی مانند آپشن یا فیوچر در بازار ایران را از دلایلی عمق کم بازار سرمایه عنوان می‌کردند که توسعه این ابزار می‌تواند از جنبه بین‌المللی بورس ایران را به بازارهای جهانی نزدیک کند.

در این زمینه با حبیب رضا حدادی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید گفتگو کرده ایم که متن آن را در ادامه می خوانید.

به تازگی معاملات آپشن در بورس کالا بر روی سکه طلا راه‌اندازی شده است؛ ایجاد این ابزار مالی در بازار سرمایه ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مشارکت‌کنندگان در بازارهای اقتصادی همواره با ریسک‌ها و مخاطرات ناشی از نوسانات بازار مواجه هستند. این نوسانات و عدم اطمینان از وضعیت آینده، گاه باعث زیان‌های شدید، خروج مشارکت‌کنندگان از بازار، کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی می‌شود. قراردادهای اختیار معامله که نوعی از ابزارهای مشتقه هستند، در بورس‌ها کاربرد زیادی دارند و از آنها به‌عنوان ابزاری جهت مدیریت ریسک، تعمیق و افزایش کارایی بازار استفاده می‌شود. خوشبختانه معاملات قراردادهای اختیار معامله در بورس کالای ایران بر روی سکه طلا راه‌اندازی شده است که انتظار می‌رود در آینده در مورد سایر کالاها نیز این اقدام صورت بگیرد تا شاهد کارایی بیشتر بازار سرمایه باشیم. از سوی دیگر با توسعه ابزارهای پوشش ریسک، عدم اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی کاهش می‌یابد که قدم مناسبی جهت ایجاد بسترهای لازم برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران است.

به نظر شما آپشن هم مانند معاملات آتی مورد استقبال قرار می‌گیرد؟

قراردادهای اختیار معامله انعطاف‌پذیر هستند، چرا که دارنده یک قرارداد آتی خرید، ملزم به خرید یک دارایی خاص در موعد معین و در قیمت خاص در آینده است؛ اما دارنده اختیار خرید در صورت تمایل و صلاح‌دید، دارایی خاص را در زمان معین در آینده و با قیمت مشخص خریداری می‌کند. بنابراین با توجه به ویژگی انعطاف‌پذیری  قراردادهای اختیار معامله و استقبالی که تاکنون از معاملات آتی شده، انتظار می‌رود از معاملات قراردادهای اختیار معامله نیز استقبال شود؛ البته این امر مستلزم شناخت کافی فعالان بازار از این ابزار است.

معرفی قرارداد آپشن بر پایه سکه طلا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ویژگی‌های خاص طلا مانند ارزش ذاتی، مقبولیت عمومی و نقدشوندگی بالای آن باعث شده است، این محصول به‌عنوان یکی از کالاهای جذاب، ایمن و با ارزش همواره موردتوجه سرمایه‌گذاران در ایران و دنیا قرار بگیرد و به‌عنوان یک کالای استراتژیک در بازارهای بین‌المللی معامله شود. با توجه به ویژگی‌های سکه طلا از جمله نوسانات قیمتی و استقبالی که تاکنون سرمایه‌گذاران در ایران برای سرمایه‌گذاری در این کالا و معاملات آتی آن نشان داده‌اند، به نظر می‌رسد کالای مناسبی برای معرفی قراردادهای اختیار معامله در بازار سرمایه ایران باشد.

طراحی و به‌کارگیری ابزارهای مالی در بازار سرمایه را چطور می‌بینید؟

به طور معمول تمام بورس‌ها با طراحی ابزارهای مالی مناسب به دنبال مدیریت ریسک ناشی از نوسانات قیمت، کمک به برنامه‌ریزی و کاهش هزینه‌های مالی و مبادلاتی شرکتهای تولیدکننده، افزایش شفافیت و کارایی بازارها هستند تا از این طریق بسترهای مناسب جهت تامین مالی بنگاه ها را فراهم کنند. در این میان بورس کالای ایران نیز در راستای نقش آفرینی در بازار سرمایه و متعاقب آن اقتصاد کشور تاکنون با طراحی و به‌کارگیری ابزارهای مالی نوین همچون معاملات آتی، سلف، سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و قراردادهای اختیار معامله در راستای عمق‌بخشی به بازارها اقدامات خوبی انجام داده است که امیدواریم این اقدامات با گسترش و توسعه ابزارهای نوین مالی و فراهم نمودن بسترهای لازم ادامه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها