بورس كالا

بورس کالا طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

صادرات گندم کلید می خورد

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هفته گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار که به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهوری برگزار شد، مقرر گردید در هفته پیش رو در چارچوب مصوبات تنظیم بازار صادرات گندم از طریق سیکل صادراتی بورس کالای کشور آغاز شود.

جلسه ستاد تنظیم بازار عصر دوشنبه به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهوری برگزار شد و گزارشی از اقدامات مربوط به صادرات گندم ارائه و مقرر گردید تا در چارچوب مصوبات تنظیم بازار صادرات گندم از طریق سیکل صادراتی بورس کالای کشور آغاز شود.

آپشن پس از نیم قرن در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هفته گذشته در مراسم رونمایی از معاملات اختیار معامله در بازار سرمایه ،راه اندازی ابزارهای مالی جدید را اتفاقی بزرگ در بازار سرمایه دانست و گفت: برای راه اندازی معاملات اختیار معامله که اکنون بعد از نیم قرن شاهد راه اندازی آن هستیم، زحمات زیادی کشیده شده است.

شاپور محمدی در ابتدای این مراسم به راه اندازی معاملات آتی سکه در بورس کالا اشاره کرد و افزود: روزی که معاملات آتی سکه در سال ٨٧ راه اندازی شد این تصور وجود داشت که این معاملات به سرعت نتواند با استقبال مواجه شود اما امروز مشاهده می شود که این ابزار مالی با قدرت پیش می رود و ارزش قابل توجهی در بورس کالا دارد؛ همچنین آغاز معاملات مشتقه بر پایه ذرت نیز در دستورکار بورس کالا قرار دارد و در آینده سایر کالاها نیز وارد بازار مشتقه خواهند شد.

ابزارهای مالی بازوی دولت در تنظیم بازارها

همچنین مدیر عامل بورس کالای ایران در این مراسم رونمایی اعلام کرد: دور از ذهن نیست که روزی دولت با استفاده از ابزارهای مالی بورس کالا به شیوه ای مدرن، بازارها را تنظیم کند اتفاقی که امروز در بورس های کالایی آمریکا، آرژانتین و برزیل روی می دهد.

حامد سلطانی نژاد افزود: کلیه بورس ها به ویژه بورس های کالایی باید به مرجعی برای قیمت ها تبدیل شوند و امروز کشور ما در بسیاری از کالاها دارای مزیت تولید است و پتانسیل تبدیل شدن ایران به مرجع قیمتی در منطقه وجود دارد؛ در این بین بورس کالای ایران در صدد نقش آفرینی بیشتر در حوزه صادرات و تاثیرگذاری در بازارهای منطقه ای است تا ایران از کانال بورس کالا بتواند به مرجع قیمتی برخی کالاها تبدیل شود.

لزوم عرضه کالاهای صادراتی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران هفته اخیر در خصوص اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید گفت: اگر بخواهیم ماده ۳۷ را اجرایی کرده و همه کالاهای صادراتی را در این قالب قرار دهیم تا خریدار خارجی بتواند از بورس کالا برای صادرات خرید کند، باید امکان حضور شرکتهای خارجی در بورس کالای ایران را تسهیل کنیم.

 مسعود دانشمند افزود: اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید بسیار مثبت بوده و کالاهای صادراتی باید وارد بورس کالا شوند.

پس از آپشن، نوبت به آتی ارز می رسد

رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین طی هفته اخیر درباره راه اندازی معاملات آپشن در بورس کالا گفت: معاملات آپشن تکمیل کننده عملیاتی است که طی سال های اخیر در بورس کالا به کار گرفته شده بنابراین بورس کالا مسیر بسیار خوبی را در راستای راه اندازی و تکمیل ابزارهای جدید در پیش گرفته است.

شاهین چراغی با بیان اینکه فراهم بودن زیرساختهای لازم برای راه اندازی معاملات آپشن طلا در بورس کالا نشان دهنده آمادگی این بورس برای میزبانی از معاملات آتی ارز است، گفت: در حال حاضر بورس کالا جهت استفاده از ابزارهای مالی در جهت پوشش ریسک و جذب نقدینگی روند خوبی را در پیش گرفته و امیدواریم به زودی با تفاهم بانک مرکزی و سازمان بورس و نیز با توجه به زیرساخت های فنی مناسب در بورس کالا، معاملات آتی ارز به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز در بورس کالا راه اندازی شود.

ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید اجرا شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران طی هفته گذشته موضوع وضع عوارض بر صادرات را مخالف با آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید و قانون بهبود فضای کسب‌وکار دانست و در جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: بنابر ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید که توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده است، مقرر شده محصولات مختلف به خصوص مواد خام معدنی در تالار داخلی بورس کالای ایران عرضه شود و در صورت نبود تقاضای داخلی ، مجوز صادراتی دریافت کند که این اتفاق در راستای جلوگیری از خام فروشی خواهد بود.

جذابیت قیمتی گندم برای خریداران در بورس کالا

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار هفته گذشته در خصوص علت افزایش قابل توجه حجم معاملات گندم در بورس کالا گفت: با توجه به رشد قیمت گندم های وارداتی در بنادر و همچنین ثبات بهای گندم شرکت بازرگانی دولتی، خرید این محصول در بورس کالا برای خریداران جذابیت دارد.

حسن رضایی پور افزود: حجم معاملات گندم در بورس کالای ایران با افزایش قابل توجهی مواجه شده است به طوریکه یکشنبه گذشته بیش از ۵۳ هزار تن گندم مورد معامله قرار گرفت که دلیل این رشد، افزایش قیمت گندم های وارداتی و جذابیت قیمتی این محصول برای خریداران در بورس است.

برق آپشن طلا، سرمایه گذاران را می گیرد

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید هفته اخیر در گفت و گویی با اشاره به راه اندازی معاملات آپشن در بورس کالا گفت: با توجه به ویژگی انعطاف‌پذیری قراردادهای اختیار معامله و استقبالی که تاکنون از معاملات آتی شده، انتظار می‌رود از معاملات قراردادهای اختیار معامله نیز استقبال شود.

حبیب رضا حدادی  افزود: مشارکت‌کنندگان در بازارهای اقتصادی همواره با ریسک‌ها و مخاطرات ناشی از نوسانات بازار مواجه هستند. این نوسانات و عدم اطمینان از وضعیت آینده، گاه باعث زیان‌های شدید، خروج مشارکت‌کنندگان از بازار، کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی می‌شود. قراردادهای اختیار معامله که نوعی از ابزارهای مشتقه هستند، در بورس‌ها کاربرد زیادی دارند و از آنها به‌عنوان ابزاری جهت مدیریت ریسک، تعمیق و افزایش کارایی بازار استفاده می‌شود. خوشبختانه معاملات قراردادهای اختیار معامله در بورس کالای ایران بر روی سکه طلا راه‌اندازی شده است که انتظار می‌رود در آینده در مورد سایر کالاها نیز این اقدام صورت بگیرد تا شاهد کارایی بیشتر بازار سرمایه باشیم. از سوی دیگر با توسعه ابزارهای پوشش ریسک، عدم اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی کاهش می‌یابد که قدم مناسبی جهت ایجاد بسترهای لازم برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها