دلار

شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر طی چهار ماه اخیر همزمان با انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا در مسیر رشد حرکت کرده و اکنون در بالاترین میزان در ۱۴ سال اخیر قرار دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،  شاخص دلار نسبت به ابتدای سال جاری میلادی بالاتر است و اگر برنامه بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ های بهره اجرا شود، روند رشد شاخص دلار ادامه پیدا می کند البته سرمایه گذاران در بازار ارز باید به برخی نکات در این زمینه توجه داشته باشند. شاخص دلار در ابتدای سال جاری میلادی در سطح ۹۸.۸۶ بود و تا ۹۲.۶۲ نیز کاهش یافت اما اکنون در محدوده ۱۰۳ قرار دارد. در ادامه به بررسی شرایط حاکم بر بازارهای ارز می پردازیم.

هفته گذشته گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بود و بویژه نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم در مقیاس سالانه، ۳.۵ درصد اعلام شد که بالاتر از پیش بینی اقتصاددان ها بود. همچنین شاخص های مهم دیگر نظیر سفارش های کارخانه ای رشدی بالاتر از انتظارها داشتند. در مجموع طی ماه های اخیر داده های اقتصادی از آمریکا نشان می دهد وضعیت رو بهبود است.

مهمترین عامل جدیدی که بر ارزش دلار تاثیر داشته و این تاثیر ادامه پیدا خواهد کرد برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکاست. بانک مرکزی آمریکا در نشست اخیر خود نرخ های بهره را بالا برد و پیش بینی کرد در سال آینده میلادی سه بار دیگر این اقدام انجام خواهد شد.

پایان سال گذشته میلادی بانک مرکزی آمریکا پس از یک دهه نرخ های بهره را بالا برد و با توجه به برنامه این نهاد برای محدود کردن سیاست های پولی انبساطی خود می توان انتظار داشت ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر همچنان در مسیر رشد حرکت کند. در واقع مسیر متناقض حرکت بانک مرکزی آمریکا و بانک های مرکزی بزرگ دیگر سبب می شود ارزش دلار رشد کند.

مبنای پیش بینی تحلیلگران درباره عملکرد مثبت دلار در سال آینده میلادی همین امر است. در حالی که بانک مرکزی آمریکا قصد دارد سیاست های حمایتی خود را محدود کند بانک های مرکزی اروپا، ژاپن و انگلستان در حال اجرای یکی از فراگیرترین برنامه های حمایتی هستند و انتظار می رود این برنامه ها در سال آینده ادامه پیدا کند.

اما برای پیش بینی دقیق تر تغییرات ارزش دلار باید به چند نکته دیگر هم توجه داشت. نخستین و مهمترین موضوع این است که رشد ارزش دلار حاصل پیش بینی بهبود اوضاع اقتصادی در آمریکا و افزایش نرخ های بهره در این کشور است. دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا وعده داده از مالیات ها بکاهد و هزار میلیارد دلار صرف توسعه زیرساخت ها کند.

این وعده ها که زمینه را برای رونق اقتصاد آمریکا فراهم می کند یک عامل رشد سریع ارزش دلار در چند هفته اخیر است اما اگر در مسیر اجرای این وعده ها اختلالی پدید آید یا بانک مرکزی آمریکا مانند سال جاری میلادی، افزایش نرخ های بهره را به تعویق اندازد دلار افق روشنی نخواهد داشت. بویژه اگر وضعیت اقتصادی در منطقه یورو بهتر شود و جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا لطمه بزرگی به اقتصاد این کشور وارد نکند، ارزش یورو و پوند تقویت خواهد شد.

برای هفته پیش رو تحلیلگران پیش بینی کرده اند ارزش دلار در برابر یورو و پوند کاهش خواهد یافت اما در یک ماه و سه ماه آینده عملکرد دلار مثبت ارزیابی شده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در سال جاری میلادی نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها