طلا

بر اساس پیش بینی های یک پایگاه خبری انگلیسی ، قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۱۷ میلادی مسیری پر چالش در پیش رو خواهد داشت و تقویت ارزش دلار و تحولات سیاسی بین المللی بیشترین تاثیر را بر روند قیمت این فلز گرانبها خواهد داشت.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طلا همواره از سوی سرمایه گذاران بین المللی مکان امنی برای سرمایه گذاری بوده است. ولی این بازار معمولا با شوکهایی روبرو می شود و تازه ترین نمونه از این شوک، کاهش شدید قیمت پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا بوده است.

بر اساس این گزارش قیمت جهانی طلا در بحران مالی ۲۰۱۱ میلادی به بیش از ۱۹۰۰ دلار در هر اونس افزایش یافت و همین امسال در ماه ژوئن پس از رای مردم بریتانیا برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا با افزایش همراه شد.

ولی از نوامبر تاکنون روند نزولی قیمت طلا آغاز شده و قیمت هر اونس به کمتر از ۱۱۳۳ دلار رسیده است. این در حالی است که قیمت طلا در ماه اوت به بیش از ۱۳۷۲ دلار رسیده بود.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، سال آینده نیز باید منتظر چنین الگویی باشیم و قیمت طلا بیشتر تحت تاثیر تحولات بازار سهام، تحولات سیاسی جهان و ارزش دلار خواهد بود.

انتخابات مهم و سرنوشت ساز آلمان و فرانسه در پیش است و نتایج این انتخابات می تواند تاثیر زیادی بر آینده سیاسی اتحادیه اروپا داشته باشد، آن هم در شرایطی که پیروزی ترامپ در آمریکا نگرانی های شدیدی را در سطح بین المللی به وجود آورده است.

مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز در پیش است و به نظر می رسد نگرانی ها نسبت به تبعات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا داشته است.

جولیان جیساپ تحلیلگر ارشد موسسه کاپیتال اکونومیکس پیش بینی کرده است که قیمت هر اونس طلا تا پایان سال ۲۰۱۷ به کمتر از ۱۰۵۰ دلار خواهد رسید.

وی تصریح کرد: یک درس بزرگ از تحولات بازار طلا در سال ۲۰۱۶ میلادی گرفته شد و آن این است که حتی در شوکهای بزرگ سیاسی نیز تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا ممکن است افزایش پیدا نکند. این مساله ارزش آن را دارد که برای مدت زمان طولانی در اذهان باقی بماند.

جیساپ گفت: البته هنوز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اتفاق نیفتاده و ترامپ نیز رئیس جمهور آمریکا نشده است، بنابر این هنوز زیادی باقی است تا منتظر شوک های جدیدی در بازارهای بین المللی باشیم.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند که نوسانات ارزش دلار طی ماه های آینده همچنان یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا خواهد بود.

سیاستهای پولی فدرال رزرو آمریکا و اجتمال افزایش نرخ بهره آن نیز می تواند بر قیمت طلا تاثیرگذار باشد.

منبع: از پایگاه اینترنتی اکسپرس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها