تالار فرعی بورس کالای ایران برای اولین بار فردا ۱۴ آذر ماه شاهد عرضه سیب درختی خواهد بود که به گفته عرضه کننده این محصول، امکان صادرات سیب درختی و حتی ورود مشتریان خارجی به تالار بورس کالا وجود دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، محصولاتی که به دلیل نداشتن استاندارد و یا استمرار عرضه قابلیت معامله در تالار های اصلی بورس کالا ندارند، می توانند از طریق تالار فرعی بورس کالا به فروش برسند که در همین راستا یکی از فعالان بخش کشاورزی یک هزار و ۲۰۰ تن سیب درختی را برای عرضه در تالار فرعی پذیرش کرده است.

قنبر قلی نژاد، عرضه کننده سیب درختی در تالار فرعی بورس کالای ایران با اشاره به عرضه روز ۱۴ آذر ماه گفت: برای نخستین روز عرضه، ۱۰۰ تن سیب در بسته بندی های ۱۲ کیلویی و با کیفیت مرغوب به قیمت یک هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلوگرم روی تابلوی معاملات می رود که در صورت وجود تقاضا و انجام معامله، یک هزار و ۱۰۰ تن دیگر در روزهای بعد عرضه خواهد شد.

قلی نژاد با اشاره به اینکه سازوکار شفاف و مکانی قابل اعتماد مانند بورس کالا فرصتی مناسب برای صادرات محصولات کشاورزی است، افزود: امیدواریم با ورود به تالار فرعی بورس کالا بتوانیم هر چه سریع تر به رینگ صادراتی این بورس نیز راه پیدا کنیم چرا که سیب درختی ایران مشتریان خارجی زیادی دارد به طوریکه در حال حاضر مشتریانی از کره جنوبی برای خرید سیب اعلام آمادگی کرده اند که احتمال حضور آنها در تالار معاملات بورس کالا وجود دارد.

وی در رابطه با صادرات سیب ایرانی به سایر کشورها گفت: ایران به عنوان چهارمین تولید کننده سیب در دنیا، سالانه حدود ۳ میلیون تن سیب درختی تولید می کند و عمده صادراتش به پاکستان، عراق و کویت است. در این بین اگر صادرات این محصول به صورت متمرکز از طریق بورس کالا آغاز شود، می توانیم با کشورهای مشترک المنافع همچون روسیه و بلاروس نیز برای صادرات سیب درختی ارتباط بر قرار کنیم.

او گفت: به طور کلی در دنیا سالانه حدود ۶۰ میلیون تن سیب تولید می شود که از این مقدار حدود نیمی از آن یعنی ۳۰ میلیون تن متعلق به تولید چین است. با این وجود امیدواریم بتوانیم با ارائه محصول با کیفیت و با قیمت مناسب در دنیا از رده چهارم صعود کنیم که پیش نیاز این موضوع ایجاد انگیزه در کشاورزان و حمایت دولت از این قشر است.

قلی نژاد در پایان تصریح کرد: گسترش باغات و افزایش میزان تولید سیب نه تنها اشتغال بیش از ۸۰ هزار خانوار را به ‌صورت مستقیم از طریق تولید محصولات باغی تامین خواهد کرد بلکه موجب  رشد اقتصاد کشاورزی و باغداران خواهد شد که امسال نیز با توجه به ورود به بورس کالا و فراهم بودن شرایط زیرساخت های صادراتی می توان امیدوار بود که شرایطی بهتری در انتظار کشاورزان و تولیدات داخلی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها