منطقه آزاد اروند

راه اندازی تالار بورس کالا از اقدامات زیرساختی در راستای تبدیل منطقه آزاد اروند به هاب لجستیکی شمال خلیج فارس خواهد بود، همچنین با فعالیت تالار بورس کالا، بسیاری از بازرگانان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توانند از طریق این تالار معاملات خود را انجام دهند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، معاون سرمایه گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند با تشریح برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت این سازمان برای رونق تجارت، گفت: این منطقه طی برنامه های در حال اجرا و با تامین زیرساخت های لازم به هاب لجستیکی شمال خلیج فارس تبدیل می شود.

محمدرضا معتمدی با تشریح ظرفیت های منطقه آزاد اروند در موضوع تجارت خارجی و مزیت های ریلی و هوایی این منطقه در انتقال کالا، گفت:موقعیت های مناسب منطقه آزاد اروند در شمال خلیج فارس به لحاظ امنیتی، سیاسی، اقتصادی و صرفه جویی در هزینه های سرمایه گذاران، به مراتب بهتر از کشورهای همسایه است.

 معاون سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه آزاد اروند، بهبود شرایط کسب و کار و فضای فرآیند سرمایه گذاری و کار فعالان اقتصادی را اولویت اصلی سازمان خواند و گفت:تلاش می شود، بسترهای مناسبی برای کسب و کار فعالان اقتصادی فراهم شود.

 وی اظهار داشت:با توجه هزینه های جاری، تولید، نگهداری، پرداخت حقوق و مزایای پرسنل و عوارض فعالان اقتصادی در بندر جبل علی امارات متحده عربی افزایش یافته است و کار لجستیکی برای آنان توجیه اقتصادی ندارد، لذا بسیاری از سرمایه گذاران این منطقه در راستای انتقال کالاهای خود، به دنبال تغییر مراکز فعالیت از امارات متحده عربی به منطقه آزاد اروند هستند.

 معاون سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه آزاد اروند از مزیت های این منطقه آزاد را همسایگی با عراق و دسترسی آسان این منطقه به زیرساخت هایی نظیر راه آهن و خطوط هوایی و دریا و برخورداری سرمایه گذاران از معافیت های مالیاتی خواند و گفت:بازرگانان دیگر کشورها برای دپوی چند میلیونی کالاهای اساسی خود نظیر روغن، شکر و برنج تمایل دارند که در این منطقه سرمایه گذاری کنند.

 معتمدی، راه اندازی تالار بورس کالا را از اقدامات زیرساختی در راستای تبدیل منطقه آزاد اروند به هاب لجستیکی شمال خلیج فارس خواند و گفت:با فعالیت تالار بورس کالا، بسیاری از بازرگانان و سرمایه گذاران داخلی نیز می توانند از طریق تابلوی بورس کالا معاملات خود را انجام دهند ضمن اینکه چند شرکت کارگزاری نیز با استقرار در تالار بورس منطقه آزاد اروند در راستای انجام معاملات تخصصی گام برمی دارند.

 وی در ادامه گفت: در خصوص صدور حواله فروش کالاهایی که به مقصد عراق صادر می شوند در منطقه آزاد اروند و شهرهای آبادان و خرمشهر با مسوولان بورس کالا رایزنی کرده ایم.

 بهبود فضای کسب و کار، اولویت اصلی سازمان منطقه آزاد اروند

 معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش، تامین امکانات زیرساختی برای سرمایه گذاری و کار اقتصادی باصرفه را از ضرورت های تبدیل منطقه به هاب لجستیک شمال خلیج فارس خواند و گفت:هنگامی که سرمایه گذار یا فعال اقتصادی به زیرساخت هایی نظیر ' بورس، بانک و بیمه ' و امنیت لازم دسترسی داشته باشد، رغبت بیشتری برای حضور در منطقه دارد.

 وی در ادامه سخنانش، جذب سرمایه گذار و مشارکت فعالان اقتصادی داخلی و خارجی در اشتغالزایی را اولویت کاری سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد و گفت:با احداث انبارهای لجستیک و ذخیره کالا در منطقه، در بحث تخلیه و بارگیری، انبارداری و ساخت و ساز، اشتغالزایی فراوانی ایجاد می شود و با بهره برداری از صنایع سنگین نظیر فولاد کاوه، ظرفیت اشتغال منطقه به میزان قابل توجه افزایش می یابد.

 استقرار شعبه بانک در مرز بین المللی شلمچه

 معاون سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش در این نشست با تشریح اقدامات این معاونت برای استقرار شعبه بانک های خارجی در منطقه، افزود:با دو شعبه بانک خارجی مذاکراتی انجام شد و آن بانک ها نیز برای استقرار در منطقه اعلام آمادگی کردند ولی به دلیل برخی دستورالعمل های شورای پول و اعتبار، مشکلاتی برای استقرار این بانک ها ایجاد شده است.

 معتمدی با بیان استقرار دو شعبه بانک داخلی در مرز بین المللی شلمچه در راستای آسان سازی تجارت نیز، گفت:بانک کشاورزی که ارتباط خوبی با بانک های عراقی دارد، در منطقه مستقر شده و در راستای فراهم کردن تسهیلات و آسان سازی روند افزایش ظرفیت مبادلات تجاری بازرگانان ایرانی فعالیت می کند.

افزایش ۱۶ درصدی سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند

 معاون سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش با تشریح روند سرمایه گذاری در این منطقه طی سال جاری، گفت:میزان سرمایه گذاری عملیاتی در این منطقه طی ۸ ماهه سال جاری پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است که در مقایسه با سال ۹۴ که میزان سرمایه گذاری چهار هزار و ۶۷۷ میلیارد ریال بود، افزایش ۱۶ درصدی را نشان می دهد.

 معتمدی میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده در این منطقه طی سال جاری را حدود۳۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت:این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.

 این مسئول در سازمان منطقه آزاد اروند میزان رشد فعالیت شرکت های خدماتی در این منطقه را طی سال جاری ۱۷ درصد خواند و گفت:سال جاری ۴۸۹ فقره مجوز بهره برداری شرکت های خدماتی صادر شده است.

 ۵۰ میلیارد ریال تا پایان امسال درحوزه کشاورزی و شیلات هزینه می شود

 معاون سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه آزاد اروند در بخش دیگری از سخنانش با بیان مشارکت ۵۰ میلیارد ریالی این سازمان برای رونق حوزه کشاورزی،گفت: این میزان اعتبار علاوه بر اقدامات عمرانی در شهرهای آبادان و خرمشهر است.

 معتمدی افزود:سازمان منطقه آزاد اروند در بخش صنعت نیز طی سال جاری ۶۰۰ میلیارد ریال برای تامین زیرساخت های شهرک های صنعتی آبادان و خرمشهر تعهد دارد که تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال آن جذب شده است.

 وی اضافه کرد:برای سال آینده نیز حدود دو هزار میلیارد ریال در حوزه صنعت تعهد داریم که این اعتبار به منظور حل مشکلات بخش صنعت هزینه می شود.

 معتمدی ادامه داد: بخشی از اعتبار مورد نیاز برای رونق صنعت نیز از بانک های داخلی و فایناس خارجی پیگیری می شود.

 معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند همچنین با باین اقدامات این سازمان در راستای عمران روستایی نیز، گفت:در حوزه عمران روستایی نیز توافق نامه ای با بنیاد مسکن منعقد شده که در فاز نخست اجرای آن، ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای تامین زیرساخت های روستاها و بهسازی این اماکن در محدوده سازمان منطقه آزاد اروند هزینه می شود که با اجرای آن، زیرساخت های ۱۳۴ روستای آبادان و خرمشهر نظیر آب و فاضلاب و احداث جاده های دسترسی تامین می شود.

 معتمدی گفت:در اجرای این توافق نامه، ۷۰ درصد هزینه ها به عهده منطقه آزاد و ۳۰ درصد مابقی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

 

  منبع: ایرنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها