مس

رشد قیمت مس در بازارهای جهانی در کنار افزایش بهای بسیاری از فلزات باعث شد تا رونقی جدید به بازارهای کالایی تزریق شود؛ هرچند که هم‌اکنون فعالان مختلف در بازارهای مشابه هنوز هم به ادامه رشد قیمت‌ها امیدوار هستند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دربین فلزات پایه مس را باید مهم‌ترین‌ کالا برشمرد زیرا از یکسو سایر فلزات به نوعی از نوسان قیمت مس تاثیر پذیرفته و از سوی دیگر رفتار قیمتی این فلز را می‌توان به‌عنوان نمونه‌ای از شرایط کلی در بازارهای جهانی و حتی اقتصاد ‌بین‌الملل به شمار آورد. این در حالی است که در ماه‌های اخیر شاهد هستیم که این حجم تاثیرگذاری و تاثیرپذیری تا حدودی محدود شده است. نوسان قیمت‌های جهانی نفت خام، موجودی ذخایر مس، وضعیت اقتصادی که نشان‌دهنده شرایط تقاضای این فلز بوده و همچنین اوضاع بنیادین در وضعیت تولید، استخراج و عرضه این کالا را می‌توان از مهم‌ترین‌ ویژگی‌هایی برشمرد که بر قیمت این کالا موثر هستند. در هفته‌های اخیر شاهد افزایش بهای مس هستیم اگرچه هنوز هم خوش‌بینی‌هایی به این بازار معطوف شده است.

آخرین قیمت‌ها در بازار جهانی مس نشان می‌دهد که بهای نقدی این فلز در بورس فلزات لندن در پایان هفته گذشته ۵ هزار و ۷۹۷ دلار در هر تن بوده و برای تحویل در ۳ ماه آینده ۵ هزار و ۸۲۸ دلار در هر تن قیمت‌گذاری شده است. به عبارت ساده‌تر قیمت‌های نقدی در آخرین معاملات ۵/ ۰ درصد کمتر از قیمت‌های سلف سه ماهه بوده که نشان‌دهنده خوش‌بینی بازار به دورنمای بهای این کالا است. رخدادی که در بازارهای جهانی از آن به‌عنوان contango یاد شده که در روز گذشته درخصوص بازار روی نیز به آن اشاره کردیم. این موارد در کنار رشد قیمت مس در روزهای پایانی هفته گذشته و مخصوصا روز جمعه نشان‌دهنده خوش‌بینی بازار به آینده قیمت‌هاست که ممکن است در روزهای ابتدایی هفته میلادی پیش رو نیز این روند باز هم تکرار شود. آمارها نشان می‌دهد که از روزهای انتهایی سال ۲۰۱۶ تاکنون، بهای مس به سرعت در مسیر رشد بوده تا جایی که نزدیک به ۱۰ درصد رشد در کمتر از ۲۰ روز تجربه شده است.

در روزهای اخیر نیز شاهد بودیم که رشد اقتصادی در چین باز هم ۷/ ۶ درصد در سال اعلام شد؛ هرچند که بسیاری از فعالان بازار منتظر بودند تا این رقم کاهش یابد. از سوی دیگر ارزش دلار آمریکا نیز در روزهای اخیر کاهش داشته که سیگنال مهمی برای حمایت از این بازار محسوب می‌شود. همین دو نکته در کنار رشد محسوس قیمت‌ها در روز جمعه کافی خواهد بود تا بازار مس در روزهای پیش رو شرایطی متلاطم را تجربه کند؛ اگرچه امیدواری‌ها به افزایش بهای مس در بازارهای جهانی بیش از بدبینی‌ها خودنمایی می‌کند. این در حالی است که هنوز مس نتوانسته است به قیمت‌های پیشین خود یعنی ارقامی بیش از ۶ هزار دلار در هر تن برای ابتدای ماه دسامبر دست یابد که می‌تواند سیگنالی برای حمایت از بهای مس نیز به شمار رود؛ اگرچه این نکته همچون شرایطی که در بازار روی وجود داشته، نمی‌تواند چندان هم قدرتمند ظاهر شود.

موارد فوق در شرایطی خودنمایی می‌کند که بهای نفت خام از ساعات ابتدایی سال ۲۰۱۷ تاکنون در مسیری کاهشی نوسان کرده که این سیگنال نیز چندان برای بازار مس مثبت تلقی نمی‌شود. این در حالی است که ارزش یوآن چین نیز روندی نسبتا کاهشی را تجربه کرده که توان خرید و واردات مس را به این کشور محدود می‌سازد. درخصوص چین باید به این نکته نیز اشاره کرد که واردات مس خالص و کانی‌های حاوی مس در ماه دسامبر به نسبت ماه پیش از آن ۲۹ درصد افزایش یافته و به رقم ۴۹۰ هزار تن رسیده است که بیشترین حد از ماه مارس سال ۲۰۱۶ تاکنون محسوب می‌شود؛ هرچند این رقم به نسبت مدت مشابه در سال قبل از آن ۸ درصد افت کرده است. این در حالی است که برای سال ۲۰۱۶ حجم واردات مس، قراضه و کانی‌های حاوی مس به ۹۵/ ۴ میلیون تن بالغ شده که به نسبت مدت مشابه سال قبل از آن ۹/ ۲ درصد افزایش یافته است. تجمیع موارد فوق نشان می‌دهد که احتمال کاهش واردات مس به چین در روزهای پیش رو چندان هم دور از ذهن نیست، بنابراین سیگنالی منفی در برابر وضعیت تقاضا در بازارهای جهانی خودنمایی خواهد کرد ولی این نکته تمام ماجرا نیست.

موجودی انبارهای مس در بورس فلزات لندن از ۲۰ دسامبر تاکنون در مسیر کاهش قرار داشته و این روند نزولی همچنان ادامه دارد. به عبارت ساده‌تر در روزهای اخیر در برابر داد و ستد فیزیکی مس شاهد برتری تقاضا بر عرضه بودیم که یکی از دلایل اصلی برای رشد بهای مس در روزهای اخیر نیز همین نکته محسوب می‌شود. به‌صورت دقیق‌تر در ۲۰ دسامبر سال گذشته میلادی موجودی انبارهای مس در اقصی نقاط جهان که زیرمجموعه بورس فلزات لندن محسوب می‌شود رقمی نزدیک به ۳۴۵ هزار تن بوده ولی در روزهای اخیر این رقم به ۲۸۵ هزار تن کاهش یافته است. این روند کاهشی که به نظر می‌رسد باز هم ادامه داشته باشد می‌تواند سیگنالی مهم و موثر برای حمایت از قیمت مس در کوتاه‌مدت به شمار آید؛ هرچند سایر بازارهای فلزی در بورس فلزات لندن نیز چنین رویکرد قیمتی را از خود نشان می‌دهند. به عبارت ساده‌تر در روزهای اخیر جو غالب بازارهای فلزی در اقصی نقاط جهان افزایشی بوده که می‌تواند سیگنالی مهم را به ادامه رشد قیمت مس اعطا کند؛ اگرچه هنوز نمی‌توان درخصوص دورنمای این بازار در طولانی‌مدت اظهارنظر قاطعی داشت. Andy Farida از تحلیلگران متال بولتن معتقد است: از لحاظ تکنیکال خطر یک کاهش قیمت در بازار مس وجود دارد. ممکن است روند افزایشی قیمت‌ها که از نوامبر سال ۲۰۱۶ آغاز شده به پایان خود نزدیک شده باشد اما بدون تایید هر رویکرد قیمتی درخصوص رفتارهای پیش رو؛ می‌توان به ادامه رشد قیمت‌ها امیدوار بود.

درخصوص هزینه تولید مس در بازارهای جهانی باید به این نکات اشاره داشت که افزایش بهره مالکانه معادن در ماه‌ها و حتی سال‌های اخیر در کنار افزایش عمر بسیاری از معادن مس و همچنین رشد هزینه حمل و نقل در هفته‌های گذشته به کمک رشد قیمت نفت خام باعث شده است که بسیاری از محموله‌های مس در بازارهای جهانی با قیمت‌های تمام شده نسبتا بالاتری به نسبت گذشته تولید شده همچنین نگرانی از بروز برخی مشکلات درخصوص عرضه مس به بازارهای جهانی از سوی کشورهایی همچون اندونزی، شیلی و حتی پرو مواردی است که از احتمال افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی حکایت می‌کند. افزایش هزینه تولید در چین آن هم با سریع ترین رشد در ۵سال اخیر نیز نکته‌ای است که می‌تواند از افزایش قیمت‌ها حمایت کند.

با توجه به موارد فوق رسیدن به قیمت‌هایی نزدیک به ۶ هزار دلار در هر تن برای بازار مس چندان هم غیرمنطقی نیست هرچند که برخی واقعیت‌ها در بازارهای جهانی به سرعت در حال تغییر است، بنابراین برای اظهارنظر درخصوص میان‌مدت یا دراز مدت نمی‌توان قاطعانه تصمیم گرفت. این وضعیت نه تنها در بازار مس بلکه بازارهای کالایی دیگری همچون سایر فلزات پایه، نفت، فولاد و مواد معدنی به‌صورت مشابهی وجود دارد هرچند که شواهد کل از بهبود بازارهای مختلف در جهان خبر می‌دهد. در نهایت باید به این نکته اشاره داشت که هنوز هم سیگنال‌های منفی بزرگی در برابر بازار مس خودنمایی می‌کنند، بنابراین نمی‌توان به صراحت از جهش مجدد بهای این کالا در میان مدت تا دراز مدت صحبت کرد اگرچه چهره این بازار در مقایسه با ماه‌های اخیر تغییراتی عمیق و جدی را تجربه کرده است. همان گونه که در جدول نیز مشخص است سیگنال‌های افزایشی توانمندی بیشتری برای رشد قیمت‌ها را در بر دارند ولی در صورت وقوع این رشد قیمت شکننده، مقطعی و گام به گام خواهد بود ولی پس از مدتی باز هم سیگنال‌های کاهشی تاثیر خود را بر این بازار بر جای می‌گذارند هرچند که هم‌اکنون نمی‌توان به صراحت ادعای خاصی را ارائه کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها