رییس جمهور

رییس جمهور گفت: رشد ۷.۴ درصد که در منطقه ما نظیری برای او نمی شناسیم، در حال حاضر و در سطح جهان هم نمونه های خیلی زیادی ندارد آن هم در شرایط سال هایی که جهان با نوعی رکود اقتصادی مواجه بوده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نهمین نشست خبری رئیس‌جمهور با رسانه های داخلی و خارجی که به مناسبت سالگرد اجرای برجام عصر امروز برگزار شد، با ابراز خوشحالی از تحقق وعده‌ای که به مردم داده بود در زمینه دستیابی به رشد ۵ درصدی، گفت:‌ بسیار خوشحالم که از آغاز سال به مردم وعده داده بودم؛ امسال تلاش ما بر این است که به رشد ۵ درصدی دست پیدا کنیم و بسیار سپاسگزارم از کارآفرینان، فعالان اقتصادی، خدمتگذاران مردم، از همه مقامات و کارگزارن و همه قوا که دست به دست هم دادیم و تا امروز شاهد رشد بیش از ۵ درصد هستیم.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: رشد ۷.۴ درصد که در منطقه ما نظیری برای او نمی شناسیم، در حال حاضر و در سطح جهان هم نمونه های خیلی زیادی ندارد آن هم در شرایط سال هایی که جهان با نوعی رکود اقتصادی مواجه بوده است. بسیار سپاسگزارم از مردم و کارآفرینان که توانستیم در زمینه اشتغال قدم بسیار بزرگی برداریم.

روحانی اضافه کرد: اینکه در طول یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل خالص درکشور ایجاد شده نظایر زیادی ندارد و تنها ۶ کشور هستند که در این سال‌ها بالای ۶۰۰ هزار شغل به طور متوسط ایجاد کرده‌اند. البته برای کشور ما به خاطر انباشت مسایل گذشته نیاز به اشتغال بیشتر است.

وی به مذاکرات هسته‌ای و برجام اشاره کرد و یادآور شد: موفقیت ما در برجام متعلق به دولت یازدهم یا شخص خاصی نیست، بلکه ازآن ملت بزرگ ایران، ‌ رهبری مقتدر کشور، شهیدان و شهدای هسته‌ای و دیگر فداکاران است و تعلق به استقامت یک ملت دارد و یک دستاورد بزرگ ملی است.

وی با اشاره به موفقیت برجام در زمینه اقتصادی، بیان کرد: ما به مردم گفتیم که زمانی توافق را می‌پذیریم که همه تحریم‌های هسته‌ای را دولت‌های مذاکره کنند بالمره کنار بگذارند و آماده نیستیم که تحریم‌ها را قدم به قدم کنار بگذارند. یعنی یک روز پتروشیمی، یک روز نفت، یک روز فلزات گرانبها، یک روز حمل و نقل، یک روز بیمه و یک روز روابط بانکی را آزاد کنند، بلکه گفته بودیم تحریم‌ها باید بالمره برداشته شود.

روحانی همچنین تأکید کرد: به ملت بزرگ ایران می‌گویم همه تحریم‌های هسته‌ای بعد از اجرا شدن برجام در ۲۷ دی سال گذشته برداشته شد. ما امروز در نفت، گاز، حمل‌ و نقل و بیمه تحریمی نداریم و مسائل بانکی ما با دولت‌ها و بانک‌های بزرگ دنیا به صورت عالی است. البته بانک‌هایی که دارای سهام خصوصی‌اند گاهی ‌احتیاط‌های بیش از حدی را انجام می‌دهند و برخی کشورهای بزرگ به ویژه آمریکا در اجرای برجام سنگ‌اندازی می‌کنند، توقع ما هم اینچنین بود چون وقتی یک دولت خصم است طبیعی است که از همه توان خود استفاده نکند.

رئیس‌جمهور گفت: مردم باید بدانند در توافقات جهانی و حتی توافق با کشورها ممکن است در اجرا مشکلاتی پیش بیاید و برخی موارد به دلخواه پیش نرود اما نباید صبر و حوصله مان را از دست بدهیم بلکه باید همچنان منافع ملی را مدنظر قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه توافق بزرگی که با شش کشور جهان انجام شد آثار جهانی دارد، اظهار کرد: طبیعی است در این توافق بزرگ برخی مشکلات پیش بیاید اما در برابر بدعهدی ها با قدرت ایستادگی می کنیم.

وی تاکید کرد: مردم مطمئن باشند مقتدرانه عمل کردیم و عمل خواهیم کرد اما عجولانه کاری نکردیم و نخواهیم کرد چرا که برای ما منافع ملی اصل است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه دستاوردهای برجام برای حاشیه نشینان و فقرای جامعه چیست و پاسخ شما به نقدهایی که دستاوردهای برجام را لوکس عنوان می‌کنند چه خواهد بود؟ گفت:‌برجام متعلق به همه ملت از جمله اقشار مستضعف جامعه است.

وی افزود:‌ اگر برجام بیست و هفت دی ماه سال گذشته اجرا نمی شد و تحریم‌ها نیز به حالت قبلی باقی می ماند و تصاعدی پیشرفت نمی کرد درآمد نفتی امسال ما به حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان می رسید اما با اجرای برجام تا پایان این سال درآمد نفتی ما حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود و اگر این پول را نداشتیم حقوق اقشار مختلف جامعه را از کجا باید تامین می‌کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آنهایی که نقد می‌کنند، لوکس نقد می‌کنند و نقد لوکس خیلی جایگاه ندارد، خاطر نشان کرد: کسانی که نقد می‌کنند باید به مردم بگویند اگر برجام نبود چه می شد؟

روحانی تصریح کرد: در زمستان سرد امسال که البته برخی موارد به خاطر مسائل شرکتی گاز قطع شد، بیش از هفتصد میلیون مترمکعب در روز گاز مصرف کردیم که اگر نتوانیم سرمایه گذاری انجام دهیم چطور می توانیم زندگی مردم را تامین کنیم.

وی به دستاوردهای برجام برای حاشیه نشینان اشاره کرد و گفت:‌ حاشیه نشینان را بیمه کردیم و یازده میلیون نفر حاشیه نشین که بسیاری از آن‌ها بیمه نداشتند امروز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و بهداشت و درمان به آن‌ها خدمات می دهد پس برجام و آثار آن متعلق به همه مردم است و موضوع برجام یک موضوع ملی است.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اینکه گوشه هایی از اجرای برجام مورد نقد قرار بگیرد طبیعی است و اشکالی ندارد اظهار کرد: برجام تنها موضوع مربوط به دولت نیست که کسی فکر کند اگر می خواهد با دولت مقابله کند باید با برجام مقابله کند چون راه های دیگری نیز برای نقد های تند نسبت به دولت وجود دارد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه برجام موضوعی ملی است اظهار کرد: اگر کسی بخواهد آثار برجام را کوچک نشان دهد یعنی کار ملت را کوچک نشان داده است و معنای آن واضح است.

روحانی افزود: برجام را همه نهادهای عالی کشور تصویب کردند و برجام تنها متعلق به دولت نیست بلکه متعلق به نظام و ملت است و امیدوارم مسئولان بتوانند خدمات خود را نسبت به مردم در مصاحبه‌ها و برنامه هایشان بیشتر تشریح کنند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر برنامه‌های دولت برای ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، اظهار کرد: همه متولدین دهه ۶۰ باید در دهه ۸۰ برایشان کار ایجاد می‌شد. اما متأسفانه از نیمه دوم دهه هشتاد روند اشتغالزایی متوقف شد و اشتغال خالص از سال‌های ۸۴ به بعد چیزی نیست و در حدود صفر به شمار می‌آید. میزان اشتغال در آن دوره ۱۴ هزار شغل در سال بوده است و این در حالی است که در آن سال‌ها وضع فروش نفت ما بسیار خوب بود اما به جای ایجاد اشتغال، واردات افزایش پیدا کرد که آثارش نیز همچنان وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه ما باید آثار رویه قبلی را در اداره جامعه جبران کنیم، اظهار کرد: از طرفی فضای دانشگاهی در سال‌های اخیر با رونق گرفتن و ایجاد دانشگاه‌هایی چون پیام نور، ‌ علمی کاربردی و... افزایش و توسعه یافت و این دانشگاه‌ها جوانان را جذب کردند تا حدی که امروز جمعیت دانشگاهیان ما به حدود ۵ میلیون نفر رسیده است و این دانشجویان به ترتیب فارغ‌التحصیل می‌شوند به شکلی که سالیانه تقریباً ۸۰۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها خارج می‌شوند و از تابستان پارسال تا تابستان امسال بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند که این آمار، آمار کم‌سابقه‌ای است.

وی ادامه داد: در حالی که تعداد متقاضیان شغل به بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است ما توانسته‌ایم تنها ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم و ۵۰۰ هزار نفری که برای اشتغال وارد بازار شده‌اند بیکار مانده‌اند و از طرفی جمعیت بیکاران گذشته نیز همچنان باقی مانده است و حتی اگر ما ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار شغل هم ایجاد می‌کردیم تنها می‌توانستیم بیکاری را ثابت نگه داریم.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه یکی از اهداف بزرگ ما در موضوع برجام ایجاد اشتغال برای جوانان بود، اظهار کرد: ما کوشیده‌ایم تا بخش‌های مختلف اقتصادی را فعال کنیم و از هفت، هشت ماه گذشته تاکنون بخش کشاورزی و صنعت رشد خوبی داشته است به شکلی که وقتی من در سال گذشته و در همین روزها مصاحبه‌ای کردم تا تلاش کنیم که جنس‌های مانده در انبار را به فروش برسانیم امروز انبارهایمان تقریباً از جنس‌های باقیمانده خالی شده است.

روحانی ادامه داد: به آنهایی که می‌گویند در کشور رکود وجود دارد و می‌گویند ما چیزی در راستای رونق اقتصادی نمی‌بینیم می‌گویم که عینکی برای خود تهیه کنید یا خود را درمان کنید. حداقل بروید و وضعیت صنعت را در سال گذشته و از جمله در ذوب آهن ببینید و با امروز مقایسه کنید. البته من نمی‌گویم که در همه جا توفیق حاصل شده است چرا که هنوز بخش‌های غیرفعال در اقتصاد ما بسیار است و ما نیز نمی‌توانیم تسهیلات را به طور کامل در اختیار همه بخش‌ها قرار دهیم.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه استانداران مختلف کشور در ماه‌های اخیر گزارش وضعیت استان‌هایشان را به وی ارائه کرده‌اند، گفت: در ماه‌های اخیر تقریباًَ همه استانداران کشور به تهران آمده‌اند و گزارشی از وضعیت استان‌های خود داده‌اند و از کمبودهایشان گفته‌اند اما کمبودها آنقدر زیاد است که هنوز به طور کامل جبران نشده است. ما در سال ۹۳، ‌ ۳ درصد رشد داشته‌ایم و در سال ۹۲، ۲ درصد که نهایتاً ۵ درصد می‌شود. اما ما هنوز نتوانسته‌ایم چاله‌های موجود را پر کنیم ولی آثار رونق را در همه جا می‌توان مشاهده کرد و به لطف خدا امسال حرکت‌های خوبی انجام شده است که ادامه نیز خواهد یافت.

در تلاش برای تحقق همه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هستیم

رییس جمهور در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما در مورد اقدامات ویژه و جهشی دولت در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی توضیح داد:‌ اقتصاد مقاومتی برای همه کشور حائز اهمیت است و در تلاش برای تحقق همه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسئله برجام فضای فعالیت را برای اقتصاد مقاومتی آسان تر کرده است، تصریح کرد: برجام یک سرمایه گذار یا تولیدگر نیست بلکه برجام فضا راآماده می‌کند و موانع را بر می دارد و همه باید در چنین فضایی دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل خاطر نشان کرد: موضوع نفت و گاز امسال بسیار مورد توجه قرار گرفت و در شرایط برجام توانستیم تولید نفت را از دو میلیون بشکه به سه میلیون برسانیم. همچنین صادرات نفت از یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه به بالای دو میلیون رسید که کار آسانی نبود و صنعت نفت در این زمینه اقدامات بزرگی انجام داد.

وی همچنین به جهش های انجام شده در حوزه پتروشیمی و افتتاح پروژه های پتروشیمی اشاره کرد و گفت:‌اقتصاد مقاومتی به معنی بالای رفتن تولید، صادرات و اشتغال است و در این راستا در حوزه کشاورزی تحولات بسیار خوبی داشتیم و به خودکفایی در تولید گندم رسیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی از ۹۵ میلیون تن به ۱۱۷ میلیون تن رسیده است که جهش بزرگی به حساب می آید افزود: در صنعت ماشین سازی و تولید خودرو جهش هایی در ماه های اخیر داشتیم و خودروهایی با مشارکت شرکت های داخلی و خارجی تا پایان اسفند به تولید خواهد رسید که ۳۰ درصد آن صادر خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات خوب انجام گرفته در حوزه گردش گری اظهار کرد: خرید هواپیما در حوزه گردشگری بسیار تاثیرگذار خواهد بود و برای همه مردم از جمله رانندگان تاکسی، هتل داران، مغازه دار ها و همه کسانی که به نحوی با حوزه گردشگری ارتباط دارند نتیجه بخش خواهد بود.

روحانی باتاکید بر اینکه صنعت هوایی از پایه های گردشگری است، گفت:‌ در سال بالای ۴ میلیارد دلار پول به شرکت های هواپیمایی کشورهای همسایه می دهیم و چه اشکال دارد  این پول را شرکت های داخلی به دست آورند.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه چه اشکال دارد مردم ما یک هواپیما سالم و تمیزسوار شوند گفت: انگار برخی می خواهند هواپیمای کهنه سوار شوند خب کهنه اش را هم داریم، آن‌ها سوار شوند.

رئیس‌جمهور همچنین به اتصال ریل به پنج استان کشور تا پایان امسال و سال آینده گفت: به نظرم اقدامات خوبی در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شده و باید تلاش هایمان را بیشتر کنیم تا به اهداف مدنظر مردم و رهبری دست یابیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها