تامین مالی

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص راهکارهای افزایش سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه در اقتصاد ایران گفت: بازار سرمایه برای تامین مالی اقتصاد با چهار رکن بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی فعالیت می کند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، میثم باقری کوپایی، عضو موظف هیات مدیره کارگزار بانک مسکن و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ابزارهای متنوعی برای تامین مالی در این بازارها منتشر شده اند، تصریح کرد: طراحی اوراقی به نام سلف موازی استاندارد، اتفاقی بود که در چند سال اخیر افتاد که مختص تامین مالی از طریق بورس کالا و انرژی در حوزه های مختلف است.

 این استاد دانشگاه افزود: بنابراین ما اگر بتوانیم بخش صنایع بالا دستی و پایین دستی را تقویت و تامین مالی را برای هر دو بخش انجام بدهیم باعث بهتر عمل کردن بخش تولید خواهیم شد.

 وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان نیاز مالی با عنوان سرمایه در گردش دارند، افزود: این نیاز کوتاه مدت است و باید از طریق بازار پول برطرف شود.

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برای افزایش تامین مالی در بازار سرمایه باید به سمتی حرکت کرد که بین دو بازار پول و سرمایه ارتباط نزدیکی ایجاد شود.

 به گفته وی این نزدیکی دو بازار، در بورس کالا رخ داده است به این ترتیب که خریدار صورت حسابی که از طرف بورس کالا صادر شده است را می تواند در بانک به عنوان وثیقه ارائه کرده و تسهیلات سرمایه در گردش از بانک دریافت کند.

 باقری کوپایی با تاکید بر اینکه با همکاری در بازار پول و سرمایه بحث تامین مالی واحدهای تولیدی به نحو بهتری انجام می شود، اظهار داشت: موضوع دیگر ارتباط بین بانک ها و بازار سرمایه، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت هستند که در حال حاضر وظیفه بسیاری از تامین مالی ها را بر عهده گرفتند.

 عضو موظف هیات مدیره کارگزار بانک مسکن ادامه داد: این صندوق ها رابط بین بانک ها و بازار سرمایه هستند و به طور معمول به دلیل این نقش ارتباطی قدرت بالایی برای بسیاری از تامین مالی ها از طریق بازار سرمایه را دارند و تامین مالی واحدهای اقتصادی از طریق این ابزارها به بهترین نحو ممکن انجام می شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تاثیر نوسان نرخ ارز بر بازار سرمایه گفت: نوسان نرخ ارز در صنایع صادراتی مثل پتروشیمی ها که حجم بالای صادرات دارند تاثیر گذار است.

 به گفته باقری کوپایی قیمت پایه مواد پتروشیمی بر اساس نرخ ارز آزاد تعیین می شود و با توجه به اینکه ارز حاصل از صادرات این شرکت ها نیز در بازار آزاد عرضه می شود، غیر همسانی برای این شرکت ها در خصوص نرخ ارز وجود دارد.

 وی ادامه داد: به این ترتیب که کاهش نرخ ارز برای تامین مواد اولیه این شرکتها اتفاق مثبتی است، اما از سوی دیگر با کاهش نرخ ارز سود این شرکت ها از محل فروش ارز حاصل از صادرات آنها در بازار آزاد کاهش می یابد. از سوی دیگر با توجه اینکه حجم ارزی که توسط این گروه در بازار آزاد تزریق می شود بالا بوده و باعث ارزان شدن نرخ فروش می شود.

منبع: سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها