فولاد

پذیرش انبارهای استاندارد متعدد در اقصی نقاط کشور که در برنامه های بورس قرار گرفته است، منجر به بالارفتن استاندارد محصولات تولیدی ، بهبود شرایط نگهداری، ارتقاء کیفیت سیستم حمل و نقل و تحویل بار، شفافیت بیشتر اطلاعات آماری تولید و مصرف و از همه مهم تر تامین نقدینگی برای تولیدکنندگان می شود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،  بورس فلزات در کشور از سال ۸۲ راه اندازی شد و در ادامه با توسعه زیرساخت ها و رینگ های معاملاتی، شرکت بورس کالای ایران از سال ۸۶ تاسیس شد. در این سال ها، عمده فولاد کشور از طریق بورس کالا عرضه و معامله شده و فولادسازان تقریبا هر هفته بسته به شرایط رکود یا رونق بازار، حجمی از محصولاتشان را به تالار نقره ای می آورند. در این بین بورس کالا پس از سال ها انجام معاملات نقدی و سلف چندماهه، به سمت توسعه ابزارهای مالی گام برداشته که به منظور بررسی این اقدامات و همچنین نقش بورس کالا در خروج صنعت فولاد از رکود با امیرمسعود پرور، مدیر کالایی کارگزاری فولاد مبنا گفت و گویی کرده ایم که در ادامه می خوانید.

*حل مشکلات کمبود نقدینگی با تامین مالی فولادسازان از بورس کالا (انتشار اوراق سلف تیرآهن ذوب آهن تجربه موفقی در این حوزه بود) همچنین معاملات سلف چند ماهه بورس کالا نیز به نوعی تامین مالی کوتاه مدت برای فولادسازان به حساب می آید. نظر شما چیست؟

انتشار اوراق سلف استاندارد در چارچوب قوانین اجرایی بورس کالای ایران کمک شایانی به امر تامین مالی تولیدکنندگان بالاخص فولادسازان در پی خواهد داشت. این اوراق در کنار فروش های سلف مجتمع های تولیدی که از گذشته در بورس کالا عرضه می شده اند نقش کلیدی در تامین مالی کوتاه مدت بنگاه ها دارد. در این بین تاکنون در بخش فولاد، ذوب آهن اصفهان با انتشار اوراق سلف موازی تیرآهن، بخشی از سرمایه در گردش خود را از طریق بورس کالا فراهم کرده که رفته رفته حجم تامین مالی از طریق این اوراق بیشتر خواهد شد.

قرار است فروش آهن به خریداران خرد در بورس کالا آغاز شود، این اقدام را چطور می بینید؟

درحال حاضر امکان ورود خریداران خرد به تالار معاملات صنعتی برای اغلب گروه های کالایی میسر است و درصورتی که شرایط خرید از نظر تنوع عرضه ها و شرایط تسویه برای خریداران خرد مهیا باشد می توان شاهد اقبال این طیف مشتریان به بورس کالا بود. اما در حال حاضر با توجه به شرایط کلی و رکود بازار و نیز عدم ارائه شرایط مطلوب از سوی عرضه کنندگان، شرایط مناسب برای ورود همه گروه های مشتریان مهیا نیست که بررسی روی این موارد و امکان حضور مشتریان خرد در دستور کار قرار دارد.

بورس کالا با طراحی ابزارهای مالی جدید از جمله گواهی سپرده کالایی (قبض انبار) امکان تبدیل شدن موجودی انبار فولادسازان به نقدینگی را فراهم می کند. به عبارتی فولادسازان می توانند اوراق مبتنی بر موجودی انبارهای خود را البته با تایید و کارشناسی بورس کالا، روی تابلوی معاملات ببرند و از این طریق نقدینگی جذب کنند؛ این ابزار را چگونه ارزیابی می کنید؟

مطمئناً با توسعه ابزارهای مالی نوین در بورس کالا ، توفیق روز افزون برای تامین مالی تولیدکنندگان در همه گروه های کالایی با هزینه های مناسب را شاهد خواهیم بود. پذیرش انبارهای استاندارد متعدد در اقصی نقاط کشور که در برنامه های بورس قرار گرفته است، منجر به بالارفتن استاندارد محصولات تولیدی ، بهبود شرایط نگهداری، ارتقاء کیفیت سیستم حمل و نقل و تحویل بار، شفافیت بیشتر اطلاعات آماری تولید و مصرف و از همه مهم تر تامین نقدینگی برای تولیدکنندگان می شود. ابزار گواهی سپرده کالایی به خصوص در شرایط فعلی و رکودی بازار که موجودی در انبار تولیدکنندگان وجود دارد، می تواند مقدمات جذب نقدینگی را فراهم کرده و به پلی برای خروج رکود از بازارها تبدیل شود.

بورس فلزات از سال ۸۲ راه اندازی شد، این بورس تاکنون چه مزیت هایی برای بازار فولاد داشته است؟

از مهمترین مزایای تاسیس بورس فلزات و در ادامه بورس کالای ایران می توان به ایجاد بستر شفاف معاملاتی در کشور اشاره داشت. در گذر سالیان متمادی با تجارب ارزنده بورس کالا در کشف نرخ محصولات مختلف ، نمای شفاف از وضعیت بازار، ایجاد رویه های قیمت گذاری قابل پیگیری ، کاهش هزینه های عرضه کنندگان در بازاریابی و فروش محصولات را شاهد هستیم. استفاده از سامانه معاملاتی واحد، ایجاد اطمینان در طرفین معاملات با تایید صحت کالا و ابلاغ قوانین تسویه و پایاپای، کشف نرخ عادلانه با استفاده از روش حراج حضوری، شفافیت معاملات و ارائه اطلاعات روشن از میزان عرضه ها و تقاضا با انتشار آمار معاملات، تدارک ساز و کار جبران خسارات احتمالی و در نتیجه کاهش ریسک ، ایجاد بستر مناسب برای تامین مالی از طریق قراردادهای سلف، اوراق سلف موازی استاندارد و سپرده های کالایی و ... همگی مزیت هایی هستند که بورس کالا در گذر زمان و با پیشبرد اهداف سالانه در جهت پاسخگویی به نیاز بازار و جلب نظر فعالان و کارشناسان به آن پرداخته و همواره درصدد ایجاد ابزارهای روزآمد و کاربردی برای فعالان بازار است. در این بین پس کسب تجربه های مذکور در معاملات فیزیکی، امروز بورس کالا در مسیر توسعه ابزارهای مالی و حل مشکلات تامین مالی بنگاه های اقتصادی قرار گرفته که این رویکرد باعث جذابیت هر چه بورس کالا برای فعالان اقتصادی می شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها