تزئینی

طی دی ماه ۹۵، ارزش معاملات بازار اوراق بهادار بورس کالای ایران شامل قراردادهای آتی و اختیار معامله، اوراق سلف و گواهی سپرده از بازار فیزیکی پیشی گرفت تا یکی از اهداف مهم این بورس در راستای توسعه بازارهای مالی تحقق یابد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی این ماه، ارزش معاملات در بازار اوراق بهادر بورس کالا از مرز ۱۰۴ هزار میلیارد ریال عبور کرد. در این بازار علاوه بر معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله سکه طلا، اوراق سلف استاندارد بر روی کالاهای مختلفی در بازار ثانویه مورد معامله قرار گرفت و گواهی سپرده کالایی سکه طلا و گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی از جمله ذرت و جو داد و ستد شد. اوراق مشتقه شامل قرار دادهای آتی و اختیار معامله سکه طلا به تنهایی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از ارزش معاملات در بازار اوراق بهادار بورس کالا را طی دی ماه به خود اختصاص داد. در این مدت بیش از ۷۸۲ هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا منعقد شد که رکوردی بی سابقه از زمان راه اندازی قراردادهای آتی در تیرماه سال ۸۷ محسوب می شود. بازار ثانویه اوراق سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی نیز در مجموع با رقمی افزون بر ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال طی دی ماه در بورس کالا منتشر شد؛ از جمله اوراق سلف منتشره می توان به اوراق سلف موازی استاندارد سیمان شرکت سیمان سپاهان، اوره پتروشیمی شیراز، تیرآهن ۱۴ شرکت ذوب آهن اصفهان، کنسانتره سنگ آهن و گندم اشاره کرد. 

این در حالی است که ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس کالا طی دی ماه به حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال رسید. در این بازار بیش از ۲.۳ میلیون تن انواع کالا در قالب قراردادهای نقدی، سلف عادی و اعتباری به فروش رفت. گروه فولاد با در اختیار داشتن معاملات ۵۴۲ هزار تن، رتبه اول بیشترین حجم معاملات در بازار فیزیکی بورس کالا را طی دی ماه به خود اختصاص داد. گروه قیر با معامله ۵۰۱ هزار تن و گروه وکیوم باتوم با معامله ۳۳۴ هزار تن در جایگاه دوم و سوم ایستادند. 

منبع: هفته نامه تجارت فردا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها