اگر در قانون بر دادوستد کالاهای مهم و استراتژیک کشور در بورس کالای ایران تاکید شده است، به دلیل تاثیر گذاری این کالاها بر سایر محصولات و کل اقتصاد است. به طوریکه مسوولان دولتی و خود فعالان اقتصادی نباید اجازه دهند تا این کالاهای مهم در روندی غیر شفاف و از سوی عده ای مدیریت شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مباحث مطرح شده برای خروج مواد پتروشیمی از بورس کالای ایران گفت: عملکرد بورس کالا طی سال های اخیر نشان می دهد که مزیت های وجود این بازار برای صنایع مختلف به مراتب بهتر و کاراتر از سیستم بازار سنتی بوده و ما معتقدیم که در صورت خروج مواد پتروشیمی از بورس کالا، این صنعت چندین سال به عقب برمی گردد که این موضوع با سیاست های کلی نظام و اهداف اقتصادی دولت همسو نیست.

قاسم محسنی با تاکید بر وجود شفافیت حداکثری و رقابت در معاملات بورس کالا گفت: اگر در قانون بر دادوستد کالاهای مهم و استراتژیک کشور در بورس کالای ایران تاکید شده است، به دلیل تاثیر گذاری این کالاها بر سایر محصولات و کل اقتصاد است. به طوریکه مسوولان دولتی و خود فعالان اقتصادی نباید اجازه دهند تا این کالاهای مهم در روندی غیر شفاف و از سوی عده ای مدیریت شود و با دستکاری قیمت، کل اقتصاد تحت تاثیر قرار گیرد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: به این ترتیب باید گفت وجود بورس کالا در اقتصاد ایران برای اطمینان بخشی فعالیت های اقتصادی و کشف واقعی محصولات مهم در روندی شفاف، منصفانه و رقابتی لازم و ضروری است.

محسنی در پاسخ به برخی دلایل برای اختیاری شدن عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالای ایران اظهار کرد: یکی از موارد مطرح شده به قراردادهای بلند مدت مربوط می شود به طوریکه تولیدکنندگان به انعقاد قراردادهای بلندمدت نیاز دارند که این موضوع امری طبیعی و منطقی است. در اینجا باید توجه داشت که پتروشیمی ها به عنوان عرضه کننده مواد و واحدهای تولیدی به عنوان مصرف کننده می توانند از طریق معاملات سلف در بورس کالای ایران محصولاتشان را پیش فروش و پیش خرید کنند.

وی افزود: پتروشیمی ها می توانند به صورت سلف چند ماهه محصولاتی را که هنوز تولید نکرده اند را با قیمتی مشخص در بورس کالا به فروش برسانند و واحدهای تولیدی نیز می توانند مواد مورد نیاز خود را برای تحویل ماه های آینده با قیمتی مشخص خریداری کنند. به این ترتیب از طریق معاملات سلف در بورس کالای ایران، تولیدکنندگان می توانند برنامه تولید خود را مشخص کنند چراکه می دانند در ماه های آینده مواد اولیه مورد نیازشان را در اختیار دارند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: یک اقدام دیگری که در بورس کالای ایران در حال بررسی و انجام است و به صنعت پتروشیمی کمک شایانی خواهد کرد، راه اندازی قراردادهای فیوچر روی کالاهای پایه است که قیمت آن کالاها بر طیف وسیعی از محصولات دیگر تاثیر گذار هستند.

دکتر محسنی با بیان اینکه مصرف کنندگان معمولا با ریسک نوسانات قیمت در آینده روبه رو هستند، تاکید کرد: بورس کالای ایران برای پوشش این ریسک در حال راه اندازی قراردادهای آتی روی مواد پتروشیمی است به طوریکه فعالان بازار پتروشیمی می توانند از طریق بازار آتی، از گزند نوسانات قیمتی در امان باشند.

لزوم اصلاح سامانه بهین یاب

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به دلیل دیگر وزیر صنعت برای اختیاری شدن عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بعضا عنوان می شود که در بورس کالا به جای مصرف کنندگان واقعی، دلالان حضور دارند، اما در این روند کاملا روشن است که ایراد به بورس کالا برنمی گردد و اگر واقعا دلالانی در بازار وجود دارند، اشکال از سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی در این باره توضیح داد: تمام متقاضیان خرید مواد پتروشیمی در بورس کالای ایران از طریق سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز خرید را می گیرند و اگر امروز دلالی در کنار مصرف کنندگان واقعی در تالار معاملات حضور دارند این سامانه باید اصلاح شود.

محسنی در ادامه به بحث قیمت گذاری مواد نیز اشاره کرد و گفت: سازمان بورس و بورس کالا بارها عنوان کرده اند که قیمت گذاری مواد با فلسفه بورس همخوانی ندارد و مجموعه بازار سرمایه مایل به وجود این محدودیت در معاملات بورس کالا نیست. به طوریکه قیمت مواد باید در تقابل آزاد عرضه و تقاضا کشف شود تا قیمت مواد واقعی تر از همیشه کشف شود اما وزارت صنعت همواره علاقه مند به قیمت گذاری بوده که تجربه نشان داده هر جا قیمت گذاری از سوی نهادهایی خاص صورت گیرد، امکان ایجاد رانت در معاملات فراهم می شود.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که برخی ها عنوان می کنند بورس کالا به نوعی انحصار برای معاملات مواد پتروشیمی است و باید با خروج مواد از بورس، انحصار عرضه در این بازار نیز شکسته شود، نظر شما چیست؟ گفت: بورس های کالایی در همه جای دنیا از جمله ایران، نماد بازار و اقتصاد آزاد به شمار می روند و مگر امروز مانعی برای عرضه و تقاضای محصولات مختلف از سوی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واقعی در بورس کالا وجود دارد که برخی ها از واژه انحصار سخن می گویند.

منبع: سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها