سلطانی نژاد

تأمین مالی فولادسازان از طریق معاملات سلف ابتدای از سال ۹۵ تا اواخر دی ماه، ۴۳ درصد و تأمین مالی تولیدکنندگان سنگ آهن از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد ۵۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، پس از نشست مشترک انجمن تولیدکنندگان فولاد و مدیران ارشد بورس کالای ایران که در راستای استفاده هر چه بیشتر فولادسازان از ظرفیت های بورس کالا برگزار شد، مهمترین مسائل بورسی تولیدکنندگان فولاد، ابزارهای جدید تأمین مالی و رشد تأمین مالی فولادسازان در سال جاری نسبت به سال گذشته در گفت و گو با حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران مورد بررسی قرار گرفت.

به دنبال ارتباط سازنده با تولیدکنندگان فولاد هستیم

مدیرعامل بورس کالای ایران درباره نتیجه جلسه مشترک با تولیدکنندگان فولاد گفت: با توجه به اینکه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به عنوان نهادی برای ارائه و نظرات تولیدکنندگان فولاد بخش خصوصی محسوب می شود؛ ارتباط سازنده و تعاملات موثر می تواند نتایج مثمر ثمری برای هر دو طرف در برداشته باشد. همچنین برگزاری نشست های هم‌اندیشی گسترده این انجمن با رسته های مختلف فولادی، فرصت خوبی است تا با حضور کارشناسان بورس کالا در جلسات این رسته‌ها بتوان با سایر تولیدکنندگان به بحث و گفتگو پرداخت و مشکلات و مسائل آن ها را مرتفع کرده و فضا را برای حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی صنعت فولاد در بورس کالا فراهم کرد.

سلطانی نژاد در ادامه گفت: هم اکنون با ابزارهای مناسبی که در اختیار بورس کالای ایران وجود دارد، می توان شرایط خوبی را برای تولیدکنندگان مهیا کرد. شفاف شدن هرچه بیشتر بازار، از بین رفتن واسطه گران و تنظیم و ثبات بازار از طریق بورس کالا ممکن است چراکه بورس کالا نهادی است که عرضه و تقاضا را زیر نظر دارد و طبعا می تواند شرایط بازار را بهتر کند.

رشد تأمین مالی فولادسازان و سنگ آهنی ها

مدیرعامل بورس کالا در خصوص تامین مالی های انجام شده توسط این نهاد برای فعالان حوزه فولاد و صنایع معدنی گفت: تأمین مالی فولادسازان از طریق معاملات سلف از ابتدای سال ۹۵ تا ۲۴/۱۰/۱۳۹۵ برابر با ۳/۹۱ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته است.

سلطانی نژاد اظهار داشت: تأمین مالی تولیدکنندگان سنگ آهن از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نیز از ابتدای سال ۹۵ برابر با ۲۲/۱ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه قبلی ۵۱ درصد رشد داشته است.

معرفی ابزارهای تامین مالی بورس کالا

سلطانی نژاد درباره ابزارهای بورس کالا برای فولادسازان گفت: سلف موازی استاندارد ابزاری برای تامین مالی تولیدکنندگان است که با پیش خرید محصولات شان توسط خریداران انجام می شود. در این روش به خریداران اوراقی تحویل داده می شود که قابل انتقال به غیر بوده و برای تولید کننده بسیار به صرفه محسوب می شود. برای نمونه، ذوب آهن اصفهان در سال جاری و تنها طی یک نوبت تامین مالی از طریق سلف موازی، توانست حدود ۱۵۰ میلیارد تومان تامین مالی شود.

وی در ادامه، گواهی سپرده را ابزار دیگری برای تامین مالی تولیدکنندگان دانست و اظهار کرد: روش دیگری که بورس کالا برای تسهیل تجارت کالا از یک سو و وثیقه گذاری برای تأمین مالی تولیدکنندگان فولاد از سوی دیگر در نظر دارد، استفاده از گواهی سپرده است. از ویژگی های گواهی سپرده این است که باعث کشف قیمت‌های محصولات به طور روزانه خواهد شد.

سلطانی نژاد ادامه داد: ابزار تسهیل تجارت و تأمین مالی شرکت بورس کالای ایران تحت عنوان معاملات گواهی سپرده کالایی با تمرکز بر معاملات قبض انبار در سال‌های گذشته توسط بورس کالا طراحی و به دفعات پیاده‌سازی شده است. از بارزترین نقش‌های این ابزار امکان توثیق و در نتیجه تأمین مالی به واسطه آن و افزایش نقدشوندگی معاملات کالایی به وسیله آن است.

وی افزود: این ابزار امکان سرمایه‌گذاری روی کالاها را برای افراد و اقشار مختلف فراهم می‌نماید که نتیجه‌ آن هدایت هدفمند سرمایه‌ها و تأمین مالی صنایع است. تأمین مالی از طریق گواهی سپرده کالایی چه از طریق توثیق آن و اخذ تسهیلات و چه از طریق جذب سرمایه کمترین هزینه مالی را بر صنایع تحمیل خواهد کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: یک شیوه در دسترس برای تأمین مالی صنایع از طریق گواهی سپرده کالایی، مبنا قراردادن کالای راکد در انبار و صدور گواهی سپرده به پشتوانه آن است. صنایع مختلف در کشور می­توانند از این طریق سرمایه­های زیادی را جهت تامین مالی و توسعه خود جذب نمایند.

سلطانی نژاد همچنین در خصوص روش قرارداد آتی (فیوچرز)، شرایط و مزایای آن گفت: قراردادهای آتی از جمله مهم­ ترین ابزارهای مدیریت ریسک در جهان امروز هستند که بورس کالای ایران در جهت نهادینه کردن و توسعه آن در بازار و اقتصاد کشور تلاش فراوانی نموده است.مدیریت ریسک نوسانات قیمت بازار، امکان برنامه ریزی بلندمدت، ارائه تصویری از جهت­گیری بازار در آینده، افزایش توان معاملاتی افراد، معامله بدون نیاز به هزینه­های انبار­داری و حمل، خروج آسان از معامله بدون نیاز به تحویل کالا و هزینه های فسخ معامله، معافیت مالیاتی، استاندارد بودن قرارداد و تضمین معاملات، از ­جمله مهم­ترین ویژگی­های قراردادهای آتی است. وی توضیح داد: در ساده‌ترین نگاه پیاده‌سازی قراردادهای آتی در زنجیره ارزش محصولات، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت برای تأمین مواد اولیه، تولید و فروش محصولات را برای صنایع فراهم خواهد نمود. در صورتی که صنایع بدون اتکا به ابزارهای پوشش ریسک مانند قراردادهای آتی همواره با ریسک نوسانات قیمت مواد اولیه و محصول نهایی مواجه خواهند بود.

نرخ کارمزد در بورس کالاپایین است

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه برخی از دوستان گلایه دارند که نرخ کارمزد بورس کالا به صرفه نیست باید گفت که چنین مسئله ای صحیح نیست و نرخ کارمزد بورس کالای ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پایین تر است. دریافت نیم در هزارم ارزش کل معاملات به عنوان کارمزد رقم بالایی محسوب نمی شود و در معاملات چندین میلیاردی تنها ۱۰ میلیون تومان هزینه کارمزد می شود که این هم به خاطر سهامداران بورس کالا است.

وی گفت: از سوی دیگر متقاضیان بازار سهام می توانند از طریق فرابورس اقدام به خرید سهام این شرکتکنند.نکته دیگر اینکه درآمدهایی که از طریق کارمزد حاصل می شود، عمده مصرف آن در ایجاد زیرساخت هایی قوی‌تر برای معاملات کالایی است که در بورس کالا انجام می گیرد.

منبع: چیلان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها