مهرفرد

مراسم افتتاح رسمی معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالای ایران با حضور جمعی از مقامات ارشد وزارت جهاد کشاورزی، بازار سرمایه، استانداری خراسان رضوی، اتحادیه تعاونی های روستایی و کشاورزی خراسان رضوی در حال برگزاری است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، علی اکبر مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم به اهمیت معاملات زعفران در کشور اشاره کرد و گفت: معاملات زعفران در بورس کالا به گسترش بسترهای معاملاتی شفاف و مطمئن، ارتقای استانداردها و کیفی شدن محصول، همچنین گسترش صادرات و تبدیل شدن به مرجعیت قیمتی در جهان کمک خواهد کرد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا می تواند به بهبود فرآیند برندسازی زعفران ایرانی و ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان و تجار داخلی منجر شود.

مهرفرد در ادامه با اشاره به اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیاست، گفت: حدود ۹۴ درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود و پس از ایران، یونان، مراکش، کشمیر و اسپانیا در رده های بعدی قرار دارند؛ از این رو معاملات زعفران در بستری شفاف و نظامند همچون بورس کالا، بسیار حیاتی و مهم است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۳ استان زیر کشت زعفران قرار دارند، گفت: عمده تولید زعفران کشور به خراسان رضوی، جنوبی و شمالی اختصاص دارد که براساس آمار، حجم کل تولید زعفران در ایران طی سال ۹۴ حدود ۳۵۰ تن بوده است.

به گفته مهرفرد؛ در سال ۹۳، حدود ۹۸ تن زعفران و در سال۹۴، حدود ۵۳ تن زعفران به ارزش ۸۱ میلیون دلار به کشورهای دیگر صادر شده است که عمده صادرات زعفران ایران به امارات، عربستان، چین، اسپانیا، انگلستان و هنگ کنگ انجام می شود.

وی اظهار داشت: امروز ترکیه به عنوان دومین تولیدکننده کشمش دنیا، بورس بین المللی کشمش راه اندازی کرده است و به خوبی از ظرفیت های بورس استفاده می کند. در همین راستا ما هم باید در کشورمان از ظرفیت های بورس کالا در راستای ایجاد بازارهای جدید روی محصولاتی که در تولید آنها مزیت داریم نهایت بهره را ببریم که امروز گامی بزرگ برای راه اندازی معاملات بین المللی زعفران و تاثیرگذار در بازار جهانی برداشته شد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه زعفران در بازار فیزیکی بورس کالا پذیرش شده و در سال گذشته نیز زعفران تولیدی استان خراسان رضوی در بورس عرضه شد و ۱۷ کیلوگرم از این محصول نیز مورد معامله قرار گرفت، اظهار داشت: معاملات زعفران در بورس کالا به ارتقای استانداردها با استفاده از آزمایشگاه های آکرودیته، گسترش دسترسی کشاورزان با استفاده از افزایش انبارهای استاندارد، امکان معاملات انواع مختلف زعفران و توسعه صادرات زعفران در بستری شفاف کمک می کند.

به گفته وی، معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا به تأمین مالی کشاورزان از جمله زعفران کاران و همچنین افزایش استفاده تولید کننده و مصرف کننده نهایی از مزیت تولید و قیمت منجر می شود.

مزایای اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا

مهرفرد در ادامه به تصویب قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: تصویب و ابلاغ آییننامه اجرایی این قانون در سال ۹۱ و ابلاغ دستورالعمل مصوب توسط وزیر جهاد کشاوزی در سال ۹۲ انجام شد.

وی با بیان اینکه ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی بر جایگزینی اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی مربوط می شود، در خصوص مزایای این ماده قانونی گفت: کاهش بار مالی دولت، حمایت کارآمدتر از بخش کشاورزی، محدود شدن فعالیت های غیرمولد، ارتقای استاندارد محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات به واسطه دقت بیشتر در کنترل کیفیت محصول، پرداخت به موقع وجوه کشاورزان و آشنایی کشاورزان با مزیت های بازارهای مالی از اصلی ترین مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالاست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها