همایش تشریح چگونگی اجرای سیاست قیمت تضمینی جو در بورس کالای ایران، صبح امروز با حضور مدیران جهاد کشاورزی، استانداری و تعاون روستایی استان کرمانشاه، مدیران و کارشناسان ارشد بورس کالای ایران و تولیدکنندگان و کشاورزان استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، در ابتدای این همایش اسماعیل پرویزی فر، معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه هیات دولت با تصویب اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی به آرزوی دیرینه کشاورزان تحقق بخشید، گفت: قانون افزایش بهره وری کشاورزی از سال ۸۹ تصویب شده است اما در چند سال اخیر به دلیل وجود برخی موانع و نبود عزمی جدی، ماده ۳۳ این قانون که به درج قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به جای خرید تضمینی مربوط است به مرحله اجرا نرسید.

پرویزی فر افزود: حتی در دو سال اخیر جلسات هم اندیشی زیادی میان مسوولان بورس کالا با فعالان و مدیران بخش کشاورزی استان کرمانشاه برگزار شد تا اینکه سرانجام هیات دولت در اردیبهشت ماه اجرای قیمت تضمینی جو استان کرمانشاه و ذرت استان خوزستان را تصویب کردند.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه به مشکلات کشاورزان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بزرگترین چالش تولیدکنندگان و کشاورزان، فروش محصولاتشان با قیمت واقعی است، به طوریکه این نیاز از طریق خرید تضمینی برطرف نشده و ما در سال گذشته نیز شاهد مشکلات فراوانی در اجرای خرید تضمینی بوده ایم.

به گفته وی، سال گذشته کشاورزان استان کرمانشاه در تحویل ذرت و نخود با مشکل فراوانی روبه رو شدند و حتی مشاهده شد به دلیل وجود نواقصی در خرید تضمینی، محصول ذرت برخی کشاورزان بین ۶ تا ۷ ماه در انبارها ماند.

پرویزی فر اظهار کرد: وجود این مشکلات در خرید تضمینی باعث شد تا دولت به فکر راه حلی باشد تا علاوه بر اینکه مشکلات کشاورزان حل شود، بلکه از هزینه های گزاف دولت در خرید تضمینی نیز بکاهد که بهترین راهکار در این زمینه، درج قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران تعیین شد.

وی در خصوص نحوه اجرای ماده ۳۳ قانون بهره وری کشاورزی گفت: وقتی کشاورزان محصول خود را در بورس کالا عرضه می کنند، اگر قیمت فروش محصول از قیمت تضمینی دولت بالاتر باشد معامله انجام می شود و کشاورز محصولش را با بالاترین قیمت می فروشد، اما در صورتی که قیمت فروش محصول در بورس از قیمت تضمینی کمتر باشد، دولت مابه ‌التفاوت فروش تا قیمت تضمینی را می‌پردازد.

وی به فواید ماده ۳۳ اشاره کرد و گفت: اصلی ترین مزیت ورود محصولات کشاروزی به بورس کالای ایران در قبال ماده ۳۳ قانون بهره وری، این است که کشاورز محصولش را با بالاترین قیمت به فروش می رساند. همچنین محصولاتی که روی تابلوی بورس کالا می رود در معرض دید همه فعالان و خریداران محصولات کشاورزی در کشور قرار می گیرند و رقابتی واقعی برای خرید ایجاد می شود. در طرف مقابل نیز فروش محصولات به دلالان با قیمت های پایین برای همیشه فراموش می شود و سود واقعی نصیب کشاورزان می شود.

وی به دریافت سریع وجه کالای فروخته شده در بورس کالا اشاره کرد و گفت: سال گذشته کشاورزان برای دریافت وجه نخود خرید تضمینی شده دولت بین سه تا چهار ماه انتظار کشیدند اما اصل پول در فروش محصولات در بورس ظرف سه روز به حساب کشاورز واریز می شود. در این بین احتمالا پرداخت مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس و قیمت تضمینی نیز طی چند هفته پرداخت خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها